Jedinec a společnost středověkého Západu

Jedinec a společnost středověkého Západu

Tisk

jedinec a spolecnost kultury200Ruský historik Aron Jakovlevič Gurevič (1924-2006), jenž se celý život věnoval dějinám středověku, patřil mezi ty vědce z éry Sovětského svazu (např. spolu s Michailem Bachtinem), kteří přesáhli ideologické mantinely a dosáhli celosvětového uznání. Gurevič se navíc ani netajil tím, že více než ideje marxismu-leninismu jej ovlivnili francouzští historikové sdružení kolem časopisu Annales, kteří zkoumali především všednost a každodennost uplynulých věků. Už v minulých desetiletích mu u nás vyšly knihy jako Kategorie středověké kultury nebo Nebe, peklo, svět – a nyní nakladatelství Argo přichystalo jeho poslední velkou, nejprve v zahraničí vydanou, práci Jedinec a společnost středověkého Západu.

 

Klade si v ní zásadní otázku: zrodila se koncepce člověka jako samostatné individuality odlišné od ostatních až s nástupem renesance, jak se dosud tvrdívá, nebo už dávno předtím? Pro středověk se totiž předpokládalo řekněme kolektivní smýšlení zabraňující sebeprosazení individuality a poplatnost předem stanovenému kánonu závazných povahopisů a dějinných líčení (alespoň v písemnictví, téměř výhradně latinském). Gurevič se snaží doložit, že tomu tak nebylo a že osobnosti na svou dobu duchovně výjimečné se mlčky předpokládaným omezením vymykaly.

Doklady nachází doslova napříč Evropou: probírá staré islandské královské ságy, které nejen zpodobňovaly již legendarizované události, ale dokonce jedna z nich (Sága o Sverrim) vznikala ještě za života svého protagonisty – pisateli měl sám Sverri, jenž zemřel 1202, určovat, co má psát. Takže není divu, že z textu vyvstává ideální panovník bez jediného zpochybňujícího stínu – a současně lze toto dílo vnímat jako jeden z prvních případů záměrné a předem promyšlené sebeprezentace. Gurevič však také upozorňuje na izolovanost a neprostupnost jednotlivých sociálních stavů – končilo nutně katastrofou, chtěl-li se třeba rolnický synek vyšvihnout do jiných sfér, než jaké mu příslušely.

Poznamenává ovšem, že pro poznání mentality a tužeb těch nejníže postavených (tedy rolnictva především) téměř neexistují nějaké směrodatné prameny, protože nejen poddané obyvatelstvo bylo negramotné – a vzdělanci, téměř výhradně duchovní, kteří uměli číst a psát, zhusta touto vrstvou pohrdali a podezírali ji, že přes formálně přijaté křesťanství stále vyznává staré pohanské pověry. Jen výjimečně se dochovaly podklady o jeho smýšlení, často se jednalo o jedince, kteří přestoupili dobové normy: máme záznamy inkvizičního šetření v katarské vesnici Montaillou, zaznamenán je průběh soudního procesu s italským mlynářem obviněným z kacířství, případně aféra s podvodníkem, jenž se ve Francii vydával za někoho jiného – a celé vesnické společenství, do něhož se vetřel, tomu uvěřilo (tato událost získala i několikerou filmovou podobu, ta americká se nazývá Návrat Sommersbyho). Všechny tři případy byly podrobně probádány a výsledky shrnuty v knihách, jen nechápu, proč je zamlčeno, že vyšly také v českém překladu, a tudíž by mohly tvořit případný doplněk ke Gurevičovým výkladům. Dodávám, že obsáhlé „domácí“ zápisy z čarodějnických procesů, vedených na Šumpersku koncem 17. století, zatím nebyly zužitkovány, posloužily jen Václavu Kaplickému při psaní románu Kladivo na čarodějnice a později Otakaru Vávrovi, když chystal stejnojmennou filmovou adaptaci.

Gurevič zařazuje i drobné, nicméně inspirativní odbočky, třeba o vnímání dětství v raném středověku – nejen zde nalezneme styčné body se studiemi Martina Nodla otištěnými v knize Středověk v nás, viz http://www.kultura21.cz/historie/13392-argo-stredovek-v-nas-martin-nodl. Zajímavé je zjištění, že umělce (počítaje i řemeslníky či mistry řídící stavební práce) odjakživa přitahovalo podepsání jejich díla, ať již ve zpodobnění sebe sama jako jeho součásti nebo aspoň připojením jména. Touha po „signování“ je rozšířená zejména v románském umění, zatímco v následující gotice téměř absentuje. Gurevič se domnívá, že to souvisí s dobovým pojetím slávy: člověku by nemělo záležet na majetku, moci a koneckonců ani životě, protože jediné, co mu zajistí svého druhu nesmrtelnost, je věhlas činů (to prozrazují třeba již zmíněné islandské ságy).

