Myslet filmem je těžké – zvláště když se něco takového úplně vytratilo

Myslet filmem je těžké – zvláště když se něco takového úplně vytratilo

Tisk

Myslet filmem perexPo téměř čtyři měsíce se v Domě U Kamenného zvonu na pražském Staroměstském náměstí konala výstava MYSLET FILMEM. Navštívil jsem ji nedlouho před uzavřením (tento okamžik nastal 18.2.2023) a nestačil se divit.

 


Dosavadní ohlasy byly obdivné, zdůrazňovaly novátorství autorů i převratnost záměru ukázat film jako formu, která myslí. To se domníval kdysi uctívaný francouzský režisér Jean-Luc Godard, bouřlivák jak v uměleckém sdělení, tak politickými postoji, neboť koncem svobodomyslných 60. let vyznával třeba maoismus a film coby oživlý politický plakát. Godard skutečně bořil filmová klišé a ustrnulé vypravěčské postupy, avšak dnes jeho snahu vnímám jako chtěně exklusivní, jejíž provokativnost záhy vyprchala.

Kdož vstoupíš, zanech veškeré naděje

Ve třech patrech galerie se promítaly různě rozkouskované pohyblivé obrázky, projekční plocha byla utvářena různě, někdy připomínala na výšku postavený mobilní telefon, jindy vertikální plátno rozdělené do tří oddělených segmentů, avšak s týmž pohybujícím se obrazem. Nastolované výjevy spolu komunikovaly i na víceru ploch současně, téma zaznamenaných dějů někdy procházelo z jedné místnosti do další. Vystavenými předměty tudíž nebyly jen projekční plochy, případně v prostoru rozvěšené či po stěnách rozestavěné objekty související s filmařinou, ale především „hrané scény“, před nimiž si divák mohl případně sednout do různě pohodlných sedadel.

Myslet filmem 1

V obdrženém popisku jsem se dočetl, že projekt Myslet filmem se zaměřuje na způsoby, jakými současné audiovizuální umění filmovou řeč nejen posouvá, ale i navrací k jejím kořenům. Co jsem spatřil, však vypovídalo o naprosto vyprázdněných hrátkách s filmovým médiem, které odrazovaly svým nepatřičností. Divácky obtížně stravitelné pokusy s „jinakostí“ hraničily s obskurními snahami hrát si na (pseudo)umění, avšak zcela prkenně a nekomunikativně, zato s namyšlenou sebestředností.

Ochotníci a amatéři by to zvládli lépe

Jakoby ochotnická úroveň jednotlivých výpovědí prozrazovala snad záměrně hýčkané neumětelství, nanejvýš snad obhajitelné jako jakési přípravné, zkušební práce, které lze stěží vydávat za svébytný umělecký počin. Posuďte sami: nekonečné natáčení Miroslava Krobota, který se svými gesty a postoji jakoby nedokáže trefit do režisérových představ, evokuje bezprostřednost a neupravenost takového záznamu, kdy kamera je ustavičně zapnutá a snímá dění před sebou, i kdyby ji nikdo neobsluhoval, ale při pozornějším sledování snadno odhalíme přítomnost střihu.

Myslet filmem

Skutečně utrpení však přineslo trapné žonglování (snad) s podobenstvím, kde se řeší, zda lze tetovat zeleninu, zda se človíček pitvorně namaskovaný za celer může zařadit mezi avokáda. Když jsem tyhle pochutiny pak viděl doopravdy položené na stolech a lavicích, byl jsem v rozpacích, jedná-li o exponáty nebo mohou-li je návštěvníci odnést. Odolal jsem takovému pokušení.

Neuvěříte, co vše se vydává za umění

Všemu pak korunu bezmoci nasadila květinová slavnost, barevně velice sytá, opět s negramotně personifikovanými rostlinkami. Jindy zase Jiří Menzel, jako kdyby spadl neznámo odkud a bez srozumitelného důvodu, zdlouhavě vypráví o Ostře sledovaných vlacích a jeho hlas provází statickou fotografii osvětleného sálu pražského kina Lucerna.

Procházel jsem jednotlivými výstavními místnostmi a nevěřil vlastním očím: nebetyčné podivnosti, neforemně prezentované, se tu vydávaly za autentické, plnohodnotné a navýsost přemýšlivé zkoumání audiovizuálního média. Na doprovodním letáku jsem se dočetl, že se tam vytvářejí situace na pomezí reality a fikce, kdy je příběh postupně odhalován prostřednictvím videa, objektů, scénografie a herecké performance. Inu, tak lze také výstavu popsat. Za sebe si kladu si otázku, co tahle výstava kloudného vlastně přinesla. Nepočítám-li zmarnění výstavního prostoru cenné historické budovy.

