Staří lidé si pořád myslí o malování na zeď svoje, povzdechla si ostravská umělkyně Sasanca

Staří lidé si pořád myslí o malování na zeď svoje, povzdechla si ostravská umělkyně Sasanca

Tisk

vytaPetra „Sasanca“ Gherbetz (1976) je ostravská malířka a ilustrátorka, která vystudovala Ostravskou univerzitu. Ateliér malby navštěvovala u Ivana Titora. Sama sebe označuje za city folklore artist, což vystihuje její výtvarné tendence, v nichž lze vystopovat prvky folkloru, street artu, komiksu, graffiti a inspiraci Dálným východem a sci-fi. Přestože má za sebou řadu skupinových i sólo výstav, je její tvorba úzce spjata především s exteriérem. Loni se dostala do povědomí zejména pražského výtvarného světa díky své účasti v ilustrátorském klání Secret Wars.

 

Podchod u ostravského dolu Hlubina je jedním z oblíbených míst ostravské umělkyně tvořící pod jménem Sasanca. Když dostala pozvání zúčastnit se projektu Let’s Colour, který poskytl na výmalbu bezplatně barvy Dulux, neváhala. A stvořila dílo, kterým si rýpla do ostravského ovzduší.

Po kolikáté jsi už malovala v podchodu Dolu Hlubina?

Už asi popáté. Jsem z Ostravy, a navíc se znám s lidmi z Provozu Hlubina. Tento podchod je jeden z mála zdejších „legálů“, tudíž vždy ráda uvítám, že si můžu zamalovat na větší plochu.

Je tento podchod tvým oblíbeným prostorem?

vyta

Upřímně mám raději, když se maluje přímo venku na čerstvém vzduchu. Podchody obecně nejsou moc pozitivní místa. Ale tento je fajn, hezky vymalovaný, veliký, dlouhý. Hlavně se mi líbí, jak v něm eklekticky přibývají jednotlivé malby. Všechno vzniká postupně, vyplňují se prázdné plochy a za takové tři roky to bude hodně zajímavé místo.

Podchod dříve vypadal jako z hororu, barvy mu vážně pomohly

Myslíš, že barevné provedení tomuto podchodu opravdu pomůže?

Určitě, kdysi to byla taková klasika: šedý pochod, špatně fungující světlo, problikávající zářivka, celkem horor. Navíc toto není moc frekventovaná komunikace, používají ji jenom lidé pracující přímo v dolu Hlubina nebo v okolí. Proto je lepší – když už do ní musíte vlézt a ujít 100 metrů – u toho koukat na obrázky. Působí to pozitivněji.

K malování v rámci projektu Let’s Colour ses dostala jak?

Jako slepý k houslím (směje se). Vím, že byla vypsána soutěž na mural, kam jsem nestihla poslat návrh. Ale protože jsem z Ostravy, vím o věcech, které se dějí v okolí, takže jsem byla pozvána jako místní stálice na výmalbu podchodu.

Zapadají ti ostatní malby do podchodu jako celek? Lze tu nalézt různá díla, třeba vanu s kachničkou…

Zrovna vana s kachničkou mi přijde hodně příjemná a vtipná. Když se zamyslíš nad tím, v jakém podchodu je to namalováno, musí ti to vyloudit úsměv na rtech. Ale nemyslím si, že primární koncept byl takový, aby do sebe jednotlivé kousky zapadaly. To ani nejde, jedná se o velký prostor, což je časově náročné. Navíc jde o nízkorozpočtové projekty, kde často něco vznikne velice rychle. Jednotliví umělci na sebe musí nějak navazovat, ale jak jsem říkala, všechno se vyloupne až za takové tři roky, až bude každý kousek podchodu zaplněný.

S jakým záměrem jsi přijela na Hlubinu tvořit tentokrát?

Málokdy přijedu na místo a mám něco vytvořeného předem. Vždy si ze sketchbooku vytáhnu pár věcí, které k sobě zapadají. Moje charaktery – postavy jsou vždy takové děsivé. Baví mě spojovat roztomilost a děsivost. Tentokrát jsem přidala i secesní prvky.

os

Co je hlavní myšlenkou aktuální malby?

Nápis Čistý vzduch, protože spousta aktivit Provozu Hlubina se točí kolem ostravského vzduchu, který je problematický a všichni to víme. Dnes se mi to hodilo, protože podchod je v hloubce. Maluji proto dvě uši, které našeptávají velké špinavé hlavě. Je to takové menší rýpnutí. Ale větší hloubku v tom nehledej. Prostě si maluji, co chci.

Kdo maluje na zeď, je pro starší lidi vagabund

Zažila jsi nějaké zajímavé reakce lidí, kteří procházejí kolem? Všiml jsem si, že řada z nich se jakoby bojí podívat se na tvůrčí práci tvou i jiných umělců.

