Zavítají k nám francouzské filmy

Zavítají k nám francouzské filmy

Tisk

FFF perexS příchodem podzimu se rozlétlo hned několik filmových přehlídek: např. Future Gate, Be2Can, 3KINO. O všech jmenovaných jsme na těchto stránkách nedávno psali. Nyní přibude FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU, v pořadí již sedmadvacátý. Koná se ve dnech 21. až 27. listopadu v několika pražských kinech (Lucerna, Světozor, Kino 35, Edison), souběžně přemísťován i do dalších měst (Brno, Ostrava, České Budějovice, Hradec Králové).

 


Nabídka slibuje, že snad každý divák by mohl být uspokojen, ať již hledá závažná (či spíše pseudozávažná) sdělení nebo „pouhou“ zábavu. Program se skládá z několika sekcí, zpravidla nabízejících doopravdy atraktivní tituly, tematicky i žánrově. Přitažlivé budou jistě předpremiéry děl, z nichž některá vstoupí do tuzemské distribuce ještě letos, ale řady z nich se dočkáme až v příštím roce.

FFF 1

Spatříme rovněž tituly vybrané pro jednorázové zpřístupnění zdejšími kritiky (kteří většinou zastupují média, s festivalem spolupracující) – naskytne se tak unikátní příležitost seznámit se s tvorbou, jejíž další tuzemské uvádění je prozatím zamlžené. A konečně můžeme dohnat ty snímky, které do kin vstoupily již dříve, ale dosud jsme je nestihli navštívit. Jsou mezi nimi i nepochybné divácké hity, třeba Tři mušketýři nebo Hrabě Monte Christo, jakkoli jejich modernistické zpracování vnímám jako sporné. A nádavkem můžete ochutnat i večer krátkých filmů.

Prověřená klasika

Důležitým doplňkem jsou retrospektivy význačných tvůrců již zesnulých (zpěvák a herec Charles Aznavour, režisér Claude Sautet, od jejichž narození uplynulo rovné století) nebo výběrové připomínky těch současných, u nás bohužel – nebo zaslouženě? – málo známých (herec Pierre Niney, režisér „podivných“ filmů Quentin Dupieux).

FFF 2

Aznavour - takhle ho zpodobnili filmaři

Sautet se představí svými nejznámějšími položkami, které většinou spadají do 70. let: dokazuje v nich, že je mistrem psychologické drobnokresby, že dokáže skvěle přiblížit partnerské rozvraty i vztahová tápání. Měl štěstí, že se mohl opřít o dobře napsané scénáře a pracovat se špičkovými herci (třeba Yves Montand, Michel Piccoli, Romy Schneiderová…). I když Sautet začínal v časech legendární nové vlny, nikdy s ní nesouzněl – nejprve natáčel řadové gangsterky, a teprve v časech umělecké zralosti našel své ukotvení, kterého se přidržoval až do konce života.

FFF 3

Aznavour - takhle vypadal ve skutečnosti

Charlese Aznavoura, hudebně i jazykově písničkáře arménského původu, přibližuje festival asi nejvšestranněji – nejenže si můžeme pohlédnout, jak si kdysi vedl coby herec (v pradávné kriminální hříčce Střílejte na pianistu, tehdejším publikem odmítnuté), ale také spatříme dokument o něm a navíc si můžeme dopřát i nedávno natočený hraný životopis jednoduše nazvaný Aznavour. Je čerstvý, teprve minulý měsíc měl premiéru ve Francii. Jak lze očekávat, líčí zpěvákovy trudné začátky a na scénu přivádí, samozřejmě ve vedlejších rolích, i někdejší ikony francouzské hudby, třeba Edith Piaf.

