I na operním jevišti jsem nikdy nepatřila k těm, kteří se postaví na rampu a předvádí jenom hlas, říká Dagmar Pecková

I na operním jevišti jsem nikdy nepatřila k těm, kteří se postaví na rampu a předvádí jenom hlas, říká Dagmar Pecková

Tisk

dagmar200I v rozhovoru s Dagmar Peckovou vám bude jasné, v čem je tato pěvkyně výjimečná, neskonale pracovitá, nebojácná a tvrdohlavá a přitom svá. Málokterá umělkyně její generace dává do ringu tolik energie, nápadů a mnohovrstevnatého talentu, který se projevuje v náročných projektech napříč hudebními žánry. Ostatně, úspěch a uznání si vydobyl i její festival Zlatá Pecka, který se dočká letošního šestého ročníku, či činoherní role.

Když se vrátíme na konec minulého roku, tak jste měla v Státní opeře premiéru Sedmi smrtelných hříchů. Jaké to byly pocity, že jste se po letech na čas vrátila do Národního divadla?

Lépe řečeno do Státní opery, a to po třiceti letech, jestli se nepletu. Vlastně jsem s tím už ani nepočítala. Operu a to “velké zpívání” jsem víceméně před lety pověsila na hřebík, ale nabídku na hostování v ballet chanté dvojice Weill-Brecht jsem si nemohla nechat ujít, zvláště pod režijním vedením Barbory Horákové Joly ve spolupráci Wariot Ideal. A vzhledem k tomu, že, jak víme, není interpretace Weilla brána jako čistě operní projev, tak jsem se sama sobě ani nemohla zpronevěřit.

dagmar1

Vyšla řada recenzí. V Česku byly "barvité", zahraniční recenzenti pěli jednoznačně chválu, třeba německý hudební časopis Das Opernglas…

Nojo. To už je takový český folklór. Tady se přece všechno dělá jinak. To mi řekl už mistr Košler, když jsem, ověšena oceněním berlínské kritiky, přijela hostovat do Státní opery Mozarta. Bylo úplně jedno, co a jak jsem zazpívala, všechno bylo špatně. A v případě mé interpretace Weilla se děje to samé a také to není poprvé. Před pěti lety se v pražské Lucerně uskutečnilo během tří dubnových týdnů 17 představení projektu Wanted. Weillovy písně byly poskládány ze všech jeho tří období – německého, francouzského a amerického, pod režijním vedením bratří Cabanů spolu s geniální hudební sekcí – dirigentem a klavíristou Honzou Kučerou a Epoque Orchestra. Česká kritika byla, stejně jako letos, zdrcující, ačkoli jsme měli 17krát vyprodáno a standing ovationen.

Na premiéře seděl jeden z ředitelů festivalu Kurta Weilla v Dessau, který má za úkol ohlídat úroveň skladatelovy interpretace po celém světě. Okamžitě přišla nabídka na zahajovací večer festivalu s projektem Wanted. Byli jsme první zahraniční soubor, který tento prestižní světový festival v březnu 2019 zahajoval. Stejně tak stejnojmenné CD Wanted, vydané v roce 2016. Kritiky byly v Čechách až výsměšné, v Německu ovšem psali, že jsem si dokázala interpretací Weilla najít svoje místo mezi Teresou Stratas a Ute Lemper. CD dostalo v roce 2019 zlatou desku Supraphonu. Mezi řádky českých kritik se dá vyčíst, že ani z dálky netuší, kolik interpretačních možností tkví v hudbě Kurta Weilla. Znají Ute Lemper a z našich tak maximálně Miloše Kopeckého, nebo Jiřího Suchého. Obávám se, že ani jeden z pisatelů nikdy neviděl jakékoli představení, ať už operní nebo činoherní, za našimi hranicemi. V Německu, ve Francii, nebo v USA se hrají často. A dost práce mi dalo vysvětlování, že známá píseň “O moon of Alabama” není z autorské dílny skupiny The Doors. Pokud jsou znalosti místních odborníků takto mizivé i u jiných autorů, tak potěš koště! Já jsem Weillovo-Brechtovským křestem prošla v roce 1992 ve stuttgartské opeře. Ztvárnila jsem tehdy prostitutku Jenny v opeře Vzestup a pád města Mahagonny pod režijním vedením Ruth Berghaus. Jejím manželem byl zesnulý Paul Dessau, který od roku 1942 úzce spolupracoval s Bertoltem Brechtem. Takže jsem vlastně vše měla z první ruky. Kruh se uzavřel. Problém české “odborné” hudební obce jsou oborové škatulky. Já jsem pro ně operní pěvkyně a jediná možnost jak zpívat Weilla je Ute Lemper. Tím to hasne. Přes to nejede vlak.

