Bachovi synové i Mysliveček s Václavem Luksem

Bachovi synové i Mysliveček s Václavem Luksem

Tisk

luks 200Skladby synů Johanna Sebastiana Bacha a dvou českých klasiků Myslivečka a Koželuha uvedou další ročník cyklu komorních koncertů, které rozhlasoví symfonikové připravují v Anežském klášteře. 8. září vystoupí pod taktovkou předního umělce zaměřeného na historicky poučenou interpretaci Václava Lukse a s houslistou Romanem Patočkou. Záznam koncertu nabídne ČRo Vltava v pondělí 12. září.

Carl Philipp Emanuel, druhý nejstarší a patrně nejnadanější z potomků velkého Bacha, působil bezmála třicet let v Berlíně a Postupimi ve službách pruského krále Fridricha II. V hudbě vytvořil pomyslný most mezi barokem a dobou klasicistní. Vedle toho, že byl uznávaným hráčem a pedagogem hry na klávesové nástroje, stal se také originálním skladatelem vokální a orchestrální hudby. Uváděná Symfonie D dur pochází z roku 1775.

Nejstarším Bachovým synem byl Wilhelm Friedemann. Vedle hudby studoval i práva a matematiku. Etabloval se jako uznávaný varhaník s výraznými improvizačními schopnostmi. Bohatý je i jeho kompoziční odkaz, z něhož tentokrát poznáme Adagio a fugu d moll. První část směřuje po výrazové stránce do budoucnosti, zatímco fuga je naopak ukotvena v barokní tradici.

Renomovaný houslista Roman Patočka přednese sólo v Koncertu B dur Josefa Myslivečka. Tento výjimečný tvůrce působil v Itálii, kde komponoval pro prestižní operní scény a nejslavnější pěvce dané éry. (Dirigent připravovaného koncertu Václav Luks věnuje Myslivečkovu odkazu intenzivní pozornost a jedním z plodů jeho zájmu bude i film Il Boemo, který má mít premiéru letos na podzim.) Myslivečkovy houslové koncerty zdaleka nepředstavují jen technicky dokonalé virtuózní kusy. Jsou melodicky okouzlující a hudebníkům poskytují možnost vyjádření nespoutané energie i oduševnělosti.

luks patocka

Ve finále nás zaujme překvapivě dramatická Symfonie g moll Leopolda Koželuha, rodáka ze středočeských Velvar působícího ve Vídni. Získal tady pověst významného tvůrce a stal se dvorním skladatelem a komorním kapelníkem. Uváděná Symfonie g moll se zachovala v opisu uloženém v zámecké sbírce v Kroměříži, letním sídle olomouckých církevních hodnostářů.


PROGRAM

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788): Symfonie D dur Wq. 183/1
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784): Adagio a fuga d moll
Josef Mysliveček (1737–1781): Koncert pro housle a orchestr č. 4 B dur
Leopold Koželuh (1747–1818): Symfonie č. 5 g moll

Václav Luks dirigent
Roman Patočka housle

Václav Luks, dirigent

Absolvent Konzervatoře v Plzni a pražské AMU rozšířil své vědomosti specializovaným studiem staré hudby na švýcarské Schole Cantorum Basiliensis ve třídě Jörga-Andrease Böttichera a Jespera Christensena (obor historické klávesové nástroje a historická provozovací praxe). Jako student v Basileji i v následujících letech koncertoval jako sólový hornista Akademie für Alte Musik Berlin po celé Evropě i v zámoří. Po návratu ze zahraničí přetvořil v roce 2005 komorní soubor Collegium 1704, který založil již za studií, v barokní orchestr a založil vokální soubor Collegium Vocale 1704. Pod jeho vedením tělesa hostují na prestižních festivalech a účinkují ve významných koncertních síních. Jejich nahrávky si získaly nejen velký ohlas publika, ale i četná ocenění kritiky včetně cen jako Trophées, Diapason d’Or, Preis der deutschen Schallplattenkritik či Edison Klassiek.

Kromě intenzivní práce s Collegiem 1704 spolupracuje Václav Luks také s dalšími uznávanými soubory jako Netherlands Bach Society, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Camerata Salzburg, Akademie für Alte Musik Berlin, La Cetra Barockorchester Basel, Händel & Haydn Society v Bostonu. Při benefičním koncertu na obnovu Notre Dame dirigoval Václav Luks Orchestre nationale de France. V roce 2021 mu francouzská rozhlasová stanice France Musique věnovala pět dílů seriálu Grands interpretes de la musique classique. V květnu 2021 dirigoval Collegium 1704 při zahajovacím koncertu Mezinárodního hudebního festival Pražské jaro.

