Městské divadlo Zlín a Filharmonii Bohuslava Martinů spojuje nový společný projekt EGBDF

Městské divadlo Zlín a Filharmonii Bohuslava Martinů spojuje nový společný projekt EGBDF

Tisk

MDZ EGBDF 200Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedinečný společný projekt s názvem EGBDF (Kdo se naladí na správnou notu). Unikátní “hra pro herce a orchestr” zlínského rodáka Toma Stopparda spolu s hudbou skladatele André Previna byla připravena v režii uměleckého šéfa divadla Patrika Lančariče a pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera. Bude mít dvě české premiéry. První se uskuteční 24. dubna v Kongresovém centru Zlín, druhá pak 11. května na jevišti Velkého sálu zlínského divadla. Po každé z premiér bude následovat pouze jedna repríza. Ta poslední se odehraje 18. května na mezinárodním divadelním festivalu Setkání Stretnutie.

 

Diváci se mohou těšit nejen na netradiční propojení dvou uměleckých těles, ale také na svérázný humor, jazykovou hravost a vtip, se kterým autor zároveň zcela jasně odsuzuje totalitní praktiky, které zbavují člověka osobnosti a pevných postojů.

„Hru pre spoločný projekt Městského divadla a Filharmonie som hľadal v podstate od momentu, kedy som do Zlína prišiel pracovať. Ale nechcel som ísť cestou melodrámy. Premýšľali sme nad rôznymi projektami, no až keď som narazil na hru Toma Stopparda Every Good Boy Deserves Favour (EGBDF), hneď som pocítil, že je pre nás ako stvorená. A keď som následne zistil, že táto unikátna hra doteraz ešte nebola v Českej republike uvedená, všetko bolo jasné. Veď, kde inde by mala táto hra svetoznámeho zlínskeho rodáka mať českú premiéru, ak nie práve u nás v Zlíne?“ přibližuje vznik projektu umělecký šéf Městského divadla Zlín a režisér inscenace Patrik Lančarič.

André Previn jako hlavní dirigent Londýnského symfonického orchestru Stopparda v roce 1974 vyzval, aby napsal něco pro kompletní orchestr. „Hra obvykle, a je to tak nejlepší, vychází z touhy autora psát o nějaké konkrétní věci. Forma hry pak vyplývá z požadavků tématu hry. Tentokrát jsem se přistihl, že se snažím, aby téma vycházelo z požadavků formy,“ říká Tom Stoppard.

S Previnem se brzy dohodl, že vznikne divadelní hra, kterou lze realizovat pouze se symfonickým orchestrem. Není známo, že by se před nimi někdo o něco podobného pokusil. Touto hrou v roce 1977 vyjádřil k osudu své rodné země: věnoval ji Vladimiru Bukovskému, jenž otevřeně pojmenovával zneužívání psychiatrie sovětskou mocí, a Viktoru Fajnbergovi, který se 25. srpna 1968 účastnil demonstrace na Rudém náměstí proti okupaci Československa.

Stoppard ve své hře umístil dva muže do psychiatrické léčebny. Skutečného pacienta, schizofrenika, jemuž v hlavě zní orchestr, a muže, který je do ústavu umístěn násilně pro své politické postoje.

“Tato základní situace je pro Stopparda prostředkem ke střídání vážného s komickým, dramatického s niterným a umožňuje mu rozehrávání mnoha témat: kdo je ve skutečnosti blázen? Ti uvnitř, nebo ti tam venku? Je šílenstvím vytrvat ve svém přesvědčení? Probouzí orchestr naši imaginaci, nebo je metaforou totalitní moci? V současné politické situaci se stala hra výsostně až mrazivě aktuální,” říká dramaturg inscenace Vladimír Fekar.

Sílu výpovědi Stoppard s Previnem dokázali vměstnat do 70 minut intenzivního a nekonvenčního hudebně divadelního tvaru, který nemá ve světě obdoby. Nejde o první spolupráci divadla a filharmonie. Zlíňané si jistě vybaví úspěšný společný projekt z roku 2006, kdy obě umělecká tělesa oslavila své šedesátiny společným uvedením hudebního dramatu Smrt Hippodamie v režii J. A Pitínského. Inscenace tehdy sklidila nebývalý ohlas. Ať už šlo o ocenění odbornou veřejností v podobě nominace Heleny Čermákové na Cenu Thálie nebo umístění mezi kandidáty na Cenu Alfréda Radoka. Hra bodovala také u diváků, kteří ji ocenili v anketě Aplaus. Tento mimořádný počin před lety překročil hranice regionu i Česka.

“Velmi si vážím nabídky nastudovat a dirigovat tento mimořádný projekt, na kterém se podílí dvě významné kulturní instituce města Zlína. Se zlínskou filharmonií vystupuji pravidelně více jak 15 let, s činoherním souborem MDZ budu mít čest spolupracovat vůbec poprvé. Kombinace orchestru a činoherního divadla slibuje vzácné propojení. Při přípravách tohoto ojedinělého hudebního dramatu je důležitá intenzivní spolupráce s panem režisérem, herci i orchestrem, jehož členové zastávají jednu z hlavních postav příběhu. I když se jako dirigent často setkávám s žánrovými přesahy, toto propojení bude pro mě nové a neprobádané,” říká dirigent Jakub Klecker.


MDZ EGBDF plakat
Tom Stoppard — André Previn
EGBDF
Kdo se naladí na správnou notu
speciální projekt Městského divadla Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů

dirigent — Jakub Klecker
režie — Patrik Lančarič
překlad — Zuzana Josková
dramaturgie — Vladimír Fekar
hudba — André Previn
scéna — Michal Syrový
kostýmy — Michaela Semotánová
pohybová spolupráce — Hana Achilles

Osoby a obsazení:
Alexandr — Zdeněk Lambor
Ivanov — Pavel Vacek
Doktor — Rostislav Marek
Učitelka — Eva Daňková
Plukovník KGB — Jan Leflík
Saša (Alexandrův syn) — Metoděj Návrat, j. h.
orchestr Filharmonie Bohuslava Martinů

česká premiéra — 24. 4. 2024 | Kongresové centrum Zlín
— 11. 5. 2024 | Velký sál MDZ

Více informací:

www.divadlozlin.cz
https://www.filharmonie-zlin.cz/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Postava mě musí něčím nadchnout a pak zase odejít. Nechci žít se všemi těmi holkami

archiv Markéta Stehlíková 4Divadlo začala hrát již během studií na DAMU, když hostovala ve Východočeském divadle v Pardubicích, Švandově divadle nebo v Činoherním klubu v Praze, kde v současné době hraje Markéta Stehlíková v ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Co když se psaní knihy zvrhne?

finlay-na-zabiti 200Finlay na zabití je bláznivá komedie o tom, že opravdový zločin je o poznání komplikovanější než na papíře. Tato kniha vyšla v nakladatelství HOST a její autorkou je Elle Cosimanová.

...

Divadlo

Pravda versus lež: drama Mléčné sklo s Martinem Dejdarem uvede Divadlo MANA

mlecne sklo 200Světové premiéry napínavé hry Mléčné sklo v novém obsazení se konečně dočkají diváci v Divadle MANA v Praze-Vršovicích. Dramatický příběh s kriminální zápletkou plný zvratů ale i s dávkou humoru s Martinem Dejdarem v hlavní roli zde poprvé u...

Film

Velká jízda za tornády

torn 200Film V oku tornáda (2014) je o městě Silverton, kde se během pár dní objeví spousta tornád. Akční snímek je o jízdě v autech, lítání v autech a odfukování lidí i s budovami.

...