Clemens Kuby a jeho nová kniha Živý Buddha aneb kniha o tvorbě filmu

Clemens Kuby a jeho nová kniha Živý Buddha aneb kniha o tvorbě filmu

Tisk

Clemens Kuby perexVrátíte se s autorem o třicet let zpět. Poté, co se bezpochyby zázračně zotavil z vážného úrazu si jel splnit sen. Natočit do Ladaku film o hledání nového karmapy. Kdoví, zda-li se už vůbec inkarnoval zpět. Narodil se už? Navíc za filmem cestoval do zakázáné země zmítané drancováním a informačními embargy.



„Nejpodivuhodnější na našem příběhu však je, že hlavní postava filmu byla ještě v nedohlednu, když přípravy na natáčení již byly v plném proudu.

Nebylo vůbec jisté, zda nový karmapa – „živý Buddha“ – se již narodil, a pokud ano, musel být ještě objeven, a kde to mělo být, zda v Tibetu, v asijském exilu, nebo dokonce někde na Západě, to nemohl nikdo vědět.
Ale žil. Jasný, pronikavý pohled, bdělá přítomnost – bytost z jiného světa.“

Kniha zavádí čtenáře hlouběji a výrazněji do příběhu, tak, jak by toho film nebyl schopen. Jak se Clemens Kuby postupně dozvídal, jaký jeho film bude – jak se měnila představa, a nakonec vzniklo něco, co ani nečekal. Nádherné souvislosti, náhody, plynutí života až příkladné! A mnohé z drobností v knize vás velmi zaujmou. Třeba tibetské rituály mnichů– pečlivé, láskyplné – jak směšně proti nim vypadají ty naše, či to, co z nich zbylo. A přitom s otevřeným srdcem přijímají i jakékoliv porušení protokolu, především jde-li o děti nebo kameramany. Naučíte se odložit vlastní představy a soustředit se na přítomnost. Snad tomu pomohlo i to, že spousta věcí při tomto projektu nešla tak, jak měla. Spousta špatných náhod, schválností, průtahů…. Ale nakonec se měnící v náhody dobré. Setkání s mimořádnými osobnostmi, kulturou.

Strach, aby autor s filmem vůbec přešel přes hranice.
Složitá vyjednávání s úředníky, čínsko-tibetské vztahy, ale především hluboce lidský příběh, který mi připomněl dokument o Leonardu Cohenovi a jeho pobytě v klášteře. Víc a víc si uvědomíte, že tohle je zážitek, který se nedá natočit ani popsat – musí se zažít. Ale Živý Buddha je jednou z těch, které to umí velmi dobře přiblížit!

A na závěr ještě knihu otevřeme a přečteme si jedno malé tajemství buddhistických mnichů. Tohle bych do nich neřekla, vy ano?
„Losar je nejdůležitější z buddhistických svátků. Shromáždí se všichni vysocí lamové, sakrální tance trvají celé dny. V noci před Novým rokem má čert volno, jak bychom řekli my (u buddhistů ovšem žádný čert neexistuje, ale ani nic, co by se mu vzdáleně podobalo). Tehdy se mohou všichni mnichové vydovádět a tropit si posměšky z rituálů; některý si třeba zvedne róbu a ukáže vznešeným pánům holou zadnici. Je to jako normanský masopust.
Jednou v roce se smí disciplína beztrestně porušovat, každý může podle libosti bláznit a rošťačit.“


Clemens Kuby v objeti na autogramiade v Dome knihy Knihcentrum v OstraveClemens Kuby v objetí s Jaroslavem Duškem na autogramiádě v Domě knihy Knihcentrum v Ostravě

Lidský osud německého spisovatele Clemense Kubyho, který se po vážném úraze a následné hrozbě celoživotního ochrnutí dokázal vyléčit sám pomocí meditace, inspiroval herce a improvizátora Jaroslava Duška a virtuóza na didgeridoo Ondřeje Smeykala k nevšednímu dílu. Byla jím opera L2: Brána života! Světovou premiéru mělo vloni v dubnu v Národním divadle moravskoslezském. Jaroslav Dušek byl fascinován skutečností, že člověk s příčným ochrnutím páteře, který by měl být doživotně připoutaný na invalidní vozík, prošel během několika měsíců úplnou psychickou i fyzickou proměnou. „Vnitřně se rozhodl, že bude chodit. Nějakým zvláštním způsobem prostě věděl, že to dokáže.“