Spolupracoval s mezinárodně proslulými pěvci jako Karina Gauvin, Vivica Genaux, Ann Hallenberg, Martina Janková, Philippe Jaroussky, Magdalena Kožená, Bejun Mehta, Sarah Mingardo, Adam Plachetka a Andreas Schöll, s režiséry jako Willi Decker, Ondřej Havelka, Ursel Herrmann, Louise Moaty, J. A. Pitínský, David Radok nebo Jiří Heřman. Collegium 1704 pod jeho vedením nahrálo hudbu k dokumentu Petra Václava Zpověď zapomenutého i k jeho chystanému filmu Il Boemo o životě Josefa Myslivečka, na němž se Václav Luks podílí také jako hlavní hudební poradce. Jeho aktivity sehrály významnou roli v oživení zájmu nejen o dílo Josefa Myslivečka, ale i Jana Dismase Zelenky, a také v posílení česko-německých kulturních vztahů skrze znovuobjevování společných hudebních tradic obou zemí.

luks 1

Roman Patočka, housle

Roman Patočka (1981) patří mezi výjimečné osobnosti současné generace sólistů. Po absolvování Pražské konzervatoře a AMU prohluboval své vzdělávání na hudebních institucích v Utrechtu, Lübecku a v Berlíně na Musikhochschule „Hanns Eisler“, kde roku 2009 získal pod vedením Stefana Picarda mistrovský diplom. Zúčastnil se mnoha mistrovských kurzů s předními interprety současnosti (Ruggiero Ricci, Hagai Shaham, Erich Gruenberg, Miriam Fried, Menahem Pressler, Leon Fleisher, Ida Haendel, Georgy Pauk, Vadim Gluzman). Široký studijní záběr bohatě zúročil. Je vítězem a laureátem soutěží Pražské jaro, Leopolda Mozarta v Augsburku, Pabla de Sarasate v Pamploně, Václava Humla v Záhřebu, Flame v Paříži, Maxe Rostala v Berlíně a dalších.

Jako sólista vystupuje s renomovanými orchestry v tuzemsku i zahraničí (Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Hamburští symfonikové, Nagojská filharmonie, Symfonický orchestr Navarra, Záhřebská filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražská komorní filharmonie). Spolupracoval s Jiřím Bělohlávkem, Vladimírem Válkem, Jakubem Hrůšou, Douglasem Bostockem, Georgem Fritzschem, Vojtěchem Spurným, Janem Talichem či Stanislavem Vavřínkem. Pod taktovkou Sira Charlese Mackerrase provedl Janáčkovo Putování dušičky s Filharmonií Brno a spolupracoval s Komorním orchestrem Berg na světové premiéře Martinů České rapsodie. V roce 2014 přednesl na festivalu Pražské jaro světovou premiéru Houslového koncertu Adama Skoumala. V sezoně 2008/2009 byl koncertním mistrem Německého symfonického orchestru Berlín. V roce 2015 debutoval s Českou filharmonií v Houslovém koncertu Jana Hanuše.

Roman Patočka je členem klavírního Eben tria a smyčcového Talichova kvarteta. Spolupracuje se špičkovými interprety (Jiří Bárta, Igor Ardašev, Adam Skoumal, Martin Kasík, Radek Baborák, Roberto Giordano, José Gallard, Maciej Pikulski, Jennifer Frautschi či Daishin Kashimoto). Českou republiku reprezentoval na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aichi. Vystoupil na festivalech Les Heures Romantiques au Pays de Monthodon, Lange Nacht der Musik ve Vídni, Les Journées Romantiques du Vaisseau Fantôme v Paříži, Pražské jaro, Chopinův festival v Mariánských Lázních, Pražské hudební slavnosti ad. Jeho debutové CD s klavíristou Frédéricem Lagardem vzniklo roku 2008 ve Francii. Roku 2011 nahrál čtyři houslové koncerty Františka Bendy společně s Pražským komorním orchestrem bez dirigenta.

ANEŽSKÝ KLÁŠTER, ČTVRTEK 8. ZÁŘÍ / 19.30 HODIN

Záznam koncertu vysílá ČRo Vltava / pondělí 12. září 2022 / 20 hodin


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Uherské Hradiště

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Oheň. Milostný román nebo sžíravě satirický pohled na současný svět?

Oheň Oheň zažehne jiskra, pak oheň hřeje, někdy spaluje, sálá, časem dohořívá, zhasíná... Románem Oheň

Divadlo

Slova místo kordů. Švandovo divadlo uvede českou premiéru nové adaptace Cyrana z Bergeracu

cyrano 200Diváky pražského Švandova divadla čeká v úvodu sezóny mimořádná divadelní lahůdka. Pouhých deset měsíců od světové premiéry v Londýně se dočkají nové inscenace přepisu slavného Cyrana z Bergeracu Martina Crimpa v režii Martina Františáka. Českého př...

Film

Film o hradišťské věznici Vězení dějin uvidí první diváci na festivalu v Jihlavě

Vězení dějinNový film Jana Gogoly ml. a Matěje Hrudičky, který tým začal vyvíjet roku 2019, se zařadil do soutěžní sekce Česká radost 27. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Snímek Vězení dějin bude uveden v pátek 27. října 2023 ve světové premiéře. Film vznikl...