Jak dlouho nás Gaia ještě snese na svém povrchu?

Jak dlouho nás Gaia ještě snese na svém povrchu?

Tisk

mizejici tvar gaiiSpíše od autorů sci-fi bychom očekávali myšlenku, že celá planeta se může chovat jak jeden olbřímí organismus, po nekonečnou dobu trpělivý a vyčkávavý, ale nikoli bezbřeze tolerantní. V okamžiku, kdy se bude cítit ohrožený, dokáže pádně dát najevo svou nelibost. Jenže podle anglického vědce Jamese Lovelocka na takovém nápadu není nic fantastického: v řadě knížek, nejnověji v Mizející tváři Gaii, své čtenáře přesvědčuje, že právě Zemi odedávna pokrývá takový souvislý organismus, propojující vše živé.

Podle Lovelocka se vyrovnal s mnohdy bouřlivými geologickými i klimatickými změnami, avšak od okamžiku, kdy Zemi ovládla lidská civilizace, se životní prostředí znečišťuje mnohem rychleji a pronikavěji než kdykoli předtím, zvláště pak v posledních "technických" staletích, která se podepsala i na stavu zemědělství.

Lovelock v teorii o Gaii, jejíž pojmenování pochází ze starořecké mytologie (Gaia byla bohyní Země), definuje pohled na Zemi jako na systém, který řídí sám sebe a skládá se ze všech organismů, povrchových hornin, oceánu a atmosféry, jež jsou úzce propojeny a společně se vyvíjejí, přičemž cílem je regulace povrchových podmínek taková, aby byly co nejpříznivější pro veškeré formy života.

mizejici tvar gaii fotovoltaika solarissolar

Domnívá se, že Gaia je zranitelná a lze ji snadno narušit či dokonce zničit, zvláště když bude muset - stále mohutněji devastována - živit ustavičně narůstající počet lidí. Vždyť nyní na naší planetě přebývá přes 7 miliard lidí, zatímco před pouhými dvěma staletími to byla necelá miliarda

V průběhu uplynulých dvaceti let mu jen u nás vyšly čtyři překlady jeho knih, postupně zpřesňující výchozí teze. I když se vyznačují kroužením kolem týchž témat, v první řadě kolem znečišťování a výroby energií, autor svůj výklad oživuje nejen novými postřehy, ale také svým zaujetím, osobními postřehy. Dokáže vystupovat i jako pamětník a upozornit na zpravidla neblahé civilizační posuny, jichž byl v minulém bezmála celém století svědkem. A pamatuje opravdu hodně, vždyť se narodil v roce 1919 a knihu dopsal jako devadesátiletý!

mizejici tvar gaii vetrne elektrarny evwind

Lovelock ovšem upozorňuje, že jeho pojetí není neměnné ani neomylné, že vyžaduje ustavičnou korekci a v neposlední řadě i promýšlení argumentů, které vznášejí odpůrci celé této ideje, například zastánci darwinovských vývojových teorií. (Ostatně na případné slabiny Lovelockovy teorie upozorňuje i český doslov.) Asi se většinou shodneme na znečišťování životního prostředí, na zamořování ovzduší, na pochybných potravinách, které polykáme. Jistěže za to může sám člověk, neschopný se již obejít bez širokého vějíře civilizačních vymožeností, od kosmetiky po auta - a bez chobotnicovitě rozlezlého průmyslu, který toto všechno zajišťuje. A kvůli negativnímu dopadu propukají hádky, zda třeba klimatické změny jsou neblahým civilizačním důsledkem nebo zda spadají do sotva ovlivnitelného geologického dění, neboť dávná minulost učí, že Zemi postihovaly nejrůznější atmosférické i jiné výkyvy, dokonce provázené hromadným vymíráním.

Avšak vše se dělo svým přirozeným, nijak nenarušovaným tempem, dokud se z příšeří věků nevynořilo lidstvo. Lovelock, jenž název své knihy kvůli větší naléhavosti opatřil výmluvným podtitulem Poslední varování, je obviňuje, že zavinilo onemocnění planety, a vyslovuje se nekompromisně: "Stali jsme se pro Zemi infekcí už dávno, někdy když jsme poprvé účelně použili oheň a nástroje, ale dlouhá inkubační doba skončila někdy před dvěma staletími, když začala průmyslová revoluce - pak se infekce Země stala nezvratnou."

