Pohled z druhé strany – Státní bezpečnost ve světle nových materiálů

bezpecnost perexLetos je tomu právě čtvrt století, kdy byla rozkazem ministra vnitra Richarda Sachera zrušena obávaná represivní složka komunistického režimu – Státní bezpečnost (StB). Přestože od jejího zrušení uplynula tak dlouho doba, stále činnosti StB na území tehdejšího Československa láká zájemce. Nakladatelství Plus jim proto přináší další příspěvek k tomuto tématu a to od historika z nejpovolanějších, Karla Kaplana.

Karel Kaplan (narozen 1928) působil v 60. letech jako konzultant pro historii v aparátu ÚV KSČ, což mu umožnilo přístup k tajným archivům a z nich vychází jeho publikace. Proto o něm můžeme mluvit i jako o „českém Mitrochinovi“. Ač původně stál na straně jiné, prohlédl zrůdnost systému a od té doby neúnavně již po desetiletí pomáhá odkrývat zvěrstva páchaná komunistickým totalitním zřízením na vlastních lidech.

Již název knihy ukazuje na jistou disproporci v zaměření této složky obrany státu. Přestože byla StB vytvořena v mírových letech na obranu znovu se nadechující republiky, pomohla svými zbraněmi (těmi skutečnými i přenesenými) k ustavení a utužení komunistické totality. A právě činností v zakladatelském období komunistického režimu se věnuje uvedená kniha. V úvodu se dozvídáme o roli StB jako takové, pak nás autor podrobně provádí po letech 1945-1947 s tím, že počátku roku je věnována zvláštní pozornost – především v krizových únorových dnech.Čtenáři se zde mimo jiné dozví, jak to bylo s tzv. „štěchovickým pokladem“ a aférou, která díky němu vznikla. Autor si je vědom toho, že povaha uvedených dokumentů zasívá semínko nedůvěry v jejich pravdivost. Proto je podrobuje přísně kritickému čtení.

Unikátností knihy je též, že zde získáváme autentické zpovědi pachatelů – členů StB – před komisemi nebo zaslanými na ministerstvo vnitra, protokoly výslechů na prokuratuře nebo na Bezpečnosti, závěry inspekce ministerstva vnitra nebo Ústřední kontrolní a revizní komise ÚV KSČ (v ní právě autor knihy působil).

Agresivní grafické zpracování (text černě, poznámky pod čarou a popisky červeně) a také typ použitého papíru velmi konvenuje tématu a je s ním v konsensu. Zde se však objevuje drobný, ale ne nepatrný handicap knihy. Poznámky pod čarou často přesahují na další stránky, takže se musí knihou neustále listovat, což znesnadňuje čtení. V některých případech dokonce poznámky odkazují nikoliv na aktuální stránku, ale na stránku předešlou nebo následující.

Autorovi nešlo o odborně historickou studii. Chce vyprávět pravdivý příběh o temných dobách. Myslím, že se mu záměr vydařil na výbornou. Kaplan chce tímto textem započít kroniku StB. Všichni jistě doufáme, že bude mít dost energie amožností ji sepsat.

bezpecnost

Protistátní bezpečnost
Autor: Karel Kaplan
Žánr: literatura faktu
Nakladatelství: PLUS (v Albatros Meda a. s.)
Rok vydání: 2015
Počet stran: 495
Hodnocení: 95%

Zdroj foto: Nakladatelství PLUS (v Albatros Media a.s.)

DeeThane: „Naslouchal jsem a hledal, jestli na mě beat “dýchᔓ

deethane 200DeeThane je streamer a hudební interpret. Letošní jaro měl strávit na turné, ale současná situace mu to nedovolila a on se tak pustil do práce na novém albu. Co na něm fanoušci najdou? A jak DeeThane odpočívá?

...

Brontík – Kamarád z pravěku

brontik perexVydejte se společně se svými dětmi na dobrodružství malého Brontíka – dinosaura, který přečkal v ledu několik milionů let. A možná by tam zůstal dalších mnoho let, pokud by ho neobjevily a neodnesly dvě neobyčejně zvídavé děti!

Poločas rozpadu - postapokalyptický svět podle Františka Kotlety

kotleta polocas rozpadu200Jeden z příznačných zjevení moderní české literatury opět boduje. František Kotleta vsadil na drsný svět po válce a přináší nám díky nakladatelství Epocha druhý díl série Spad, který nese název Poločas rozpadu. Nal...

Ve zlínském divadle začali zkoušet Šakalí léta

sakali leta 200Datum premiéry nikdo nezná, přesto začali zkoušet! Po čase se do Městského divadla Zlín vrátil režisér Dodo Gombár (Zvlčení, Mezi nebem a ženou, Žítkovské bohyně, Baťa Tomáš, živý a další) a pustili se do příprav hudební komedie Šakalí lét...

Kult hákového kříže: herecký koncert Edwarda Nortona

kult hakoveho krize dvdFilm Kult hákového kříže (1998) je velmi dlouhý a plný rozporuplných osudů. Už od svého vzniku je označován jako nejlepší svého druhu. Ukazují se v něm stále aktuální nejniternější příčiny všech problémů...