Záplava filmů pohltí Karlovy Vary

Záplava filmů pohltí Karlovy Vary

Tisk

MFFK IFFlogoPo roční přestávce zaviněné covidovou epidemií se opět vrací KARLOVARSKÝ FILMOVÝ FESTIVAL, oproti obvyklému datu o dva měsíce posunutý. Letos se ve dnech 20. až 28. srpna koná jeho 55. ročník. Nejspíš bude skromnější – mám na mysli značně zúžené obsazení soutěžních sekcí. Zato filmových hvězd se přece jen dočkáme: mají být přítomni např. Ethan Hawke (role kněze v dramatu Zoufalství a naděje, ve Varech uváděném), Johnny Depp proslavený zejména Piráty z Karibiku nebo nestárnoucí, stále aktivní, ačkoli již osmaosmdesátiletý veterán Michael Caine, jehož si pamatujeme např. z dávného Posledního údolí nebo novějších snímků Mládí a Loupeže ve velkém stylu, uvidíme jej v tuzemském Janu Žižkovi.

 


Festival, jehož uměleckým ředitelem je Karel Och a prezidentem Jiří Bartoška, sestavil svou nabídku do deseti sekcí, z toho dvou soutěžních (Hlavní soutěž, Na východ od Západu). Vypadla tudíž soutěž dokumentů, v minulosti přítomná a vcelku ceněná. Obě zůstavší soutěže mají shodný počet soutěžních děl – je jich dvanáct. Avšak jejich rozvržení prozrazuje obtíže, jaké se vyskytly při shánění vhodných titulů.

MFF KV plakat

Přebujelé zastoupení domácí produkce
Na první pohled si všimneme dříve nevídaného podílu českých filmů: tvoří celou třetinu celkového počtu v obou soutěžních sekcích! Dlužno přitom dodat, že nalézt čistě národní snímek je nemožné: tvůrci natáčejí v často složitých mezinárodních koprodukcích, kde některé státy se podílejí pouze finančně, nikoli autorsky. V případě českých filmů nacházíme v drtivé většině případů přinejmenším slovenský podíl.

MFFKV atlas-ptaku

Zastoupení filmů v Hlavní soutěži se zjevně disproporční: vedle českých filmů tu ještě dominuje německé tvorba (čtvrtina z celkového počtu). Zato spousta zemí zastoupena vůbec není: třeba USA, ale také Francii, Polsko, Maďarsko, nemluvě o Asii. Navíc dosti pochybuji, že v soutěži umístěné položky zastupují skutečně tu nejpozoruhodnější tvorbu, jaká na světě vznikla. Pročež čeští zástupci mají velkou šanci uspět – zejména Atlas ptáků Olma Omerzua a Kadrnkova Zpráva o záchraně mrtvého. Protože v minulosti oba režiséři již ve Varech zabodovali a jejich styl i výpovědi porotu zaujaly, mají nejspíš velkou naději i letos. Soutěž Na východ od Západu si klade za cíl zpřístupnit tvorbu ze střední a východní Evropy, kdysi spadající pod křídla sovětského impéria, avšak ani zde nějaké mimořádnosti nenacházím.

MFFKV Zatopek

Skutečně lze spatřit to nejzajímavější?
Namísto dřívějších retrospektiv, věnovaných tomu či onomu klasiku, letos nastoupila rozsáhlá přehlídka digitálně restaurovaných děl, jak je představila americká The Film Foundation. Vybrány byly nejen filmy pocházející z klasického Hollywoodu (Cukorova Cesta za slávou, Curtizovo Mít a nemít) a amerického avantgardního hnutí (Menkesové Kárová dáma), ale i dávno zapomenuté pokusy z Mexika, Srí Lanky, z Pobřeží slonoviny. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit Cassavetesovu Ženu pod vlivem, vyprávějící o zraňující vztahu mezi vznětlivým stavebním dělníkem a psychicky labilní ženou. Peter Falk, jednou provždy zapsaný jako představitel detektiva Columba, se tu zaskví v roli zcela odlišné, naprosto úchvatně pojednané.