Vyšla kniha veskrze zbytečná?

Návštěvu výstavy přijímám jako zhmotněnou přehlídku ztraceného času, který sotva vyváží doprovodná kniha (nazývá se rovněž Myslet filmem), poskládaná z několika odborných studií o střihové skladbě, s níž výstava měla sotvaco společného. Obsahuje jak texty současných teoretizujících českých praktiků (nebo praktikujících teoretiků?), tak dávnější zamyšlení, ať je sepsal beze sporu geniální režisér Sergej Ejzenštejn, jeden z věrozvěstů bolševického revolučního filmu, nebo pocházejí z pera francouzského myslitele Georgese Didi-Hubermana, jenž podobně zkoumal, jak jsou vlastně vystavěny Godardovy filmy.

Myslet filmem kniha

Ani ne dvousetstránkovou knihu, která zvolené texty předkládá v češtině i angličtině, jsem si jen prolistoval, v knihkupectvích ji nabízejí za víc než 1500 korun, v Galerii hlavního města Prahy ji lze získat za polovinu této sumy. Komu by měla být prodávána, to opravdu netuším...

Myslet filmem
Autorka a kurátorka výstavy Sandra Baborovská
Galerie hlavního města Prahy – Dům U Kamenného zvonu, 8.11. – 18.2.2023

Hodnocení: 0 %

Foto: galerie hlavního města Prahy


 

Přihlášení



Ty nejtemnější noční můry mají hluboké kořeny. Jaká tajemství se ukrývají za zdmi nádherného sídla?

Sedmnáctiletá Verity zůstala se svou sestrou Camille na Highmooru. Sní o tom, že se podívá i mimo jeho zdi, ale Camille dělá všechno pro to, aby se tak nestalo. Když Verity dostane list od vévodkyně z Bloemu, zdá se, že se jí konečně naskytla příležitost zažít dobrodružství.

Někdy je to hračka, jindy úsilí. I to je film o slavném šansoniérovi Aznavourovi

V jednom dni jsem zhlédl v kině dva filmy, což bylo ale v plánu. Vedle kvalitního českého filmu Rok vdovy jsem viděl i francouzský snímek Aznavour a líbilo se mi, jak je udělaný. Jednak že pojednává o velké osobnosti, jehož uměleckou tvorbu znám, jednak přechází jednotlivými kapitolami francouzského šansoniéra Charlese Aznavoura od raného dětství k dospělosti, od snahy prorazit k úspěchu, od nuzné chudoby a různé krize až k hvězdné kariéře.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Knihovna je chrám ducha a měla by vzbuzovat respekt

engler200Není od věci zajít si jednou za čas dopřát něco dobrého. Byla prosluněná zářijová sobota, když jsem se v jedné báječné cukrárně sešla s paní Květoslavou Englerovou. Nad výbornou kávou jsme si povídaly nejen o tom, co všechno musí zvládnout knihovní...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

V listopadu u nakladatelství Alferia v edici Východní řada vyšla knížečka Mnichův průvodce k čistému domu i mysli od autora jménem Šókei Macumoto. Tento autor se snaží popularizovat buddhismus a přenést jeho principy do každodenního života lidí, třeba právě pomocí úklidu jak mysli, tak svého obydlí.

Čtěte také...

Chystá se nový český film PŘIŠLA V NOCI - černá komedie Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka

prisla v noci200Na sklonku loňského roku skončilo natáčení nového českého filmu Přišla v noci. Poslední klapka projektu, za kterým stojí autorské duo Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar, padla 25. listopadu. Černá komedie vypráví o páru třicátníků, jehož poklidný...


Divadlo

Casting na popravu – události léta 1945 ve Švandově divadle

pankrac 200Válečné a poválečné období i po sedmdesáti letech stále láká ke zpracování mnoho umělců různých žánrů. Přece jenom tato doba s sebou přinesla naprosto neuvěřitelné situace a osudy. Jak by to vypadalo, kdyby se v jedné pankrácké cele potkaly Adi...

Film

V pražské Lucerně začne ve čtvrtek 26. října 12. ročník Festivalu argentinského filmu

cine argentino 200Velvyslanectví Argentinské republiky ve spolupráci s pražským kinem Lucerna pořádá letos již 12. ročník Festivalu argentinského filmu Cine Argentino. Uskuteční se ve dnech 26. - 30. října 2023 v Paláci Lucerna.

...