jedinec a spolecnost zapadu02

V závěrečné části se Gurevič zabývá významnými osobnostmi, které sepsaly své životopisy. Zkoumá, jak se v nich prezentují, jak vnímají a posuzují svůj osud. Ať již se autorská východiska jakkoli liší, společný je jeden rys – uznávají předurčenost lidského osudu Božím úradkem, který pro dotyčného jedince nemusí být nakonec ani srozumitelný (ve smyslu „co Bůh činí, dobře činí“). Gurevič si zvolil různorodé pisatele, většinou špičkové intelektuály své doby, vesměs náboženské myslitele – začíná na prahu antiky svatým Augustinem (jehož sebezpytná Vyznání známe i z českého překladu). Známý je rovněž Abélard, proslulý spíše intimním soužitím se svou žačkou, kvůli němuž byl vykastrován. Od něho se dochovala sebeobhajobná Historie mého utrpení (česky v knize Dopisy utrpení a lásky), kde pronásledování a další rány osudu přičítá své výjimečnosti, která budí závist a nepřátelství méně schopných. Literární autoportréty, jak je na úsvitu renesance stvořili Dante a Petrarca, pak překračují náboženský půdorys. Gurevič zmiňuje i další pisatele, kteří doplňují zamýšlenou mozaiku, avšak známi jsou nanejvýš úzce specializovaným odborníkům (Guibert z Nogentu, Suger ze Saint-Denis, Otloh, Berthold z Řezna).

Z naprostého zapomnění pak vytahuje klerika Opicina de Canistris, zřejmě schizofrenika s nutkavou potřebou pokreslovat stohy pergamenů mapami Středomoří ponořeného do personifikovaných ďábelských mámení či „životopisnými“ letokruhy coby druh autoterapie. Opicina sužují i za bdělého stavu neodbytné představy ustavičně jej uvrhující do hříchu, jak si vzápětí uvědomuje – a nejedná se o ojedinělou záležitost. V dobových literárních pramenech se často vyskytují vidění a sny, jednou varovné, jindy pokoušivé, které úzce souvisejí s pisatelovou (auto)stylizací a sobě připisovaným posláním. Právě skrze tyto výjevy (ale nejen skrze ně) se historici snaží osvětlit nitro pisatele. Gurevič však vyzývá k obezřetnosti: „Badatelé chtějí pochopit osobnost středověkého člověka tím, že na ni aplikují současná měřítka. Pokud se v 19. a na počátku 20. století projevovala tendence hodnotit středověkého myslitele nebo spisovatele tak, že na něj byla aplikována kritéria novověku (skepticismus, racionalismus, volnomyšlenkářství), pak nyní pozorujeme snahu objevit v jeho vědomí a především podvědomí módní sexuální komplexy. Přitom se nezohledňuje fakt, že člověka 12. století nelze položit na psychoanalytickou pohovku a proniknout do utajených vrstev jeho psychiky.“

          

Aron Jakovlevič Gurevič: Jedinec a společnost středověkého Západu

Přeložila Jitka Komendová

Vydalo Argo, Praha 2016. 350 stran.

Hodnocení: 100 %

Foto: kniha

jedinec a spolecnost kultury


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Tvoření s Pipasikem

Pipasik perexZuzana Šuleková a Jitka Musilová jsou kamarádky, povoláním architektky, které se zároveň starají o své malé děti. Společně založily značku Pipasik. Pod touto značkou vymýšlejí pro děti smysluplné činnosti spojené s tvořením a dávají dětem ...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Český pivní festival na Letné se blíží; bude trvat 17 dní


pivo plakat 200Tradiční Český pivní festival 2016, který odstartuje v Praze na Letné 12.května, nabídne nejenom tradiční české pivo, ale také výborné gastronomické speciality.

...

Z archivu...


Literatura

Star Trek: Původní série

star trek 200Právě jsem se vrátil z hvězdného cestování s přátelskou federativní lodí Enterprise. Za svého pobytu na této lodi jsem se seznámil s hlavními členy posádky, se kterými jsem byl společně v mnoha ...

Divadlo

Největší příběh všech dob

Nejvetsi pribeh 200Hra Patricka Barlowa „Největší příběh všech dob“ (Greatest story ever told). Divadelní „road movie“ se vrací! Aneb všechny cesty vedou na Golgotu...

 

...

Film

Slavná císařovna tak, jak ji neznáte

Korzet perexPíše se rok 1877. Císařovna Sissi (Vicky Krieps) je nejen módní ikonou, ale i ztělesněním ideálu krásy. Její 40. narozeniny se rychle blíží, ona však k oslavám nevidí důvod.

 

...