Mladší lidé se většinou zastaví. Ale „tatíci“, kteří jdou z práce, často spěchají a jen projdou kolem. Podle mě je to spíš celorepublikový problém, že se lidé dívají na graffiti a tvorbu v exteriéru skrz prsty. Je jim podsunován názor, že je to špatné. Samozřejmě se nemusíme bavit o případech, kdy někdo „zbombí“ fasádu historické budovy, to je oprávněná kritika. Ale nelze všechny házet do jednoho pytle, někteří se snaží, aby na ulici vznikaly hodnotnější věci. Věnují tomu svůj čas, přípravu, materiál. To si starší lidé často neuvědomí. Kdo maluje na zeď, je pro ně vagabund.

Máš pro to nějaké vysvětlení?

Buďto asi neví, co si o tom mají myslet, anebo se stydí. V Ostravě jsou lidé celkem uzavření. Ono je totiž jiné, když se jedná přímo o nějakou kulturní akci, kde hraje hudba a kolem stojí spousta lidí. To si pak řeknou: Aha, to je v pohodě, to je povoleno! Takže když teď projdou kolem, spíš si ještě pomyslí: Co tady ženská maluje? Beztak to dělá načerno! Ale v podchodu u Hlubiny chodí obecně celkem málo lidí, takže se nezastaví.

Ani rodiny s dětmi?

Pokud jde kolem nějaká rodina s mláďaty, radši si pospíší. Z toho malování jde docela smrad (směje se). Ale včera mě pobavily romské děti, které šly kolem a byly jim vyloženě vidět ty jiskřičky v očích s otázkou: Co se to tu děje? Takže až se časem do tohoto prostoru dostane více lidí, myslím si, že se rádi zastaví a pokochají se. Mladí koukají, někteří dokonce přijíždějí cíleně. Ale ti, kteří letí z práce hned na tramvaj, se těžko zastaví.

Projekt Let’s Colour je celosvětovou iniciativou společnosti AkzoNobel, která umožňuje v soutěži veřejně prospěšným projektům vyhrát stovky litrů barev Dulux na výzdobu jinak fádních míst. V České republice se loni díky Let’s Colour zkrášlil internát Střední, základní a mateřské školy pro zrakové postižené v Brně. Letos se na základě hlasování na Facebooku realizovaly další dva projekty. V kategorii do 100 000 obyvatel zvítězila mateřská škola v Katovicích, druhou kategorii ovládl právě ostravský projekt občanského sdružení Provoz Hlubina.

Foto: Dulux

Autor rozhovoru: Andrej Slivka
Foto: Petr Hlubek

Korektury: Jana Vyskotová



 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Tapír

  • TAPÍR 2/2024
    Vždycky to uteče jak voda…  Nedávno jsme ještě listovali prvním číslem Tapíra tohoto roku a už je tady číslo druhé....
  • TAPÍR 1/2024
    S novým rokem přichází i nové číslo vašeho oblíbeného humoristického časopisu Tapír. Letos jsme se zakousli už do sedmého ročníku!...
  • Tapír 6/2023
    Poslední číslo Tapíra pro rok 2023 je venku! V tomto vydání se můžete těšit na vtipy zaměřené na téma Na...
Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Učitel potřebuje znát kulturu země, odkud dítě s jiným mateřským jazykem přichází

skolstvi 200Ze 450 dětí je v jedné z pražských základních škol 80 dětí s odlišným mateřským jazykem. Na jednu třídu tak připadá 8 dětí cizinců. Dětí, jejichž mateřským jazykem není čeština, přibývá i v dalších školách. Potřebují pomocnou ruku! Podle pražské...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

V priestoroch Agrokomplexu Nitra vystavoval taliansky dizajnér GIUSEPPE NICOLETTI

agrokomplex vystava perexV priestoroch Agrokomplexu Nitra sa konal po dvadsiaty štvrtý raz Medzinárodný veľtrh nábytku, bytových doplnkov, dizajnu a architektúry a 17. ročník výstavy nábytkového dizajnu.

...

Z archivu...


Literatura

Nejkrásnější výlety na pevnosti a opevnění

nejkrasnejsi vylet na pevnosti perexV březnu nám nakladatelství Knižní klub přineslo povedenou knížečku z edice Rodinné toulky – Nejkrásnější výlety, tentokráte se zaměřili na pevnosti a opevnění. Pokud vás láká tato často opomíjená ...

Divadlo

Na podzim do divadla: Cudnost ledovců

200divO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte. Přijměte pozvání na jedinečný projekt Cudnost ledovců do Divadla Archa.

...

Film

Film Zkrocená hora má deset let

zkrocena hora 200To mezi náma je na teď. Já teplej nejsem. - Já taky ne...  Kdo z filmových fajnšmekrů by si nevzpomněl na deset let starý americký film Zkrocená hora, který v sobotu 28. února reprízoval druhý program České televize.  I když snímek zí...