Rytmy + pohyb + světlo = futurismus
Banner

Rytmy + pohyb + světlo = futurismus

Tisk

rytmy perexNakladatelství Arbor vitae nabídlo již několik mimořádných publikací, hodnotných jak textově, tak přetiskem mnohdy unikátního obrazového doprovodu. Týkají se jak jednotlivých osobností (Jan Švankmajer, Jiří Brdečka), tak uměleckých směrů, například podnětům futurismu v českém prostředí - jako Rytmy + pohyb + světlo. V editorské funkci knihu připravila Alena Pomajzlová, jež sama zpracovala některé kapitoly.  

 

V celkem sedmi oddílech autoři přibližují vliv avantgardních směrů na tuzemskou uměleckou scénu v prvních desetiletích minulého století: například Lada Hubatová-Vacková v úvodní stati zkoumá zdroje avantgard, které čerpaly i z ornamentalismu muchovského ražení. Tomáš Pospiszyl se sice zaměřuje na obrazy Františka Kupky, ale souběžně s nimi ohmatává dávné předchůdce filmu, byť to byly pouhé mechanické hračky, které evokovaly iluzi pohybu, jakkoli do nekonečna se opakujícího - všelijaké "kouzelné bubny", kinesiskopy a podobně.  

rytmy praxinoskop

Praxinoskop (biber.com)

Čtenář je seznámen nejen s fungováním těchto strojků, ale velice cenné i názorné jsou reprodukce kotoučů do těchto mechanismů vkládaných. Možná překvapí, že průkopníkem podivuhodných "hejblat" byl u nás vědec Jan Evangelista Purkyně, který takto demonstroval například stahy srdce.  

Jak známo, počátky kinematografie (ve smyslu promítání filmů na plátno a před větším počtem diváků) jsou situovány do Francie a na sklonek roku 1895. Záhy poté se Kupka v Paříži trvale usazuje - a pohyblivé obrázky jej přitahují. Pospiszyl pro to snáší řadu průkazných dokladů, když objasňuje, jak inspirace pohybem, který tak podmanivě film dokázal zachytit, ovlivnila řadu Kupkových obrazů, dokonce rozfázovaných do souběžně naznačených pohybových segmentů.  

Ovšem touha zprostředkovat pohyb i obrazem ovládá rovněž tuzemské umělce, zamýšlející se nad podobou nového umění, které by mělo nahradit to předchozí. To vše mapuje Alena Pomajzlová, když obhlíží malířské i sochařské projevy. A přibližuje také teoretická zdůvodnění: vždyť (tehdy ještě anarchistický) bouřlivák S. K. Neumann se v předvečer první světové války kořil technickým výdobytkům moderní civilizace ve jménu budoucnosti, od níž je pojem futurismu odvozen - ostatně podnes se v jazykovědě označuje budoucí čas jako futurum. A komik a kabaretiér František Fiala přijal na počest bořivého umění budoucnosti i svůj pseudonym - Ferenc Futurista.  

A takto se rozplýval mladičký Jiří Voskovec ještě před tím, než jen pomyslel na nějaké Osvobozené divadlo: "Žijeme ve století, kdy optika, věda, světla, stala se vědou zázraků, a filmové umění, z ní zrozené, zázrakem samotným. Živoucí malba, kdysi směšná utopie, černokněžnické kouzlo, stala se skutečností, a světelné štětce kladou na kinoplátna netušené obrazy." (s.152)  

Není divu, že vpádem pohybu do dosud statických umění se zabývají i další příspěvky. Další Pospiszylova studie nazvaná Poslové světla zkoumá odkaz Zdeňka Pešánka a jeho světlem provázené hudby, kterou promýšlel jak pro vodní fontánu, tak pro "barevný klavír". Ostatně jeho pozapomenutý spisek Kinetismus vyšel v loňském roce znovu.

Lenka Pastýříková obhlédla filmovou abstrakci 20. a 30. let, jak se odrážela zejména v animovaných pokusech, a to jak v teoretických konceptech (Karel Teige), tak v konkrétní tvorbě zahraniční i domácí. Z českých průkopníků animovaného filmu zmiňuje především manžele Dodalovy (obsáhlou monografii jim věnovala Eva Strusková, kde se zájemci mohou dovědět další podrobnosti) - nicméně se již nedovíme, že veškerou jejich produkci, až na zřídkavé výjimky, lze přiradit k reklamě, která dlouho byla jediným zdrojem experimentů.