Celou svou čtyřicetiletou kariéru jsem se zabývala různými obory. A ten tzv. operní zpěv zabral tak jednu třetinu. Moje doména byly klasické písně a oratoria. A tam se “operní” projev vskutku nenosí. To by mě dirigent hnal. A právě písně a chansony Kurta Weilla je volné pokračování speciálního oboru “Deutsche Lied”. Ale možná to není jen v neznalosti, ale i uražené ješitnosti. V roce 2016 jsem pro Český rozhlas psala fejetony na téma opera, operní pěvci, operní obory. Více méně jsem střílela do vlastních řad a dělala si legraci z různých nešvarů napříč tímto žánrem. Poslední fejeton byl o české operní kritice. Po odvysílání nastalo v rozhlasové hudební redakci údajně takové haló, že jsem měla s vtipkováním na toto i jakékoli jiné téma v rozhlase utrum. Vlastně v tom celém vidím uzavřený kruh.

dagmar2

Navíc Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla, to je vaše láska, ne?

Nejenom. Weill jako takový. Děkuji osudu, že jsem měla možnost spoluprací s německou režisérkou Ruth Berghaus čerpat přímo u historického pramene. Od té doby jsem nastudovala velmi mnoho publikací ať už o Weillovi, nebo Brechtovi. Dochovaly se i nahrávky Weillových písní v interpretaci jeho manželky Lotte Lenyy, nebo Mackie Messer s operetním tenorem Haraldem Paulsenem, který baladu ovšem zavrhl z důvodů, že tam není ani jedno tříčárkované C a nemá na čem “ukázat” hlas… Ano, Weill zažíval lecjaké peripetie a jeho písně často zpívali herci, protože opovržení v oblasti opery bylo vzájemné. Avšak za nejdůležitější u Weillovy interpretace považuji osobitost a originalitu. Cokoli napodobit umí každý.

Jak samu inscenaci i vaši postavu Anny hodnotíte teď s odstupem času?

Weill ani Brecht nemůže být nikdy inscenován prvoplánově. Musíme si uvědomit, že Weill byl předchůdce muzikálu, ačkoli si v Americe tvrdě stál za svým a svá díla, hraná na Broadway, tvrdošíjně nazýval Broadway Opera. Divák i posluchač tedy dostává nezměrnou škálu vjemů. A ať už u Wanted, nebo u Sedmi smrtelných hříchů mi návštěvníci vyprávěli, že čím častěji obě díla viděli, tím si tu mnohovrstevnatost – režijní i hudební – uvědomovali. Na rozdíl od plytkých autorských muzikálů posledních let, je dvojice Weill-Brecht na vysoké umělecké úrovni.

dagmar3

Další podobný projekt nemáte v plánu?

Musím nejdříve “splatit dluhy” odložených projektů v době covidových lock downů. Tak se 26. října konečně podaří uskutečnit koncert ve Fóru Karlín s projektem The Magical Gallery skladatele Darka Krále. Stejnojmenné CD vyšlo na sklonku roku 2019 a koncert byl z důvodů pandemie již dvakrát odložen.

V divadle jste začínala, pak už to byla světová pódia. Co vaše činoherní role?

Ano, moje divadelní začátky vedly na jaře 1981 do plzeňské operety, kde jsem jako dvacetiletá debutovala v americkém muzikálu Snílci. Člověk se tomu až zdráhá uvěřit. Pak Hudební divadlo Karlín a My fair Lady a na podzim roku 1985 nucený odchod do NDR, kde mě, na rozdíl od českých odborníků, považovali za talent s velkou budoucností. Po dvou letech v operním studiu začal kolotoč, který mě během necelých třiceti let mé zahraniční kariéry roztočil po celém světě. Činohra jako taková mě lákala vždy. I na operním jevišti jsem nikdy nepatřila k těm, kteří se postaví na rampu a předvádí hlas. Opera může mít v sobě daleko víc “duševna”, a to mě bavilo odhalovat. A potom, co jsem se s operou a velkými jevišti rozloučila, přišla činohra jako na zavolanou. První krůčky jsem dělala za “asistence” autora, režiséra a herce Honzy Jiráně a kolegyně Báry Hrzánové v divadelní hře speciálně pro nás napsané Carmen y Carmen. Příběh “vopravdický” Carmen hrajeme úspěšně už šestým rokem. Další možnost mi nabídl šéf mladoboleslavského divadla, Petr Mikeska. Terrence McNally Mistrovská lekce. V roli Marie Callas excelovala začátkem devadesátých let paní Eliška Balcerová. No a teď mám tu možnost já. Role Marie je mi v lecčems podobná. Ale myslím, že by se tam našla i spousta jiných pěvkyň na sklonku kariéry. Ty odchody se dost podobají. Akorát si to člověk musí umět přiznat. A protože mohu na jevišti mluvit a jednat z vlastní zkušenosti, tak mi těch sto minut, kdy jsem na jevišti skoro sama a mluvím ca 35 stran hustě popsaných stránek textu, nepřijdou až tak obtížné.

dagmar4

Jste aktivní jak na sociálních sítích, tak třeba na televizní obrazovce. Líbí se mi vaše pracovitost, aktivita a angažovanost. Umíte se za věci bít...

