Tety Radana a Milena vědí o sexu všechno!

OsexuBezostychu perexPři čtení téhle útlé knížky musíte být opravdu ostražití, protože členění textu je malinko nepřehledné. Na stránce je vždycky kus textu a potom pasáže psané kurzívou, jsou tu poznámky v bublinách nebo barevně označené odstavce. Do toho ještě spousta obrázků. Aby vám opravdu nic neuteklo, musíte být velmi pozorní.

Celou knížkou provází dvě kreslené tetky – teta Radana a teta Milena, které si myslí, že sex je velmi důležitý pro každého člověka a že je velmi zajímavý pro každého člověka, a pro mladého zvlášť. Najdete tu spoustu otázek a odpovědí a k jednotlivým tématům někdy vtipné, někdy věcné komentáře obou tet. Ještě před Obsahem je obecné pojetí sexu a otázky jako třeba Zajímá tě sex? nebo Co tě napadne jako první, když slyšíš slovo sex? A následují odpovědi dětí od osmi do osmnácti let (to už tedy nejsou děti, pravda, tihle lidé už mají jasno, ale pojem respondenti se mi sem, přeci jen, moc nehodil). Obsah je jednostránkový a je členěn do tří částí – Před sexem, Sex a Vše kolem sexu. Každá z částí má podčásti, namátkou vyberu třeba Proč je sex zajímavý?, K čemu je sex dobrý?, Sex v dějinách nebo Stinné stránky sexu ….

Upřímně řečeno, já sama nevím, jak bych tohle podsunula svému jedenáctiletému synovi. Sice tu knihu viděl, jak leží na mém stole, chodil kolem ní týdny a nepřišel ani náznak, že by ji vzal do ruky. Není maličký, po holkách už kouká a spoustu už toho ode mě ví. Já si osobně myslím, že je lepší, když si o takových choulostivých, přestože přirozených, věcech, popovídají s dětmi rodiče. Možná si klepete na čelo a dodáte, že možná nejsem dnešní. Já vím, informace se na ně valí ze všech stran a mnozí z těch puberťáčků půjdou raději za někým jiným, než za mámou. I když, já jsem si taky povídala s rodiči, ale to bylo v minulém století a tehdy byla spousta věcí jinak. Nicméně i s Ondrou už jsme párkrát na téma sexu narazili. On za mnou naštěstí chodí a ptá se, protože ho to od malička učím, že v rodičích má mít vždycky oporu, důvěru a když něco neví, není důvod k panice. Není přece nic, o čem bychom nemohli mluvit.

Na straně 89 je kapitola nazvaná Je to v pořádku? A tety tady mluví o sprostých slovech a nadávkách. Musím jednoznačně souhlasit s tetou Milenou, která říká: „Některé děti učí nadávat jejich dospělí příbuzní, v horších případech dokonce vlastní rodiče. Výkony malých capartů v této smutné disciplíně oceňují smíchem, potleskem nebo dokonce pochvalou. Jakmile ale děti samy začnou rozšiřovat svůj vlastní nadávkový slovník, dospělí jim hubují a trestají je. Kdyby alespoň oni sami nenadávali!“ Znám pár takových případů. Je to smutné, ale já to neovlivním, je to každého věc. Ale říkám si proč? Každý zná sprostá slova, někdy je použijeme i pro pocit úlevy, znáte to určitě taky, takový povzdech, kde to errr necháte pořádně zadrnčet, ten dělá divy. Ale nemluvíte tak běžně. A naši broučkové zkouší, zda to umí vyslovit a když zjistí, že umí, tak to říkají pořád dokola a rodič šílí. Znáte to? Ale ono je to přejde. U nás už je to taky na ústupu.

Ale zpět ke knize. Najdete tu lecos. Třeba něco o sexuálních mýtech, o stimulačních prostředcích, o prostituci, o sexuálním násilí, pedofilii, kdo je to psycholog a kdo je urolog, něco o hygieně, o homosexuálech, uspokojení, orálním sexu... Celkem vzato, informací je tu spousta, ale já si pořád říkám, jestli je to ideální způsob osvěty. Ale budiž. Když si to po pravdě a bez ostychu (jak ostatně kniha říká v podtitulku) děcka proberou s námi, rodiči, je to asi v pořádku. Patří to k životu a je to jeho přirozená součást. Co mě ale moc neoslovilo, to jsou obrázky. Já vím, že obrazová příloha je důležitá, ale některé obrázky jsou až vulgární. Ke každému z nich je připojen podrobný výklad, co vlastně znázorňuje. Podtrženo, sečteno, pokud si tvůrci této příručky dali za cíl, aby čtenáře poučila a dodala jim kuráž i klid, pobavila je, rozesmála a poškádlila, přeju jí, ať je tato mise splněna.

Co mám vědět o sexu

OsexuBezostychu

Autoři: Jasminka Petrovićová, Dobrosav Bob Živković
Ze srbského originálu přeložil: Pavel Trojan
Žánr: Naučná/ Pro čtenáře od 11 let
Odborná redakce: Martin Triatka
Jazyková korektura: Alena Snítilová
Odpovědná redaktorka: Ivana Tolarová
Technická redaktorka: Daruše Singerová
Vydalo: Nakladatelství FRAGMENT, Praha 4
Rok vydání: 2014, 974. publikace, 2. vydání, lepená
Počet stran: 103
ISBN: 978-80-253-2166-9
Hodnocení: 75%

( 2 hlasů )

Renata Petříčková: O hnědých pastelkách se mi i zdálo…

200roByla to první nabídka pro opravdové ilustrace do knihy. „Poprvé jsem vzala pastelky, abych s nimi vytvořila něco, co bude zdobit knižní stránky,“ říká Renata Petříčková, kterou zhruba před rokem s touto nabídkou oslovila autorka knihy Hvězdná obloha. Ilus...

Iluze paměti odkrývá falešné vzpomínky

iluze pameti200Pokud máte chuť se hodně zamyslet, upustit od všech tak zvaně ezoterických blábolů, a věříte výhradně vědě, sáhněte po knize Iluze paměti, která vám možná otevře oči. Když tomu všemu uvěříte…

...

Rozepnutá: Román o lásce, o které se nemluví

rozepnuta 200Nakladatelství Mladá fronta vydalo ještě před koncem roku 2014 další literární skvost. Jde o román Rozepnutá australské spisovatelky Nicky Reedové.

...

Sbor Dejvického divadla přinesl do Zlína hru Kakadu

kakadu 200Zlín ožil již 20. ročníkem mezinárodního kulturního festivalu Setkání/Stretnutie a měl tu čest přivítat i část sboru Dejvického divadla. Ti nám předvedli hru Kakadu, která nám v obrazech a útržcích ze života mladé autistické ženy reflektuje svět.

TERRY GILLIAM VZPOMÍNÁ A BAVÍ

Gilliameska perexRežiséra (a předtím také herce) Terryho Gilliama snad není třeba představovat. Začínal jako člen legendární komediální skupiny Monty Python, podílel se – nejdříve animovanými vsuvkami - na všech jejích televizních i filmových počinech...