Clemens Kuby je v Praze už počtvrté. Ve čtvrtek 20. dubna byla v Městské knihovně slavnostně pokřtěna jeho kniha Žijící Buddha (Living Buddha), věnována současnému převtělenci v nejdelší reinkarnační linii Tibetu — karmapovi. V žádné jiné kultuře nic obdobného neexistuje. I když je víra ve znovuzrození rozšířena v mnoha náboženstvích, chybí v nich ekvivalent historické tradice i buddhistického pojetí principu reinkarnace a dharmy — zákona skutečnosti. Napínavý příběh vypovídá nejen o vzniku slavného filmu, ale přibližuje především to, co obrazový dokument zprostředkovat nemůže. Autor vypráví úžasný, téměř neuvěřitelný souběh všech okolností a epizod, které ho na mnoha jeho cestách provázely. Ukazuje také historické, politické, náboženské a spirituální pozadí, které ozřejmuje a vysvětluje mnohovrstvý význam sedmnácté inkarnace karmapy — „toho, který vykonává buddhovské činy“.

Od pátku 21. dubna do neděle 23. dubna se v Klubu Lávka konaly semináře jeho léčebné metody, kterou nazval Mental Healing. Tzv. zázrak spontánního uzdravení po těžkém úrazu páteře, jehož spirituální zákonitosti pochopil a vysvětlil, ho přiměl k hledání příčin skrytých léčebných procesů. Mnoho let navštěvoval šamany a léčitele po celém světě a vytvořil úchvatný dokumentární film a stejnojmennou knihu o duchovním léčení Na cestě do sousední dimenze. Uvedená metoda, kterou později popsal v zasvěcených publikacích o sebeléčení, nabízí způsoby, jak dosáhnout životní proměny a osvobození od tělesných, psychických, pracovních, finančních a vztahových problémů.

Aktuality o jeho letošním pobytu v Praze najdete na webových stránkách www.ClemensKuby.cz.


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Rád bych oprášil písně R. A. Dvorského a jiných, říká šansoniér a herec Jiří Bartoň

jiri barton200Už před dvěma lety měl premiéru hudební pořad Staré filmové melodie, které představil zpívající herec Jiří Bartoň. Za tu dobu představil komorní recitál na řadě míst v Česku. Několikrát v Kroměříži, ale také vystoupil ve svém rodném Kyjově,...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Volám lid všech národů, všech barev pleti... Vzpomínka na Vítězslava Nezvala

foto Nezval - pametni deska200Šedesát let od úmrtí básníka Vítězslava Nezvala (26. května 1900 Biskoupky-6.dubna 1958 Praha) si u domu v Baranově ulici 4 v Praze 3, kde prožil podzim života a také zemřel, připomněla v rámci pietní...


Literatura

Opravdu existuje Dvojí život?

dvoji zivot200V listopadu vyšla u nakladatelství Jota druhá kniha Američanky Flynn Berryové Dvojí život. Psychologický román s prvky thrilleru vás vtáhne a na necelých tři sta stranách vás bude šponovat, jak to asi dopadne…

Divadlo

Na podzim do divadla: A voda stoupá

200divO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co se v podzimních měsícíchzejdete podívat. V listopadu si můžete vyrazit do Divadla Rokoko na komedii A voda stoupá.

...

Film

Rytmy + pohyb + světlo = futurismus

rytmy perexNakladatelství Arbor vitae nabídlo již několik mimořádných publikací, hodnotných jak textově, tak přetiskem mnohdy unikátního obrazového doprovodu. Týkají se jak jednotlivých osobností (Jan Švankmajer, Jiří Brdečka), tak uměleckých směrů, napříkl...