Christianizace a utváření křesťanské monarchie

Christianizace a utváření křesťanské monarchie

christianizace200I v anglicky psané literatuře se docela často vyskytují tematicky ujednocené sborníky, sepsané odborníky z různých zemí - a může nás těšit, že mezi nimi nalezneme též české autory, zacílené na české (československé) teritorium. Bohužel jen málokteré knihy tohoto druhu se dočkaly také českého překladu. Například nevíme, jak filmový badatel Ivan Klimeš zpracoval tuzemskou kapitolu do knihy Cinema and Swastika, zaměřené na filmovou tvorbu v nacisty okupované Evropě. Mezi publikace, které si naopak můžeme přečíst i v češtině, patří Christianizace a utváření křesťanské monarchie.

Kolektiv autorů zde dosti popisně a v zásadě přehledově přiblížil konfliktní přijímání křesťanství v zemích střední, východní a severní Evropy. Každou z kapitol věnovaných jednotlivým probíraným územím (s výjimkou Rusi) nachystali historici z oněch zemí pocházející a zohlednili zejména aktuální stav bádání, průzkum písemných památek i archeologických nálezů, často poskytujících jediné hodnověrné zjištění.

Po dvou úvodních statích, které se pokoušely zobecnit proces pokřesťanštění (tehdejší) evropské periferie zhruba v období od 9. do 12. století, následují studie týkající se Dánska, Norska, Švédska, Čech s Moravou, Polska, Maďarska a Rusi. Jejich vnitřní rozčlenění je shodné: nejprve zkoumají stav před přijetím křesťanství, poté probírají mezinárodní kontakty a styk s cizinou. Důležitý je popis samotného přijetí (nebo i vnucení) křesťanské víry včetně odrazu v panovnické moci. Každou kapitolu pak uzavírá zamyšlení nad důsledky tohoto procesu. Pokřtění jednotlivce (byť i vladaře) ještě nemuselo znamenat skutečné prosazení křesťanské víry na jím ovládaném území. Buď poddané obyvatelstvo setrvávalo jen ve formálním přijetí, nebo se dokonce vzbouřilo.

Český, případně česko-moravsko-slovenský oddíl zpracovali Petr Sommer, Dušan Třeštík a Josef Žemlička. Upozornili, že zde souběžně existovaly dva státní útvary, jednak Velkomoravská říše, jednak v jejím stínu se prosazující přemyslovský český stát, který se vzmohl teprve po jejím zániku. Zajímavé jsou pasáže o rozkvětu "slovanské" cyrilometodějské mise na Velké Moravě, po jejímž rozdrcení Maďary počátkem 10. století nastává u místního obyvatelstva dočasný návrat k pohanství, jak nasvědčuje nález pohanského obětiště na troskách předchozího kostela. V českém státu se naopak prosadila orientace na "latinské" bohosloví z německého západu, takže v církevním ohledu spadala přemyslovská država pod řezenské biskupství. Teprve o století později (roku 976) získává Praha svého prvního biskupa, Dětmara, a po něm svatého Vojtěcha.

Christianizace cyril metod

Zdá se tedy, že význam Konstantina zvaného Cyril a Metoděje (od jejich příchodu nejspíš letos uplyne rovných 1150 let) zůstává ponejvíce symbolický, i když zásluhy o vytvoření prvního "slovanského" písma jsou nesporné. Oba věrozvěsty si však později přivlastňovaly různé státy (vedle Slovenska i Bulharsko), byli nahlíženi z rozličných ideologických pozic, dokonce je velebily i komunistické režimy (v 80. letech natočili Bulhaři velkofilm Konstantin Filozof, na Slovensku vznikl v téže době skromnější televizní snímek Solunští bratři). Nejnověji chystá ČT "docudrama" Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů.

Z četby jasně vyvstává, že přijetí křesťanství bylo aktem ponejvíce politickým, který měl zjednat jak mocenskou pozici, tak důstojnost. Kristiánova legenda například vypráví o českém knížeti Bořivojovi, pozvaném na hostinu pořádanou velkomoravským vládcem Svatoplukem. Jenže Bořivoj jakožto pohan musel zůstat sedět na zemi vedle stolu. Prý to byla pohnutka k tomu, aby se nechal pokřtít.

Christianizace dobaslovanska

Dalším zjištěním je, že i zdánlivě mocné státy mohly snadno zaniknout, pokud se ocitly v nepříznivé mezinárodní konstelaci, případně ve víru chybných panovnických rozhodnutí. Velká Morava takto zmizela z povrchu světa a stejný osud o století později málem postihl i český stát, když se ocitl pod polským tlakem. Jestliže spolu válčily křesťanské státy, nelze se divit, že ještě cílenější byl nápor na ty enklávy, které zůstávaly pohanské a křesťanství odmítaly (polabští Slované, Litevci), považujíce křesťanského Boha především za boha Němců, vnímaných jako nepřátelé. Například Litva se ke křesťanství připojila až roku 1386 a tamní panovník tak učinil proto, aby se mohl oženit s polskou princeznou, a položit tudíž základ silného polsko-litevského soustátí.

Kniha má velký význam zejména pro zpřístupnění informací o postupu křesťanství v okolních státech, protože málokdo ovládá třeba maďarštinu, dánštinu, norštinu nebo švédštinu natolik, aby si mohl bez zábran počíst v literatuře psané právě těmito jazyky. Jen je mi líto, že autoři pominuli "druhý život" pokřesťanštění, jak se odrážel v pozdějších výkladech, jak pronikal do umění. Vždyť vybavíme si třeba, že satirická skladba Havlíčka Borovského Křest svatého Vladimíra vcelku věrně zachycuje pád pohanství na Rusi, jak jej zaznamenala kronika Pověst dávných let, a to včetně rozličných nabídek na novou "pravou víru"?

Christianizace
Christianizace a utváření křesťanské monarchie (ed. Nora Berendová).
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2013. 452 stran.

Hodnocení: 100 %

Foto: kniha, www.jahoda2020.blog.cz, www.i15.cz, www.slovane.cz


 

Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Videorecenze knih

Rozhovor

O životě a práci Ivany Andrlové

andrlova 200Když jsem hledala informace o ní a o tom, co dneska dělá hvězda televizních inscenací a pohádek Ivana Andrlová, nebylo to vůbec jednoduché. Bulvární zprávy nevyhledávám a ostatní se ve velké míře opakují. Jako by krásnou princeznu opravdu někdo ...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Z archivu...

Čtěte také...

Kniha, která potěší každého knihomola

brokenwheel  200Kniha o knihách? To je snad sen, ne? Ale ne, Katarina Bivaldová se do takového projektu pustila. Nechala prožít svou hrdinku Saru, co by asi chtěl zažít každý zapálený knihomol, který je také ale zároveň beznadějný romantik. Brněnsk...


Literatura

Podváděná – sonda do života švédských žen

podvadena janouchova 200Román „Podváděná“ se odehrává v nejmenovaném švédském městě. Je pojat jako vyprávění hlavní hrdinky Cecílie Lundové, která je třináct let vdaná a vychovává s manželem Johnem čtyři děti. Finanční situace ro...

Divadlo

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

...

Film

„I já jsem vyrostl, ale na Malého Prince jsem nikdy nezapoměl“

maly princHovorí starček z minuloročnej animovanej rozprávky Malý princ, ktorá je veľmi podarenou adaptáciou knihy s rozšíreným príbehom. O tejto knihe sa na strednej škole učilo stále jedno a to isté. Je to kniha, ktorá sa dá interpretovať detskými očami ako...