Životopisy vládnou

Ostatně životopisných projektů, hraných i dokumentárních, uctivých i výstředních, nalezneme v programu asi nejvíce. Některé jsou pojednány očekávatelně, se zájmem o leckdy křivolaké životní osudy a důrazem na obtížné sebeprosazování (o čem pojednávají Maria Montessori a Yves Saint Laurent, to snad není třeba vysvětlovat, zato Odysea se vztahuje nikoli k homérským mýtům, nýbrž k podmořskému bádání Jacquese-Yvese Cousteaua). Saint-Exupéry sice přibližuje v budoucnu slavného spisovatele, avšak ze zcela odlišného úhlu: sleduje, jak coby letec pracující v Jižní Americe podnikne riskantní misi, aby zachránil svého ztroskotavšího kolegu.

FFF 4

Říkejte mi Marcello

A ty snímky nějakým způsobem výstřední? Jsou dva – jeden se nazývá Daaaaaalí!, v groteskní poloze plné představ, snů a vizí jej natočil výše zmíněný Dupieux a proslulého malíře představuje jako mrzoutského ješitu. Druhým je bizarní tragikomedie Říkejte mi Marcello, mystifikační pojednání o tom, jak herečka Chiara Mastroianniová, dcera slavného otce, propadne představě, že se do něho převtělila, a po okolí požaduje, aby ji vnímalo jako Marcella Mastroianniho. Přiznávám, že tento film se životopisného vymezení dotýká spíše z povzdálí, stejně jako do jisté míry sebezpytné ohlédnutí Arnauda Desplechina Diváci!, kde ukazuje, jak jej – případně postavu jím inspirovanou - fascinovaly už od dětství pohyblivé obrázky. A konečně připojím ještě dokument o dodnes obdivovaném režiséru Françoisu Truffautovi, jenž mimo jiné natočil i výše zmíněné dílko Střílejte na pianistu.

Má smysl vstát a vypravit se na film?

Co ve stručnosti napsat o francouzské kinematografii? Schází jí výrazné autorské osobnosti. Ráda se vyžívá se vztahových (melo)dramatech, byť ne pokaždé dospěje k přiměřenému vypravěčství. Leckdy se jedná předstíravé, přepjaté historky, které záhy vypadnou z paměti.

Takže výběr jakéhokoli filmu je tak trochu sázka do loterie: možná diváckému vkusu a očekávání sedne – a možná také ne. Ale rozhodně štěstí pokoušejte, možná trefíte právě to, co vás osloví.

27. Festival francouzského filmu - Novinky (festivalff.cz)
Foto: 27. Festival francouzského filmu


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

,,Nezáleží na tom, kdo je má matka, či otec. Záleží na tom, kdo jsem já!“

vero200Mám pocit, že ji znám celý život. A přitom jsem ji poznala až nedávno, když jsem četla její knihu. Dlouho bych mohla mluvit o pocitech, které mě provázely, když jsem tuhle knihu četla. Byla jsem smutná, zhnusená, otřesená, plakala jsem, taky jsem se ale s...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Z archivu...

Čtěte také...

Festival Jeden svět 2021: Filmy, které rozhodně nevypadnou

jeden svet 200Přesun do digitálního světa a výzvy i hrozby, které s sebou tato transformace přináší – to je téma, které akcentuje letošní ročník festivalu Jeden svět pod hláškou „Vypadáváš“. Hlavní tematická filmová kategorie se zaměřuje na technologie a...


Divadlo

Vršovické divadlo MANA slaví devadesátiny a zve na letní divadelní premiéry

Vrsovicke-divadlo 200Silné milostné příběhy plné emocí: Čapek a Olga a Víra! Láska! Naděje? Ale i česká premiéra černé komedie MASH. To jsou tři atraktivní novinky, které Vršovické divadlo MANA chystá na léto. Scéna, která letos slaví 90. výročí ...

Film

Seriálová sezóna: Revolution

revolution200Seriálová sezóna 2012/2013 je vskutku nabitá dramaty a sci-fi záležitostmi. Po Orphan Black se podíváme blíže i na nejdiskutovanější seriálový projekt, Revolution. Post-apokalyptický, bojovný, akční a záhadný...