100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory

100 tipu pro seniory perexAč je tahle knížka tenká, nemohla jsem se jejím obsahem vůbec prokousat. Jako dočasná pečovatelka v terénní pečovatelské službě moc dobře vím, že každá informace má svoji cenu. A i když se tady píše o plánování péče v domovech pro seniory, ty vzorce a principy fungují úplně stejně i v plánování pro terénní výjezdy. Bez plánování a zpětného hodnocení vám nebude fungovat nic. Ať už péče o klienty nebo třeba vedení obchodu či firmy.

Barbara Messer – autorka tohoto 2. rozšířeného a přepracovaného vydání radí: zapomeňte na „odborný jazyk“. Neznamená to nic jiného, než to, aby pečovatel při tvorbě plánu či anamnézy popisoval stav klienta klidně svými slovy. Kniha je rozdělena do osmi kapitol a každá má spoustu podkapitol. Jen samotný obsah zaplnil čtyři strany. Všechno se točí kolem plánování ošetřovatelské péče. Jsou tu vysvětleny principy práce, které mají vést k efektivním výsledkům. Není nic smutnějšího, než když strávíte spoustu času nad něčím, co v konečném důsledku nedává logiku, postrádá efekt a samotný výsledek je nejasný.

Stejně jako jiné oblasti v životě, může být i plánování plné nedorozumění. A přesně o tom pojednává první kapitola. Dozvíte se tady, že ne všechno, co jste dosud o plánování slyšeli, je ideální, naučíte se plánovat nenásilně s určitou dávkou humoru, namísto zdlouhavého vysvětlování se naučíte srozumitelně popisovat situace (mimochodem, tahle pasáž mi připomněla, jak je někdy obtížné cokoli vysvětlit malým dětem a jak konkrétní případy zaberou hned na poprvé). Taky je tady kladen důraz na klienta, ale to každý, kdo se o něj jakýmkoli způsobem stará, moc dobře ví.

Druhá kapitola vás provede krok za krokem plánováním samotné péče. Je důležité využívat doporučení sociálních služeb, stejně jako neustálé sbírání informací. Stejně tak nesmíte při plánování péče podcenit ošetřovatelskou anamnézu a vypracovat ji co nejpodrobněji. Uvidíte, že se to vyplatí. Aby byl popis co srozumitelný a pochopitelný i pro ostatní, není vůbec nutné používat přemíru odborných termínů. Samozřejmě, že musíte řešit problémy, ale jen ty správné. Abyste je rozpoznali, je důležité zapojovat různé filtry. Vše je v této tenké knize podrobně a srozumitelně popsáno.

Samostatná kapitola je věnována konkrétním příkladům plánování péče v různých oblastech, ať už je to hygiena, rizika pádu, strach, halucinace, nedůvěra nebo třeba tendence útěku. V příslušné kapitole najdete přehlednou tabulku, rozdělenou do tří sloupců. V prvním je Aktuální ošetřovatelská situace, ve druhém Cíle-řešení-požadovaný stav a v posledním Intervence, kde je popsáno, jakými možnými způsoby lze dosáhnout požadovaného a konstruktivního cíle.

Na 120 stranách je mnoho užitečných informací, jak plánovat lépe a efektivněji. V úplném závěru najdete Doslov. Skrývá dojemný příběh, který byste neměli minout. Byť vypráví o maličkosti, obsahově je nesmírně veliký. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory je dalším praktickým pomocníkem, který by neměl chybět v žádné kanceláři.

100 tipu pro seniory

Autor: Barbara Messer
Žánr: Zdravotnictví, psychologie
Překlad: PhDr. Renata Halmo, Ph.D.
Odpovědný redaktor: Mgr. Luděk Neužil
Sazba a zlom: Josef Pavlík
Vydala: Grada Publishing, a.s., Praha 7
Rok vydání: 2017, 6423. publikace, první české vydání, lepená
Počet stran: 120
Vytiskly: Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
ISBN: 978-80-271-0216-7

Zdroj foto: Grada Publishing, a.s.

Radní pro kulturu Středočeského kraje: Kultura je vnímána jako popelka

Zdenek StefekRozhovor s radním Středočeského kraje pro oblast kultury a památkové péče Zdeňkem Štefkem (KSČM).

...

Co se ukrývá v labyrintu duchů?

labyrint duchu perexZmizení španělského ministra kultury Mauricia Vallse je opravdovou záhadou. Tu má odhalit Alicia Grisová, kterou vyšetřováním tohohle mimořádně citlivého a utajovaného případu pověřila španělská tajná služba. Má jen jedinou st...

Jak jsme si užívali volného času

volny-cas-v-ceskych-zemich 200Pánové Martin Franc a Jiří Knapík před nedávnem upoutali knihou Průvodce kulturním děním a život...

Zábavný kabaret o božské Marilyn

200divZnámé iniciály MM byly zárukou kasovního trháku i přesto, že jejich samotná majitelka a platinová kráska Marilyn Monroe byla velice nespolehlivá a svou image vystavěla na svém největším nešvaru - nedochvilnosti. Snad se i právem domnívala, že na hvězdu její...

Evoluce: Krotitelé sci-fi hmyzu

altFilm Evoluce se od svého vzniku v roce 2001 těší stálé oblibě a nezestárnul dodnes. I na béčkové počítačové animaci totiž můžeme vidět, jak by se život vyvíjel, kdyby nešlo o náhodu, ale jakýsi akcelerovaný záměr.

...