 

Choroba, která sužuje Zemi, nemá podle něho jen klimatický původ, nejsou to jen sucha, horka a stoupající moře. Má se měnit chemismus ovzduší, oceány se okyselují, narůstá nedostatek potravy i pitných zdrojů. Lovelock je přitom nedůvěřivý k prognózám a táže se: "Pokud nedokážeme předpovědět ani to, co se již stalo, jak můžeme důvěřovat předpovědím na příštích čtyřicet nebo devadesát let?"

mizejici tvar gaii znecisteni moderateman

Nezastírám, že podle mne se přehledněji i výmluvněji dotkl stavu Země ve své předchozí česky vydané knize Gaia vrací úder (2009). I nyní se k obdobným otázkám vrací, hledá nové úhly pohledu, opět se zabývá především dopadem výroby elektřiny a potravy. Ještě skeptičtěji nahlíží na to, čemu se říká obnovitelná energie, a namísto takzvaně přírodních zdrojů upřednostňuje jadernou energetiku. Vznáší podezření, zda se hnutí zelených nestává novým, vysoce módním náboženstvím, z nejrůznějších stran výnosně dotovaným? Stačí pohlédnout na (i zdejší) krajinu zamořovanou jak řepkovými lány, tak větrnými elektrárnami a fotovoltaickými panely, které podle Lovelocka fungují jednak draze a navíc kolísavě, se závislostí na tom, vane-li vítr nebo svítí-li slunce…

mizejici tvar gaii


Mizející tvář Gaii. Poslední varování (The Vanishing Face of Gaia. A Final Warning)
Autor: James Lovelock
Přeložila Petra Královcová, doslov napsal Miroslav Kutílek.
Vydalo nakladatelství Academia, Praha 2012, 211 stran
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: Academia, evwind.es, solarissolar.com.my a moderateman.blogspot.com


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Lola běží: „Kapela je o živém hraní, o cestování, poznávání lidí. Je to milenka, který se musíš věnovat.“

lol 200Večer na charitativním festivalu bude patřit mladým klukům z kapely Lola běží. Momentálně finišují práce na nové desce a jsou odhodláni si užít nejenom tento koncert. V tomto rozhovoru se dozvíte informace jak o novém albu, tak o jejich přístupu k muzice.<...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Nové Velké knížky pro malé vypravěče tentokrát potěší hlavně kluky

velka-knizka-muj-den-pro-male-vypravece 200Nakladatelství Presco Group přidalo v poslední době další tituly do série Velkých knih pro malé vypravěče. Po Praze, Farmě, Stavbě nebo Zvířatech jsou tady nyní Hasiči, Porsche a Mů...


Literatura

Pukne zdravé jádro ukryté pod nánosem zlata Hlubokého sněhu?

Zlato perexKniha Dana Rhodese s mnohoznačným názvem Zlato popisuje čtrnáctidenní dovolenkový pobyt dívky s japonským jménem Miyuki v zapadlé vesnici u studeného oceánu, kdesi na Britských ostrovech. Již poněk...

Divadlo

Herci Městského divadla Mladá Boleslav zpívají jak muzikálové hvězdy

miluji te200V pátek 17. února uvedlo Městské divadlo Mladá Boleslav premiéru muzikálové revue Miluji tě, ale..., což je světoznámé dílo, která se hraje od roku 2003 také na českých jevištích. Nemá příběhový děj. Jde o rychlý sled scének a hudebních čísel s...

Film

Berlinale uvede nový slovensko-český film Viery Čákanyové Poznámky z Eremocénu

Notes from eremocene 200Nejnovější film mezinárodně uznávané slovenské režisérky Viery Čákanyové bude mít světovou premiéru na 73. ročníku Berlinale. Jeden z nejprestižnějších světových festivalů kategorie A zařadil slovensko-český snímek Pozn...