MFFKV zena-pod-vlivem

Další sekce nabízejí obšírný seznam (snad) zajímavých nejnovějších filmů ze všech koutů světa, takzvaně „uměleckých“, na jejichž existenci nejspíš záhy – a někdy i rádi – zapomeneme. Staneme se svědky srdcervoucích příběhů o tom, jak se už malé děti cítí v těle opačného pohlaví, jak se upevňuje milostný cit mezi rasově odlišnými milenci, jak se ženy prosazují v muslimských společenstvích. Některé tituly snad v paměti uvíznou trvaleji - doufám, že se jedná zejména o ty tituly, které mapují zejména sociální problémy současné nejen západní společnosti (např. francouzský Ouistreham). Narazíme i na jména slovutných (i skandálních režisérů) jako Gaspar Noé, podepsaný pod Vortexem. V jednotlivých sekcích nalezneme vedle hraných výpovědí jak dokumenty, tak animované snímky. A z českých předpremiér, věřím, zaujme Zátopek, už drahnou dobu čekající na svou premiéru.

Proč se některé filmy (a státy) ignorují?
Bohužel i letos musím konstatovat, že organizátoři přehlížejí – že by záměrně? – skutečně důležité, ba převratné výpovědi o současnosti i nedávné minulosti. Z minulosti mám na mysli třeba proslulé polské filmy Volyň (o masakrech polského obyvatelstva na Ukrajině, pod rouškou druhé světové páchaných tamními banderovskými „vlastenci“) a Klér (o mravně rozpadlém zázemí katolické církve), naštěstí odvysílané aspoň na televizních obrazovkách zásluhou ČT. Přehlédnuta byla řada podnětných maďarských filmů, u nás doposud sotva známých.

Letos lituji, že bylo opomenuto působivé drama Drazí soudruzi!, kde klasik ruské kinematografie Andrej Končalovskij pojednává o skálopevné víře v komunistické ideály, kterými neotřese ani brutální potlačení dělnické stávky kdesi na jihu Sovětského svazu počátkem 60. let, tedy již po skončení stalinského teroru, za vlády zdánlivě liberálního Chruščova. Také je mi líto, že festival neuvedl ani mimořádnou prvotinu Jana Holoubka nazvanou 25 let neviny a věnovanou osudům oběti jednoho justičního omylu. Nezbývá než uzavřít, že karlovarský festival občas selhává, když zamlčuje existenci skutečně důležitých filmových počinů.

55. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 20. – 28. 8. 2021
KVIFF | Úvodní stránka
Foto: MFF Karlovy Vary


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Vlastislav Toman: Jsme v Česku schopni natočit film podle komiksu?

Kruan perexNovinář a spisovatel pan Vlastislav Toman je autorem dobrodružných, sci-fi a fantasy příběhů. V letech 1959 – 1992 byl šéfredaktorem časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců. Kromě kultovního českého komiksu o Malém bohovi a Kruanovi napsal pře...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Chystá se nový český film PŘIŠLA V NOCI - černá komedie Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka

prisla v noci200Na sklonku loňského roku skončilo natáčení nového českého filmu Přišla v noci. Poslední klapka projektu, za kterým stojí autorské duo Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar, padla 25. listopadu. Černá komedie vypráví o páru třicátníků, jehož poklidný...


Literatura

Máte dostatečně naplněnou Zkušenostní banku?

vsechno co si nepamatuju 200I do Česka se dostal román ve Švédsku velmi oceňovaného autora Jonase H. Khemiriho, který si nebere servítky a velmi nahlas a otevřeně komentuje švédskou společnost. Především se zabývá vztahem většiny k přistě...

Divadlo

Na podzim do divadla: Dobře placená procházka

slovacke divadlo 200O prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte! Dalším tipem je Dobře placená procházka v podání Slováckého d...

Film

Někdy smrt není tím nejhorším, co nás může potkat

hrbitov 200Román Řbitov zviřátek (název je skutečně gramaticky špatně, protože je odvozen z nápisu na hřbitově, který napsaly malé děti, které ještě neumí pravopis) patří k tomu nejlepšímu a zároveň nejděsivějšímu, co kdy nap...