Sex, morálka a rodinné vztahy v katolické rodině: Ukradené dětství Kamily
Kultura21.cz

ukradene-detstvi-kamily perex
Nechtěné otěhotnění. Tahle situace zaskočí každou ženu, natož dceru katolíků. Milující rodiče Zdenu vychovali v lásce, a tak by se dalo předpokládat, že také s pokorou přijmou dar v podobě nového života. Omyl – pro Zdeninu matku i otce je to šok, Boží trest, hanba, hřích. Takže se to musí ututlat a najít nejvhodnější řešení. V jakém jsme století? V jednadvacátém, milí čtenáři…

Kniha Ukradené dětství Kamilyzačíná právě takhle. Je těžké uvěřit, že ještě dnes jsou v naší zemi rodiny, kde je dívka považována za hříšnici, která celou rodinu uvrhne do hanby, když se pomiluje s někým před svatbou. Nedej Bože, aby otěhotněla a zůstala bez partnera! Ale budiž, v malém moravském městečku se asi ještě takové případy mohou objevit. Pojďme se tedy prostřednictvím Kamilina příběhu podívat do světa pokrytectví, falešné morálky, domácího násilí a psychického teroru, který vydrží jen ti nejodolnější.

Román Danky Šárkové je čtivý a jeho děj milovníky tohoto žánru pohltí. Nejvíce asi osloví dívky a ženy mladší věkové kategorie, které budou trampoty hlavní hrdinky a její matky empaticky prožívat a s napětím sledovat vývoj rodinné situace a Kamilino zrání. Kromě pohledu na katolickou morálku je tématem knihy útěk před drsnou realitou a hledání sebe sama prostřednictvím putování. Díky svým cestovatelským zkušenostem přenáší autorka autentické dojmy a obrázky z exotických zemí na stránky knihy, což ji činí ještě atraktivnější.

Zážitky z dětství si s sebou neseme celý život, některé vzpomínky vědomě potlačíme, jiné záměrně oživujeme. Děti jsou fantastická stvoření a neměly by trpět. Stejně tak má právo na důstojný život dospělý člověk a kterýkoliv živý tvor. Každému pomáhá překonávat těžkosti něco jiného. Někdo se osudu pokorně podvolí, i kdyby měl trpět. Druzí pojmou příkoří jako výzvu, které je nutno se postavit a nějak se s ní vypořádat. Vždycky jsou to ale znalosti, zkušenosti a informace, ze kterých můžeme čerpat a využít je, jak uznáme za vhodné.

Ukázka z knihy:
Kamile se zhroutil celý svět. Ta zpráva ji zastihla jako desetiletou holčičku a když jí o tom maminka říkala, měla pocit, že je to nějaká špatná hra. Tohle byl okamžik, který ji zastihl nepřipravenou. Před dvěma dny oslavila narozeniny a pomalu se z ní stávala mladá hezká slečna, což se samozřejmě na jednu stranu jejímu otci líbilo (začala se tvarovat jako žena), ale na druhou stranu ji nenáviděl, jelikož rostla do dospělosti. Nenáviděl všechny ženy. Kamila byla dalším zmetkem, který podle něho nemá na celém světě rovné právo.

Ačkoliv považuji žánr knihy Ukradené dětství Kamily za oddechový, má v sobě ukryt značný potenciál. Možná, že po jejím přečtení pár lidí přehodnotí své priority, někdo přestane zavírat oči před zlem dějícím se v rodině či v sousedství, anebo vykřeše jiskru vzdoru a odhodlání změnit sebe a stát se svobodným člověkem. Tak se zhluboka nadechněte – a čtěte.

ukradene-detstvi-kamily

Ukradené dětství Kamily
Autor: Danka Šárková
Vydalo nakladatelství: Anahita s.r.o. v roce 2018
Počet stran: 190

Hodnocení: 75 %

Pro dobrou náladu...

Pyrografie aneb antistresové tvoření pro milovníky dřeva

V nakladatelství Grada vyšla kniha Vypalování do dřeva aneb Pyrografie pro každého, která potěší každého kreativně založeného milovníka dřeva.
Grada

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.
Cosmopolis (Grada)

Elly: „Motiv písně „Flower“ je inspirovaný i mým osobním životem a myslím, že si tím projde téměř každý člověk.“

elly 200Elly, vlastním jménem Eliška Tunková je novým objevem české popové scény. Momentálně ji čekají zkoušky na konzervatoři a před pár dní jí vyšla anglicky zpívaná píseň Flower. Zjistěte o písni i Elišce více díky našemu rozhovoru.

...

Pomalu nastává čas dovolených. Kde byste tu svou nejraději strávili?

O čmelácích vážně i nevážně

V nakladatelství Kazda vydali další knihu přírodovědce Dava Goulsona. Po Divočině v zahradě přichází Návrat čmeláků.
Kazda

Encyklopedie komiksu 2 představuje další kreslené příběhy
Image13. února byl pokřtěn druhý díl encyklopedie komiksu pánů Josefa Ládka a Roberta Pavelky. Kmotrem publikace se stal fotograf Miroslav Martinovský. Zatímco první díl encyklopedie se zabýval výhradně časo...

Naboso s Ninou Karen

naboso200Zaplaveni jeden druhým. Hledám tě, ztrácím tě, jsi v těchto řádcích, jsi mou přenošenou trýzní. Básnickou sbírku Niny Karen Naboso vydalo nakladatelství Monika Le Fay.

...

Strach jíst duši (Angst essen Seele auf ) Premiéra v divadle Reduta v Brně

Strach jist dusi perexPodtitul opravdu zajímavého díla zni: Romantická kabaretní komedie s pohádkovými rysy, s Ivanou Hloužkovou a Romanem Blumaierem v hlavních rolích!

...

Pí a jeho život aneb Proč začneme s tygrem komunikovat?!

pi a jeho zivotNový film „Pí a jeho život“, jehož režie se ujal oscarový Ang Lee, můžeme poprvé zhlédnout, ve 3D provedení, již pár dní před letošním Štědrým dnem. Chlapec, tygr a moře – to jsou hlavní hrdi...