No to víte, ono mít tu nesmírnou drzost a přes doporučení “vraťte se zpět k šibřinkám” udělat téměř třicetiletou mezinárodní kariéru, se nekvituje s povděkem. Stejně jako se ironicky vyjadřovat o místních modlách. Mluvit VEŘEJNĚ o vyhoření, nebo klimakteriu a dokonce přiznat, že jedno období kariéry končí, aby mohlo začít nové? To přeci nejde! To do toho hážu vidle vrstevnicím, které v českém operním skanzenu ve stálém angažmá vystoupí maximálně pětkrát do roka, ale mají poměrně slušný měsíční příjem. Osvědčené Plzákovo heslo: “zatloukat, zatloukat, zatloukat” (abychom o to náhodou nepřišly) dostane úplně jinou náplň. Nicméně tak to zde bylo vždy, tak proč to měnit. Nějaké nové proudy v našem zatuchlém českém rybníčku nemůžeme připustit. A ta Pecková si navíc dělá svoje projekty? Festivaly? A nechce se stát dobrovolně maskotem politických podvodníků? No taková arogance a nepokora se přeci musí potrestat! “Dášo, ty mlč, ty seš jenom zpěvačka.” No, myslím, že v té větě je obsaženo vše. Podnikat cokoli v českém kulturním prostředí je hazard se svým vlastním zdravím. Ale na druhou stranu je fakt, že mě má spousta lidí za tuhle “osobní svobodu” i rádo. A z toho čerpám sílu. To je můj motor.

Máte hodně přátel, na které se můžete spolehnout?

Bylo by podezřelé mít spoustu přátel. Neumím se povrchně “přítelíčkovat” s lidmi kvůli jakémukoli prospěchu. Ale je důležité mít kolem sebe lidi, kterým důvěřujete, a i když někdy ten můj papiňák energie pustí páru a sežehne okolní snahy “dobrovolníků”, tak se to musí umět narovnat. Obzvlášť si skutečně cením všech lidí, kteří se mnou pracují na festivalu Zlatá Pecka, jehož 6. ročník koncertů, divadla, filmu a výstavy, proběhne od 21. do 29. srpna 2022 v Chrudimi a okolí a jehož letošním mottem bude hudba a život Wolfganga Amadea Mozarta. Práce to není jednoduchá. Koncem festivalu máme všichni čtyři (víc nás na festivalu nedělá) nervy na pochodu. Ve velké většině se ovšem věci daří až s neobyčejně dobrými výsledky. Ale to zase ocení pouze ten, který to chce vidět.

dagmar5

Máte čas na film nebo na hudbu, která se liší od toho, co provozujete?

Miluju dokumenty ať už historického, nebo přírodního charakteru. Knihy i filmy. S hudbou to mám složitější. Nesnáším povrchní kulisy nějakého popíku a při poslechu jakékoli hudby vážnějšího a hlubšího charakteru se často přistihnu u analyzování. Je to peklo.

Co považujete ve svém životě nejdůležitější pro tento rok?

V čase pandemie jsme jako společnost selhali. Sobectví bylo vždy na prvním místě. A pokud se budeme takhle chovat i dalších krizových obdobích, tak nemáme šanci jako lidstvo vyhrát.

dagmar6

Zdroj foto: Petr Našic, Zdeněk Sokol a Ilona Sochorová


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Therion: “Jako vždy bude velkým potěšením u vás hrát”

therion 200Tento vzkaz nám předává Christofer Johnsson ze švédské metalové skupiny Therion. Ta je headlinerem festivalu Made of Metal, který se koná 15. až 17. srpna v Hodoníně. Přivezou si novou zpěvačku...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Zahnízdila jsem se na chalupě a více méně odjíždím jen za prací, říká Petra Janů

petra janu200I když v minulém roce slavila kulatiny a padesát let na scéně, také jí vyšlo retrospektivní dvojalbum a v televizi měl premiéru dokument, pořád má co dělat. Ale taková je už Petra Janů a ani letos se nic zásadního nezměnilo. Pořád ji to baví ...


Literatura

Vzorný syn nebo úkladný vrah?

vzorny syn perexKomu můžete důvěřovat, když ne sami sobě? Jednoho dne se brzy ráno vzbudí šestadvacetiletý Judžin. Cítí podivný kovový zápach a na klidu mu nepřidává ani telefonát od jeho bratra, který chce vědět, zda je doma všechno v pořádku - upros...

Divadlo

Kateřina Tučková připomíná osud Vítězslavy Kaprálové

vitka200Od románové tvorby si Kateřina Tučková „odskočila" k divadlu a brněnský Host nedávno vydal knižně její scénář ke hře Vitka, uvedenou brněnským Divadlem Husa na provázku. Které  jiné město u nás by také mělo inscenovat osud brněnské rodačky Vítězslavy Kaprálové, jejíž hudebn...

Film

Století rádia ukazuje, kudy se ubíralo rozhlasové vysílání

200filmV ostravském televizním studiu vznikl střihový dokument k 90. výročí rozhlasového vysílání, nazvaný Století rádia. Režisér Roman Vávra jej pojal jako mozaiku jednotlivých dochovaných relací od nejstarších dob téměř po dnešek, aniž by vložil jediné slov...