Novátorské postupy vnikaly také na jeviště. Jitka Matulová načrtává základní obrysy divadla, postaveného na tanci, pohybu a dynamické scénografii. Vypomáhá si přitom málo známým obrazovým materiálem, třeba Drtikolovými fotografiemi z Pražské školy rytmiky.  

rytmy miroslavponec

Obraz Miroslava Ponce

A konečně se musím zmínit o chronologicky seřazeném seznamu důležitých událostí, které futurismu předcházely nebo jej následovaly. A to od prvních pokusů se záznamem pohybu (Mareyova fotopuška), které se odehrály v 80. letech 19. století, přes početné futuristické manifesty až k roku 1941, kdy vychází výše jmenovaný Pešánkův Kinetismus.

Vím, že kniha v podtitulu upozorňuje, že se bude zabývat hlavně impulsy futurismu v českém umění, ale je škoda, že autoři - když už občas zabrousí i do zahraničí - svůj pohled ještě více neprohloubili směrem k italskému futurismu (včetně otce-zakladatele Marinettiho) či jeho ruskému výhonku, který se rozvinul v podmínkách rané bolševické diktatury.  

Alena Pomajzlová (ed.): Rytmy + pohyb + světlo

rytmy obal

Vydala nakladatelství Arbor vitae a Západočeská galerie v Plzni v roce 2012
Počet stran: 335
Hodnocení: 100%  

Foto: kniha, www.biber.com

( 0 hlasů )

 

Přihlášení



Detaily jsou sugestivním románem – o lidech kteří utvářejí naši osobnost jen tím, že projdou naším životem

Kdesi v bezčasí Stockholmu se zmítá žena v horečce, která probouzí její paměť a z té se vynořují vzpomínky: na vztah s ženou, z níž se později stane celebrita, na excentrickou spolubydlící z univerzitních let, rozervaného bohéma, s nímž prožila románek, nebo na křehkou, traumatizovanou Birgitte. Vyprávění skládá do čtyř portrétů složených ze zdánlivě nedůležitých detailů a prostřednictvím nich nám vypráví o sobě samé.

Skrytý ráj. Fulviova poslední kniha o inkvizičních procesech v 17. století

Román Skrytý ráj mě opravdu zasáhl. Autora jsem doposud neznala, ale byla jsem velmi příjemně překvapena. Přestože má kniha 440 stránek, přečetla jsem ji za tři večery a četla dlouho do noci. Od napínavého příběhu této, skoro by se dalo říct, historické detektivky, se nebudete moct odtrhnout. Přenesme se teď společně do 17. století, doby nejtvrdších inkvizičních procesů.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Nejcennější je důvěra, říká Vladan Drvota

Vladan Drvota  portrét (2)Říká, že jeho snahou je v médiích hledat nejvhodnější prostor pro umělce, kteří potřebují představit svoji novou tvorbu a nepovažuje tedy za úplně vhodné, aby interview poskytoval on...

Winterberg: nový projekt kolem Jaroslava Rudiše

Winterberg je nový hudebně-literární projekt, ve kterém se sešli Jaroslav Rudiš, Zdeněk Jurčík a Tomáš Neuwerth, spoluhráči z kapely Kafka Band. Společně složili a natočili několik písní inspirovaných Rudišovým románem Winterbergova poslední cesta, který právě vychází v anglickém překladu Kris Best v nakladatelství Jantar Publishing. Táhlá, silně atmosférická skladba The Beautiful Landscape je prvním singlem trojice, pojmenované po Winterbergovi, hlavní postavě cenami ověnčené knihy.

Čtěte také...

RETRO: Rozhovor Francise Forda Coppoly
ImageSedmdesátá léta  se stala zlatým obdobím amerického režiséra Francise Forda Coppoly, který proslul zejména filmovou adaptací Kmotra, jehož první díl byl oceněn třemi oscarovými soškami. Mezi prvním a druhým dílem této mafiánsk...

Divadlo

Pražská konzervatoř zve na letošní Absolventské představení

tcp absolventske predstaveni 200Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium ve spolupráci s Mezinárodním centrem tance, z.s. pořádá 3. a 4. června ve Stavovském divadle Absolventské představení 2021. Zatančí zde studenti konzervatoř...

Film

Hodný dinosaurus, Špunt a jedno velké dobrodružství

Film Hoddinosaurus 200ný dinosaurus (2015) je bombasticky zpracované animované drama pro děti, kde v jednu chvíli trhají dinosauři na poli kukuřici, aby se vzápětí po řece přiřítila vlna tsunami.

...