Ve Španělsku se točím kolem 150 až 200 filmů ročně, proto dramaturg festivalu David Čeněk rozhodně neměl výběr jednoduchý. Festivalu se věnuje od čtvrté sezóny a každý rok se snaží divákům nabídnout co nejpestřejší a nejvýstižnější kolekci. Letošní ročník označuje za „provádějící“. A to hned v několika odhledech. V nabídce dvaadvaceti snímků jsou takřka všechny žánry. Novodobý tropický thriller, experimentální film, animované snímky či výrazně umělecké a autorské ambice. Na programu je i dokument zachycující životní sílu hluchoslepých lidí.
Další ukazatel diváky nasměruje na výlet za venezuelskou kinematografií. Při realizaci nápadu dramaturga o rozšíření působnosti, padla volba právě na tuto španělsky mluvící zemi. Český divák takřka nedostane možnost udělat si o latinskoamerických snímcích úsudek, proto čtyři filmoví zástupci této exotické země byly dramaturgií pečlivě vybírány. Přestože tamní snímky sbírají na světových festivalech desítky ocenění, David Čeněk se záměrně vyhýbal těm nejúspěšnějším a vybral kolekci tak, aby návštěvníkům poskytl reálný obraz a vymítil přesvědčení, že v zemi s poněkud zvláštním vládním režimem vznikají filmy, které se pouze angažují právě politicky. Sekce je v nabídce festivalu za nemalé pomoci velvyslanectví Venezuely v České republice a díky spolupráci s velvyslancem Victorem Hemandézem.
Letošní prohlídka není ale specifická jen pohledem do jiných zemí či do rozmanitých žánrů, ale i do historie samotného Španělska. Filmová lahůdka s označením neorealismus se sice staví do pozice nováčka, přesto na sebe strhává značnou pozornost již nyní. Oficiálně lze tento směr nazvat realistickými snímky 50.let, ale festivalové pojmenování odráží polemiku, zda nějaký neorealismus vůbec existuje či ne. Návštěvníci budou moci vynést svůj vlastní úsudek. „Tento ročník si klade mimo jiné za cíl obohatit milovníky kinematografie o poznání šestici filmů patřících do proudu, který lze ve Španělsku nazvat sociálním společenským realismem. Filmy, které se v cyklu představí, jsou velmi uznávané a to se týká jak etiky, tak estetiky.“ Říká ředitel institutu Cervantes Pedro Moya Milanés. Právě tento institut, patřící k největším v celém světě ve výuce španělštiny, snímky poskytl.
Festivaly kinematografie jiných kultur jsou velmi oblíbené a těší se hojné návštěvnosti v českých kinech, které se nebojí vsadit jen na zvučná hollywoodská jména. Nadšenci sedící v publiku jdou tak trochu mimo proud, ale odměnou je jim zážitek, propracovaná dramaturgie a umělecká atmosféra, kterou v přezvučených multikinech těžko najdeme. A právě i Španělé vsázejí na klasiku, odmítají digitální projekci a stojí si za promítáním na osvědčeném 35mm filmu. Při distribuci je sice prvotní záměr obyčejný obchodní vztah nesoucí finanční odměnu, ale i nadšení filmařů. A také možná naděje, že na sebe upozorní a český divák si nebude pečlivě vybírat jen z programu televizního, ale zavítá i do kina.
Připomenutí na konec - Festival španělských filmů La Película bude probíhat od 14. do 19. února 2012 v pražském kině Světozor a od 20. do 26. února v brněnském kině Art.
Zdroj foto: TZ Festivalu španělských filmů La Película
< Předchozí | Další > |
---|