Šedý muž – akce, špioni a zase akce

Šedý muž – akce, špioni a zase akce

sedy muz 200V červenci se na pultech knihkupectví objevila nadupaná kniha plná akce Šedý muž amerického autora Marka Greaneyho, jež vyšla v Edici světový bestseller a která se pyšní tím, že je předlohou pro nejdražší film společnosti Netflix. A dočkáme se pasáží i z Prahy!

Autor se vyzná

Mark Greaney (* 1967) vystudoval politologii a mezinárodní vztahy. Při sběru materiálu pro sérii akčních příběhů o Šedém muži navštívil desítku zemí a prošel intenzivním výcvikem v oblasti střelných zbraní, polní medicíny a taktiky boje zblízka. Greaney patří k nejprodávanějším autorům také coby spoluautor sedmi románů Toma Clancyho, spolupracoval s ním na třech příbězích o Jacku Ryanovi.

Je to dobrý člověk. Ale ještě lepší zabiják…

Tak zní titulka na přebalu knihy, lákající na příběh o osamělém lovci, známém pod kódovým označením Šedý muž. Správňák Court Gentry, bývalý agent CIA, je ve svém oboru legendou, jelikož se jako nájemný vrah vrhá do zdánlivě sebevražedných krvavých misí a vychází z nich jako vítěz. Jen málo lidí zná jeho identitu a ví, co všechno dokáže. Má silný morální kompas a smysl pro spravedlnost, což mu občas pěkně komplikuje život.

Kvůli své poslední akci, při níž zlikvidoval obzvlášť nebezpečného zločince, se dostal do politicko-mocenských problémů a rázem se z lovce stává kořist a ti, kdo mu původně pomáhali a zadávali mise, jsou v nebezpečí a neváhají ho obětovat. Na jeho hlavu je vypsaná pořádně vysoká odměna a nejlepší žoldáci, vojáci a týmy z celého světa se na něj vrhají jako mouchy na lep. Gentry má před sebou silnou motivaci – zůstat naživu, pomoci nevinným a potrestat zlo.

Proč se může zamlouvat?

Tenhle příběh, to je pořádně nabušený cvrkot plný akce, napětí a zase akce. Gentry bojuje o holé přežití a nebere si servítky. Hrdinu považuju za sympaťáka a kvituji s povděkem, že nemá žádná temná místa v minulosti, žádná traumata, prostě není to utrápený archetyp. Taky je fajn, že nás čeká čistá akce, promyšlené boje se špionážní tematikou a že chybí slaďárny nebo romantická dostaveníčka. Jako třešničku na dortu tu máme lokace, které nám Evropanům mohou být blízké – ať je to Praha, Budapešť, Paříž nebo švýcarské Alpy.

Komu doporučuji?

Kvůli absenci romantické linky a přímočaré, ne vždy čisté akci a hektolitrům krve od bezpočtu zavražděných, bych řekla, že své publikum si najde hlavně u pánů. I když se samozřejmě můžu plést. Pro svůj elementární slovník, precizní popisy zbraní a akce takové si ale říkám, že se nemýlím. Každopádně všema deseti doporučuji všem, co mají v oblibě špionážní příběhy plné akčních pasáží, které se čtou jedním dechem.

sedy muz

Název: Šedý muž
Autor: Mark Greaney
Žánr: thriller
Originální název: The Gray Man (2009)
Nakladatelství: Kalibr
Rok vydání: 2021, pevná
Počet stran: 320

Božská Markéta Krajčovičová: „Příprava složitých dortů zabere i desítky hodin.“

bozska marketa200Markétu Krajčovičovou mohou diváci Prima Love vídávat každý pondělní večer v pořadu Božské dorty od Markéty. Jaká byla její cesta na obrazovku? Jak dlouho připravuje jeden dort? A má ...

Správná napínavá oddechovka: Vlastní zákon

vlastni zakon200Pod taktovkou nakladatelství Laser vyšla v dubnu dobrodružná kniha Dalibora Boubína Vlastní zákon. Pokud hledáte svižný napínavý a neotřelý příběh z českého prostředí, pak je román Vlastní zákon akorát pro vás!

...

Lekavé povídky Daphne du Maurier

neohlizej se milacku mottoPovídková kniha Daphne du Maurier přináší romantické, trošku strašidelné povídky – proto je nazývám „lekavé“ (je to naprosto výstižný termín, který vytvořila má přítelkyně, režisérk...

My a vy. Vy a my. Žijeme ve skutečném světě

Nebezpeci preteceniperexNávštěva divadla je významnou společenskou událostí. Třeba však při ní dodržovat spoustu pravidel, díky kterým si herci a diváci rozumějí. Podle etikety si ale nejsme rovni, a tak pravidla platí pro každého jinak. Když to...

27. Dny evropského filmu proběhnou v červnu

def 200Dny evropského filmu (DEF) proběhnou od 16. do 23. června. Jsou tak prvním filmovým festivalem, který se po rozvolnění vládních opatření v našich kinech uskuteční.

...