Důvodů zajít do kina na slovenský film Duchoň a vychutnat si tak velké plátno bylo několik. Zajímalo mě, jak si s tímto životopisným filmem poradil režisér Peter Bebjak nebo Vladimír Plevčík v titulní roli, a jak je vykreslená doba, kdy slovenský zpěvák Karol Duchoň na scéně působil. Nicméně jako žánrový obrázek tehdejší pop music i její pohled za kulisy se tvůrcům snímek povedl dokonale. Inspirací byla divadelní hra, ve které scenáristé Jiří Havelka a Róbert Mankovecký rekapitulují život zpěváka.
I když jsem přímo neobdivoval většinu repertoáru slovenského slavíka, přesto jsem vždycky oceňoval jeho hlas a mužné charisma. I díky tomu jsem věnoval zpěvákovi kapitolu v mojí knize Legendy československé populární hudby, kterou vydalo nakladatelství GRADA. Ale zpět k filmu samotnému. Po celý film mě bavilo propojení vizuální a hudební složky, navíc celý film má tah. Barvitý kaleidoskop situací (kamera Martin Žiaran) koresponduje s písničkami či „nesmrtelnými“ hity, kterých je ve snímku požehnaně.
Film Duchoň začíná zpěvákovými začátky s kytarou, kdy mu fandila jeho maminka, zatímco otec byl vždy ke Karlově vášni a hudbě spíš nepřátelský - však mu také jeho první kytaru rozmlátil. Pak následuje kolotoč, který začíná s první hudební skupinou a pokračuje prvním profesionálním zahraničním angažmá, prvními nahrávkami, prvními televizními hity i láskou k dívce, kterou si vezme a má s ní dceru...
To už je ve filmovém příběhu Duchoňova kariéra pořádně rozběhnutá, což znamená, že jsou divákovi naservírovány zážitky z festivalů jako je Bratislavská lyra, na veletrhu gramofonových společností MIDEM v Cannes nebo na světovém festivalu v Tokiu. Atmosféra i filmové festivalové kulisy jsou uvěřitelné (několikrát jsem byl na Lyře), ale stejně tak se povedly i „přelety“ časem a prostorem, vtipně vymyšlené a natočené bylo i cestování do Japonska.

Známé osobnosti, s nimiž se Karel Duchoň během své kariéry potkal, nesmí chybět ani ve filmovém příběhu. Proto se tu objeví i ti, kteří představují ikonické osobnosti jako Miroslav Žbirka, Eva Máziková, Eva Kostolányiová, George Harrison nebo Karel Gott. Českého zlatého slavíka hraje Vojtěch Kotek, ale to je spíš karikatura, která z filmu trošku trčí. Přitom vizuálně jsou si podobní i ti protagonisté coby slovenští muzikanti, kteří kdysi Duchoně doprovázeli (výborný je třeba dvojník Paľa Paprčky ze skupiny Braňa Hronce).
A Vladislav Plevčík v roli Karla Duchoně? Podle mého názoru byl přesně tím pravým ořechovým. Vžil se do postavy a je to dokonalý výkon, což je znát i v detailech herecké práce. Postavu formuje přesně, navíc má momenty, kdy i vypadá jako Karol Duchoň. Přitom výborní jsou i další herci, což je třeba Anna Jakab Rakovská (manželka Alena) nebo Adrian Jastraban (náměstek).
Karol Duchoň (1950 – 1985) mohl udělat světovou kariéru, zemřel ale už v pětatřiceti letech. Za své může jak narůstající démon alkohol, tak skutečnost, že chyběl chytrý dramaturg a věci znalý manažer. Vystihující je scéna, kdy jeden novinář (hraje ho Vladimír Javorský) dává radu, že by si měl pohlídat, co zpívá, a zpěvák říká: „Mně je to jedno. Co mi napíšou, to zpívám.“

DUCHOŇ
Drama / Životopis
Slovensko, 2025, 99 min
Režie: Peter Bebjak
Scénář: Jiří Havelka a Róbert Mankovecký
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Juraj Dobrakov
Hrají: Vladislav Plevčík, Anna Jakab Rakovská, Gregor Hološka, Agáta Spišáková, Vojtěch Kotek, Adrian Jastraban, Tomáš Maštalír a další
Hodnocení: 80 %
Zdroj foto: Continental Film
| < Předchozí | Další > |
|---|





I když má docela zvláštní příjmení, pochází Anna Statmariová ze Šumperku. Tam také měla před čtyřmi lety svou první velkou výstavu obrazů. Přitom nevystavovala jen své obrazy, ale představila i své verše. Od té doby absolvovala několik výstav, přiče...
Film Ghoul je temný thriller inspirovaný skutečnými událostmi, který má 26. Února celosvětovou premiéru v České republice.
Písní, jejímž textem je část Písně písní ze Starého zákona poklidně začíná drama Lištičky, uvedené Městskými divadly pražskými na scéně divadla ABC. Text verše je prostým konstatováním toho, že když lišky škodí ve vinici, je třeba je z ní bez ...
Režiséra (a předtím také herce) Terryho Gilliama snad není třeba představovat. Začínal jako člen legendární komediální skupiny Monty Python, podílel se – nejdříve animovanými vsuvkami - na všech jejích televizních i filmových počinech...