Aleš Procházka - „Vydal jsem se na neočekávané dobrodružství...“ Rozhovor u příležitosti vydání audioknihy Společenstvo Prstenu

Aleš Procházka - „Vydal jsem se na neočekávané dobrodružství...“ Rozhovor u příležitosti vydání audioknihy Společenstvo Prstenu

Tisk

Ales Prochazka perexNad střechami v centru Prahy si pohrává letní slunko, vznáší se  klábosení turistů v úzkých uličkách, nic z toho však neproniká do podkrovního nahrávacího studia pražské DAMU, kde panuje klid a ticho. Filmový a divadelní herec Aleš Procházka chvíli soustředěně hledí do textu před sebou, tužkou vyznačí několik poznámek. Potom opět začíná nahrávání. „Aragorn chvátal do kopce. Co chvíli se shýbal k zemi. Hobiti totiž chodí lehce a jejich stopy nepřečte snadno ani Hraničář....“ Jako mávnutím kouzelného proutku vše z okolí mizí, ustupuje do příšeří zvukové kabiny. Ocitáme se v dálné Středozemi, kde kouzelník Gandalf křižuje prašné cesty na svém bělouši a kudrnatý hobit Frodo kráčí za nejistým osudem.

 

U příležitosti vydání prvního dílu Tolkienovy trilogie Pán prstenů jsme Aleše Procházku, který je interpretem všech tří audioknih, požádali o krátký rozhovor. Ptali jsme se na jeho literární setkání s žánrem fantasy, na nečekané cesty i vztah k mluvenému slovu.

Pane Procházko, máte rád Tolkienův fantastický svět? Kdy jste jej pro sebe jako čtenář objevil?

Poprvé jsem se setkal s Tolkienovým Hobitem během studií na DAMU. Fascinoval mě nejen důkladně propracovaným smyšleným světem se všemi národy a jejich jazyky, kulturou i historií, ale i strhujícím, čtivým příběhem. Moc se mi líbilo i rozhlasové zpracování knihy legendárním režisérem, panem Jiřím Horčičkou. Až o mnoho let později jsem se dostal k trilogii Pán prstenů. Tak se stalo, že Tolkienovu světu jsem propadl až ve zralém věku.

Pán prstenů je velmi komplexním dílem plným pohádkových míst i hlubokých alegorií. Komu je podle Vás trilogie určena – dospělým, nebo dětem?

Vlastně jste svou otázkou i odpověděla. Pohádkovostí a mýtickým příběhem je lákavý pro děti a náctileté. A pak, pokud se ke knihám vrátíte v dospělosti, v každé etapě svého života v nich objevíte mnoho, co vám zůstalo v předcházejících obdobích ukryto.

Jste uznávaný herec, pracujete v divadle, natáčíte, máte zkušenost i s mluveným slovem. Jak se nahrávání ve studiu liší od kontaktu s živým publikem?

Živý kontakt s publikem a jeho reakce tvoří herci zpětnou vazbu, na kterou okamžitě reaguje. Každé představení je jiné. Co se nepovedlo dnes, povede se zítra. Představení i role se neustále vyvíjí. Co je jednou natočeno na jakýkoli nosič, je neměnné, bez možnosti opravy. To je ten zásadní rozdíl. Ale i práce před mikrofonem ve studiu je diametrálně odlišná. Například dabing není tak tvůrčí, tam se více méně musíte podřídit originálu (pokud chcete, aby byl dabing poslouchatelný - ale dnes už se dá poslouchat z dabingů opravdu málo co). Naopak práce v rozhlase – např. četba – je svobodnější a tak i mnohem více tvůrčí. Je koncentrovaná. Sedíte před mikrofonem ve studiu sám, pouze s textem, kdesi ve vedlejší místnosti režisér a zvukař, ve vaší představě posluchači.

Která z jedenácti postav Společenstva je Vám osobně nejbližší?

Těžko říct. Je to úžasná, rozmanitá partička a každý v ní má své nezastupitelné místo. Ale když mám vybrat pouze jednoho, tak asi Sam… ne, určitě Sam! Kdyby měl každý z nás aspoň špetku jeho zdravého selského rozumu, poctivosti, slušnosti a odvahy, bylo by na světě mnohem, mnohem líp.

Řekněme, že byste tak jako Frodo Pytlík byl jednoho dne postaven před výzvu prožít neočekávané dobrodružství. Vydal byste se na cestu?

Už jsem se vydal. Nahrávám Pána prstenů…

Posloucháte audioknihy? Myslíte si, že mluvené slovo je médiem 21. století?

Když je čas, tak poslouchám četby v podání starých mistrů, pánů Pivce, Brodského, Hrušínského, Vosky… Taková kvalita se už z nahrávek tohoto století neslyší. A mluvené slovo jako médium 21. století? Když třeba jedu autem a listuji stanicemi, nebo když v noci přepínám televizní programy, tak všude se jen mluví, mluví, mluví (navíc špatně česky) a nic se neříká. Takže pokud na vás někdo bude v 21. století mluvit hezky česky a bude se vám snažit něco říct, třeba budete ochotni i naslouchat. Záleží jen na nás a na tom, k čemu povedeme naše děti.

