Zaposlouchejte se do dalších koncertů z Pražského jara

Zaposlouchejte se do dalších koncertů z Pražského jara

Tisk

prazske jaro 200V druhém výběru vynikajících nahrávek z koncertů Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro setrváme v počátečních desetiletích jeho historie. Z té doby existuje řada záznamů z koncertů význačných světových umělců, jejichž úroveň neztratila ani po letech svou aktuálnost. Oba snímky, jež každé z obou CD otevírají, zachycují události pro festival a celý tehdejší český hudební život zcela mimořádné.

 

S obrovským napětím byly vždy očekávány koncerty s největší hvězdou tehdejších světových pódií Herbertem von Karajan (1908–1989). Jeho první české vystoupení se uskutečnilo s Vídeňskými filharmoniky 18. června 1963, tedy dodatečně až po skončení festivalu (zpoždění způsobilo umělcovo zranění). Poté se hudební mág začal na Pražském jaru objevovat častěji – již zásadně se svými Berlínskými filharmoniky. Těch záznamů se v rozhlasovém archivu – zvláště kvůli smluvním ujednáním – nedochovalo mnoho. Avšak jeden z nejvzácnějších snímků zdobí rozhlasovou fonotéku a figuruje hned na počátku našeho nynějšího výběru. Je z roku 1966, kdy přijeli Berlínští filharmonikové s dvěma programy. Ten první završila Beethovenova Symfonie č. 3 Eroica, druhý Dvořákova Symfonie č. 8. Posledně jmenované dílo Herbert von Karajan obzvláště miloval, mnohokrát na koncertech provedl a natočil na hudební nosiče (připomeňme alespoň jeho skvělé nahrávky pro firmy Decca, EMI a Deutsche Grammophon). Zde máme jedinou dnes dosažitelnou Karajanovu live nahrávku Dvořákovy Osmé s Berlínskými filharmoniky. Před Dvořákovu symfonii zařadil Koncert pro orchestr Bély Bartóka, a připravil tak posluchačům orchestrální exhibici nejvyšší třídy.

Antonín Dvořák (1841–1904) svou Osmou symfonii zkomponoval v roce 1889. Byla vydána v Anglii u nakladatelství Novello, proto bývá někdy poněkud nepřesně nazývaná Anglická, ač svým charakterem a celkovou koncepcí nezapře ryze české hudební zázemí. Je bezednou studnicí melodických nápadů, jedinečná svou skvělou instrumentací a formální výstavbou. Karajan ji v Praze tehdy provedl s mimořádným nasazením a vyvolal ve Smetanově síni nekonečné ovace šťastlivců, kteří se na tento koncert dostali. „Na první pohled by se zdálo, že v tom obrovsky širokém spektru dynamiky, tempových výkyvech, které tu jsou, Karajan Dvořákovu symfonii dramatizuje více, než by tomuto dílu slušelo. Jenže ve skutečnosti všechny tyto prostředky Karajanovi slouží k tomu, aby v plné smyslové síle uskutečnil onen všeovládající jas a ten gejzír zpěvnosti, jenž tryská z tohoto díla, aby ho vypointoval, aby tím, že v plné ostrosti ukáže detail, vyšel mu v nejvyšší účinnosti celek. Karajanův Dvořák byl pro nás velkým a svátečním zážitkem,“ čteme v recenzi otištěné v časopisu Hudební rozhledy.

Svěcení jara Igora Stravinského (1882–1971) provedené na Pražském jaru v roce 1959 Igorem Markevitchem (1912–1983) považují pamětníci (a jejich prostřednictvím i jejich následovníci) za nepsaný vzor v interpretaci tohoto díla v České filharmonii. Superlativy tohoto typu přinášejí zpravidla soud velmi relativní. Svěcení jara dirigoval už v roce 1926 Václav Talich a po válce Rafael Kubelík. V novější době oslnil jeho interpretací například Zubin Mehta a ovšem Karel Ančerl. Je však neoddiskutovatelné, že právě Markevitchovo pojetí náročné partitury vneslo do interpretace novodobé prvky v oblasti zvuku, rytmického ztvárnění a výrazové razantnosti, dnes zcela běžné, ba podmiňující. Oslnilo tehdy nejen posluchače, ale interprety samotné. Bylo to první vystoupení Igora Markevitche na Pražském jaru a vůbec první koncert s Českou filharmonií. Mělo obrovský úspěch a na jeho základě se Markevitch několikrát k České filharmonii vrátil. Nastudoval například Beethovenovu Devátou symfonii, kterou na závěr Pražského jara v roce 1962 uvedl se Žalmovou symfonií Igora Stravinského, mimo festival pak s Českou filharmonií uvedl například Verdiho Requiem a ve švýcarském Montreux rovněž Verdiho a také Haydnovo Stvoření. Umělec ukrajinského původu žil v té době už řadu let na Západě – nejprve v Itálii, později ve Francii a Švýcarsku. Byl všeobecně známou osobností, kterou zvaly světové orchestry nejzvučnějších názvů. Na svém kontě má dlouhou řadu vynikajících nahrávek.

