Blíží se velká přehlídka francouzských filmů
Banner

Blíží se velká přehlídka francouzských filmů

Tisk

FFF perexV poslední listopadové dekádě se koná již 26. ROČNÍK FESTIVALU FRANCOUZSKÝCH FILMŮ – přesně ve dnech 23. – 29. 11. 2023. Kromě Prahy tato akce zavítá do dalších velkých měst: do Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové a Ostravy. Tak všude opět v několika sekcích nabídne pozoruhodné ukázky současné ani ne tak francouzské jako frankofonní tvorby, tedy té mluvené francouzsky, neboť jak známo, touto řečí se mluví i v jiných státech, např. v Belgii, Švýcarku nebo Kanadě. 

FFF logo

Případ Godard

Těch sekcí je celkem osm. Většinou nabídnou tituly, které jsme již viděli nebo je teprve spatříme. To platí pro sekce Předpremiéry, Filmy 2022-2023, Zvláštní uvedení a vlastně i pro retrospektivu význačného režiséra Jeana-Luca Godarda (1930-2022), jenž razantně ovlivnil tvář moderního filmařského vypravěčství, i když jeho divácký ohlas nebyl pokaždé příznivý. Všechny jeho zde uváděné filmy vznikly během 60. let (U konce s dechem, Pohrdání, Bláznivý Petříček, Alphaville, Číňanka) a s výjimkou Číňanky se vesměs promítaly v tuzemských kinech a rovněž je nabídly televize či internetové platformy.

FFF 1

Jean-Luc Godard - Číňanka

Jedině Číňanka, třebaže se jedná o titul naprosto unikátní, je však u nás naprosto neznámá, protože spadá do obskurního období, kdy Godard vášnivě vyznával čínský maoismus. Radikálně tehdy proměnil poetiku svých příběhů, které se skládají hlavně z plakátových hesel, proklamací a výkladových scének. V Číňance studenti debatují o přednostech komunismu, zvláště pak toho čínského, a vyzývají ke svržení imperialistických molochů - amerického i ruského. Jakýmsi rozbuškovým gestem se má stát chystaný atentát na sovětského spisovatele Michaila Šolochova, pobývajícího v Paříži, neboť jej považují za představitele režimu, který zasil revizionismus do jinak spásonosného komunistického hnutí. Číňanka tak mimo jiné dokládá, jak i talentovaný tvůrce může (naštěstí jen dočasně) zblbnout.

V nabídce převažují filmy zakoupené do české distribuce

Vedle Godarda bude dvěma filmy připomenuta režisérka Justine Trietová, podepsaná pod posledním vítězem canneského festivalu – bylo jím soudní drama Anatomie pádu, které rovněž spatříme. Její předchozí pokusy jsme rovněž mohli spatřit (Sibyl uvedl Cinemax, Viktorie se promítala v kinech), rovněž zpracovávaly všelijaké výstředně zauzlované zápletky, však v odborných kruzích nevzbudily větší pozornost a ani publikum je nijak vřele nepřivítalo. Avšak jejich sjednocujícím prvkem je přítomnost výrazných ženských postav, což platí i pro Anatomii pádu. Trietovou tudíž považuji za umělkyni značně přeceňovanou (nebo se přeceňující?), avšak případní zájemci se určitě sami rozhodnou, nakolik je tato režisérka osloví či nikoli.

Pokud se zaměříme na současné snímky, nalezneme historické rekonstrukce někdy dosti únavné (Jeanne du Barry – králova milenka, Umění jíst a milovat, Malíř jejího těla, Případ Goldman), dojímavé sociální i přírodní dokumenty (Volání Antarktidy, Národ velryb, Na lodi Adamant) a dokonce druhořadý animovaný snímek (Nina a ježkovo tajemství). Výraznější jsou průhledy do kriminálních někdy souvisejících i s migrací (Tori a Lokita, Saint Omer, Noc 12.), cenné jsou i průhledy na (ne)fungování současné západní společnosti, sužované leckdy podivnými politickými či ideologickými hloupostmi, jak to ukazují díla jako Nežádoucí, Těžký rok či Prezidentova žena.