Co byste titulu popřál do vínku?

Co nejvíce posluchačů ochotných naslouchat.

Děkuji za milý rozhovor.
Karolina Srncová

Ales Prochazka

Aleš Procházka (1963)

Po absolvování DAMU se stal členem souboru Činoherního studia Ústí nad Labem, dále působil v Městském divadle v Kolíně a hostoval ve dvou inscenacích v pražském Činoherním klubu. Šestnáct let strávil v Divadle pod Palmovkou, kde sehrál desítky rolí, například Jakub v dramatu Jakub a jeho pán (M. Kundera), de Valmont v Nebezpečných vztazích (Ch. Hampton). V sezoně 2008/2009 se stal členem MDP. Jeho tvář znají diváci z TV seriálů Bambinot a Ordinace v růžové zahradě. Mimo divadlo se nejraději věnuje rozhlasu. V dabingu propůjčil svůj výrazný hlas mnoha hvězdám – Tomu Hanksovi, Kevinu Spaceymu, namluvil i agenta Coopera v kultovním Lynchově seriálu Twin Peaks.

Společenstvo Prstenu
(Pán prstenů – Díl první)

Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem...

V dávných dobách vykovali elfští kováři prsteny moci, netušili však, že Temný pán Sauron dal vyrobit ještě Jeden prsten, který měl vládnout všem. Spojené armády lidí a elfů nakonec Saurona porazily a prsten mu odňaly, tato magická věc se však ztratila, aby po mnoha letech padla do rukou Bilba Pytlíka. Trilogie Pán prstenů vypráví o nebezpečné cestě Bilbova příbuzného Froda, který musí opustit ospalou vesničku Hobitín v Kraji a vydat se na nebezpečnou cestu přes celou Středozem k Puklinám osudu, aby zničil Prsten, a zmařil tak Sauronovy temné plány.

Vydavatelství Tympanum vydalo Společenstvo prstenu jako nezkrácenou četbu. Putování Froda Pytlíka z malebného Kraje k Rauroskému vodopádu trvá napínavých 21 a půl hodiny. Vedle charismatického vypravěče Aleše Procházky posluchače příběhem provede i atmosférická hudba Jana Koukala a Pavla Hlaváčka. Na další dva díly Pána prstenů se posluchači mohou těšit již letos! Dvě věže se objeví v obchodech hned po prázdninách a Návrat krále před Vánoci.

Další informace: http://www.tympanum.cz/cs/e-shop/167-pan-prstenu-spolecenstvo-prstenu/
Audioukázka:       http://bit.ly/ukazka_spolecenstvo_prstenu

Foto: Tympanum, http://www.tympanum.cz/cs/interview-s-alesem-prochazkou/


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner

Hledat

Rozhovor

Programový ředitel FTV Prima: „Chcete – li své diváky bavit, nelze být čistě úředníkem…“

Prima ZOOM 200Přes měsíc je v běžné programové nabídce nový kanál rodiny Prima – Prima ZOOM, zaměřený na dokumenty. U této příležitosti jsme vyzpovídali programového ředitele televize Prima Petra Vladyku, který nám prozr...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Čtěte také...

„Pro mě je hvězda Hana Vítová i moje babička,“ říká Blanka Kovaříková

Blanka Kovarikova200Blanka Kovaříková je autorka osmnácti knih o legendárních hercích, domech slavných a prvorepublikových detektivech. Patří mezi ně například Herecké balady, Jak se dědí sláva, Rada Vacátko a jeho hříšní lidé, Lexikon slavných čes...


Literatura

Sarah Waters – Platící hosté

platic200Poválečný Londýn. Rozdíly, zmatek, téměř nekonečné vzpamatovávání se z válečných hrůz. Do toho jedna zchudlá rodina, jeden zdánlivě šťastný manželský pár, jedna skrývaná touha... Jedna vražda. To jsou zásadní body děje románu Platící hosté britské auto...

Divadlo

Vinohradská inscenace Já třeba zabít Sekala se podobá šílené realitě dnešního světa

sekal 200Velké téma, které vymyslel špičkový scenárista a které se dočkalo adekvátní divadelní adaptace na velkém jevišti, se odehrává ve skvělé režii Pavla Kheka. Tak hodnotím jednu z posledních inscenací Je třeba zabít Sekala v Divadle na Vinohradech. Syrové ...

Film

Jeho jméno znají všichni, ale vyslovit si ho netroufne nikdo!

Candyman200Stačí ho pětkrát vyvolat před zrcadlem a on se objeví, ale proč by to někdo dělal. Candyman, kultovní hrdina všech strašidelných historek, jehož poznávacím znakem je zlověstný hák natřený medem a roj včel. Mladý výtvarník Anthony má pocit, že jeh...