Svěcení jara má význam pro hudební vývoj ve dvacátém století zcela zásadní. Tzv. barbarský styl (stile barbaro) byl jednou z bouřlivých reakcí na domněle vyčerpaný romantismus, na přecitlivělost impresionismu a na tradiční prvky dalších směrů. Strohost, živelnost a syrovost mnoho posluchačů odrazovala. Progresivní posluchači však onen „barbarský“ styl vítali s nadšením. Důkaz přináší i Svěcení jara. Premiéra této baletní pantomimy – tanečních obrazů z pohanské Rusi – v Paříži roku 1913 v provedení tamějšího Ruského baletu byla dokonce vypískána a vyvolala skandál, který vstoupil do historie. Dnes ji celý svět považuje za klasické dílo 20. století. Igor Markevitch zásadně přispěl k jeho plnému pochopení i u nás. Emeritní člen České filharmonie hobojista Josef Shejbal na jeho pojetí často vzpomínal a koncert považoval za jeden ze svých nejsilnějších hudebních zážitků.

Třetí legendou tohoto našeho druhého dvojalba záznamů koncertů Pražského jara je německý klavírista Wilhelm Kempff (1895–1991). Ve své době hrál v tomto oboru podobnou roli jako v dirigování například Herbert von Karajan či Karl Böhm. Proslul zvláště v německém repertoáru, svými vynikajícími komplety s tvorbou Mozarta, Beethovena, Schuberta a řady dalších skladatelů, jež byly dlouhá léta vzorem mnoha generacím klavíristů. Koncertoval po celém světě. Na Pražském jaru se poprvé představil už v roce 1956, kdy uskutečnil celovečerní beethovenovský recitál a s nově vzniklou Státní filharmonií Brno zahrál Schumannův koncert. Náš výběr přináší Koncert f moll Fryderyka Chopina, který zazněl v jeho podání na festivalu v roce 1959. Nahrávek obou skladatelových klavírních koncertů je sice bezpočet, ale je zajímavé, že Kempff mezi nimi nefiguruje. S ním máme možnost na hudebních nosičích slyšet pouze Chopinovy skladby pro sólový klavír bez orchestru. Tím je tato nahrávka zvláště vzácná, nehovoře o její umělecké kvalitě. Na ní má ovšem nemalý podíl i Česká filharmonie se svým tehdejším šéfdirigentem Karlem Ančerlem. 

prazske jaro

Klavír se stal Fryderyku Chopinovi (1810–1849) jediným inspiračním zdrojem a těžištěm jeho tvorby. Pokud uplatnil i orchestr, vždy to bylo ve spojení s klavírem. Oproti jiným velkým romantickým koncertům je úloha orchestru více doprovodná, i když v samostatných vstupech jej skladatel obdařil pasážemi mistrovsky využívajícími motivický materiál. Klavír je však vždy naprosto dominantní. Oba klavírní koncerty patří k základním titulům světového repertoáru. Je zajímavé, že jejich číslování neodpovídá době vzniku, nýbrž akceptuje dobu jejich notových vydání. Koncert č. 2 f moll vznikl v roce 1829, vydán však byl až o sedm let později, zatímco Koncert č. 1 e moll vznikl teprve roku 1830 a v notách se objevil už v roce 1833.

Pravidelnými hosty festivalu Pražské jaro byli už od počátku dirigenti z bývalého Sovětského svazu. Oficiální kruhy preferovaly tato pozvání především z politických důvodů. Hudební sféra ovšem v těchto případech neutrpěla – jednalo se nejednou o dirigenty špičkové úrovně, z nichž nejeden budoval svou kariéru v dalších letech i mimo východní blok.

Totéž platilo i o vynikajících sólistech (Oistrach, Richter, Rostropovič ad.). V nejednom případě se tehdejší Československo, většinou prostřednictvím právě Pražského jara, stávalo přestupním můstkem na Západ, aniž by jejich emigrace tento trend podmiňovala. V rozhlasovém archivu nacházíme záznamy řady koncertů, pod nimiž byli podepsáni sovětští dirigenti, tedy umělci z Ruska, ale i tzv. svazových republik, dnes samostatných států. Vedle dirigentů Jevgenije Mravinského, Jevgenije Světlanova, Konstantina Ivanova, Gennadije Rožděstvenského a dalších vystoupil nejednou na Pražském jaru Kiril Kondrašin. V letech 1949 a 1950 se zde objevoval opakovaně, zvláště pak za pultem Symfonického orchestru pražského rozhlasu (později Československého). Později přijížděl do Prahy s Moskevskou filharmonií, v jejímž čele stál v letech 1960–1975. O tři léta později emigroval do Nizozemska a stal se významnou tváří předních evropských koncertních pódií, zvláště na koncertech amsterodamského orchestru Concertgebouw, kde působil jako stálý host až do své smrti (zde pořídil nejvíce svých špičkových nahrávek), Vídeňských filharmoniků a u řady předních světových těles, pochopitelně kromě orchestrů východního bloku. Symfonický orchestr Československého rozhlasu v Praze mu vděčí za trvalejší spolupráci. Výborný, místy až strhující záznam Šostakovičovy Deváté symfonie z Pražského jara 1960 je toho přesvědčivým důkazem. Pro rozhlasové symfoniky je skvělou vizitkou a zároveň dokladem jejich vysoké umělecké úrovně, jíž byli už tehdy schopni konkurovat špičkovým orchestrům Evropy. „Dirigent Kondrašin je jedním z mnoha dirigentů, kteří se na festivalu vzdali taktovky,“ čteme v dobové kritice otištěné v časopisu Hudební rozhledy. „Nabylo takto na detailnosti a burcujícím nepokoji. Kondrašinovo pojetí prozrazuje citlivou muzikálnost a důvěrnou znalost děl, jeho studium přineslo také velmi dobré výsledky ve hře orchestru.“