FFF 2

Woody Allen - Zásah štěstím

Nechybějí vztahová melodramata (Pokoj zázraků, Povaha lásky, Děti těch druhých…), vesměs dosti mělkých, ba spekulativních a vyumělkovaných. Mezi nimi určitě ční zatím poslední dílo letos již osmaosmdesátiletého Woodyho Allena Zásah štěstím, rovněž mluvené veskrze francouzsky a odehrávající se ve francouzském prostředí. Ačkoli Allenovy filmy sotva něčím novátorským překvapí a jsou stále „stejnější“, udržují si humorně melancholický nadhled, vyznačují se smyslem pro drobné životní paradoxy. Jsou řekněme zralejší než většina obdobně zacílených příběhů.

Hubená soutěž

Ještě zbývá upnout pozornost na soutěžní sekci, která nabídne pouhých pět položek, mimo jiné dokument Godard o Godardovi, který tak může doplnit režisérovu retrospektivu. Trochu pochybuji o smyslu toho, že každý z titulů vybral některý z filmových novinářů, ať již pracují v rozhlase, televize nebo v tisku. To měli rozhodnout organizátoři festivalu, neboť novinářům přísluší o filmech psát, nikoli si je vybírat – těžko pak mohou vznášet případné námitky k něčemu, co sami vybrali.

FFF 3

Jean-Luc Godard

Zdá se, že v této kolekci by mohla více zaujmout Kniha řešení, nahlížející do zákulisí filmařiny (a její režisér Michel Gondry má za sebou pozoruhodné výsledky – viděli jsme od něho např. Věčný svit neposkvrněné mysli nebo Pěnu dní). Vlastně jen tato sekce přináší díla, která jsme prozatím nikde jinde u nás vidět nemohli. Upřímně řečeno, dost dobře nechápu, proč se kdejaká filmová přehlídka chce „povyšovat“ na festival zařazením pofiderní soutěžní sekce; to se ostatně přihodilo i nedávné akci 3Kino.

www.festivalff.cz/cz/filmy-2024/

Co jsme psali o minulých ročnících:
20172018201920212022


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Je to crazy a mělo to být crazy, říká Vlady Gryc o svém novém klipu Tchýně

vlady perexJe to pár dnů, co představil zpěvák a textař Vlady Gryc svůj první videoklip s písničkou Tchýně. Zatímco hudba je dílem Hellmuta Sickela, postavu příšerné tchýně si ve zmíněném klipu střihla šansoniérka a muzikálová herečka Renata Drössler. I...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Čtěte také...

Život v extrému. Do kin míří celovečerní dokument Karlos o gladiátorovi Vémolovi

Karlos - TEASER PLAKÁT

Dvojice režisérů Michal Samir a Šimon Šafránek právě dokončuje celovečerní dokument o jednom z fenoménů dneška Karlosovi Vémolovi. Film s výmluvným názvem Karlos má ambici odhalit, jaký...


Divadlo

Egon Tobiáš: Ten kůň nelže aneb divadelní hra s živými koni, herci a hudebníky

ten kun nelze egon tobiasV rámci projektu Jiřího Ondry a Egona Tobiáše Velký třesk na Malé scéně jsme se zúčastnili premiéry inscenace s tajemným názvem Ten kůň nelže. A nelhal! V netradičním di...

Film

Vánoce, Vánoce přicházejí - a co si o nich přečteme

vano 200Také letos spatříme na obrazovce všechny možné pohádky (včetně několika premiérových), aniž diváci již rozlišují, zda vznikly v televizi nebo se původně promítaly v kinech. Jenže: každý rok se opakují stále tytéž tituly. Mají společný jediný rys - té...