Devátá symfonie Dmitrije Šostakoviče (1906–1975) zaujímá v tvorbě jednoho z největších symfoniků dvacátého století zvláštní místo. Očekávalo se, že konec druhé světové války v roce 1945 a v neposlední řadě i pořadové číslo 9, budící představy jakéhosi novodobého protějšku Beethovenovy Deváté, budou inspirovat skladatele ke kompozici díla slavnostního a monumentálního. Leč Šostakovič tyto prognózy nenaplnil, a vyvolal tak ostrou kritiku z oficiálních míst. Nová symfonie naopak potěšila velkou řadu posluchačů svým radostným laděním bez patosu a neupřímné pózy. Její řeč ovšem není jednoznačně bezstarostná. Nejednou v ní probleskne smutek z těžkých okamžiků předchozích let, možná i obava z let budoucích. Nicméně tuto geniální partituru završuje pocit úlevy a naděje.

 

PRAGUE SPRING FESTIVAL - VOL.2 GOLD EDITION

CD I

Antonín Dvořák – Symfonie č. 8 G dur op. 88
1. Allegro con brio
2. Adagio
3. Allegretto grazioso
4. Allegro ma non troppo

Berlínští filharmonikové, dirigent Herbert von Karajan.
Natočeno živě ve Smetanově síni Obecního domu, Praha, 30. května 1966.

Fryderyk Chopin – Koncert pro klavír a orchestr f moll op. 21
5. Maestoso
6. Larghetto
7. Allegro vivace

Wilhelm Kempff - klavír, Česká filharmonie, dirigent Karel Ančerl.
Natočeno živě ve Smetanově síni Obecního domu, Praha, 16. května 1959.

CD II

Igor Stravinskij – Svěcení jara
1. Část I: Uctívání země
2. Část II: Oběť

Česká filharmonie, dirigent Igor Markevitch.
Natočeno živě ve Smetanově síni Obecního domu, Praha, 30. května 1959.

Dmitrij Šostakovič – Symfonie č. 9 Es dur op. 70
3. Allegro
4. Moderato
5. Presto
6. Largo
7. Allegretto

Symfonický orchestr pražského rozhlasu, dirigent Kiril Kondrašin.
Natočeno živě ve Smetanově síni Obecního domu, Praha, 5. června 1960.
Celkový čas 120:12

JIŽ VYŠLO:
PRAGUE SPRING FESTIVAL - VOL.1 GOLD EDITION

Výběr koncertů České filharmonie pod taktovkou vynikajících světových dirigentů v počátečním desetiletí festivalu Pražské jaro. Každá z nahrávek je jedinečná svým historickým významem.

https://www.radioteka.cz/detail/crohudba-642216-prague-spring-festival-gold-edition-vol-2


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Zpěvák Michal Prokop: Nejlepší důkaz přízně je, když si lidé zpívají s námi

michal prokop 200Michal Prokop pořád s ohromnou energií hraje a zpívá. Ať už s Framusem Five v současném složení: Luboš Andršt – kytara, Jan Hrubý – housle, Jan Kolář ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...


Literatura

Maurizio de Giovanni: Bolest - detektivka po italsku

bolest200Nakladatelství Epocha vydalo v listopadu 2016 první díl úspěšné detektivní série Maurizia de Giovanniho, Bolest, který v originále vyšel už v roce 2006.

 

 

Divadlo

I rodiče chtějí do divadla. Studio ALTA zavádí parent-friendly přístup

alta200Pražské Studio ALTA přichází s výraznou novinkou ve svém programu. Na podzim zavádí parent-friendly přístup, který usnadní návštěvu rodičům malých dětí. Právě rodiče jsou z kulturního dění často nedobrovolně vyčleněni, ať už kvůli nevyhovujícím časům či nedo...

Film

ANIFILM začíná již za týden a představuje své porotce, hosty a program

anifilm perexMezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM začne v Liberci promítat své filmy už za týden a na svém webu www.anifilm.cz již zveřejnil svůj denní program. Vedle programu mezinárodních i národních soutěží nejnovějších animo...