Marketingové trendy nebo „buzzwordy“? 7 důvodů, kdy si dát pozor
Banner

Marketingové trendy nebo „buzzwordy“? 7 důvodů, kdy si dát pozor

Tisk

buzzwordy perexNa internetu najdeme velké množství článků, jejichž autoři se snaží shrnout a predikovat marketingové trendy pro daný rok. Marketéři chtějí držet prst na tepu doby, aby trendy sledovali a využívali. Někdy to však není dobrý nápad. Společně s kreativní agenturou Fairy Tailors uvádíme 7 důvodů, proč by lidé měli být u sledování trendů opatrní a kritičtí.

 

1. Obecné principy se vydávají za trendy

Storytelling byl v roce 2015 důležitým marketingovým trendem. Bylo vyprávění příběhů novým směrem, kterým by se náš obor začal ubírat? Samozřejmě nebylo. Storytelling totiž není trend, ale nedílná součást marketingové komunikace. Vyprávění příběhů je přece samotná podstata toho, co jsme vždy dělali! „Totéž platí pro vysvětlení smyslu, budování důvěry nebo zprostředkování firemní vize. Nic z toho není trend, vše jsou nezbytné komponenty, bez kterých jsme se nikdy neobešli,“ uvádí Ondřej Tyleček, marketingový ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

buzzwordy2


2. Mnohé trendy jsou každý rok stejné

Influenceři, personalizace, umělá inteligence, data-driven marketing. Lze vůbec mluvit o trendech, když se v článcích beze změny opakují už po mnoho let? Z mnoha někdejších trendů se nakonec stala standardní součást komunikace. Využití influencerů nebo sociálních sítí není trend, ale běžná položka media mixu.

3. Pozor na zavádějící výklad

„Ti mladí dnes pořád koukají do telefonu,“ rozčilují se boomers, zatímco se sami každý večer od osmi do jedenácti dívají na televizi. Potřebu relaxovat a sledovat média máme všichni, mění se jen způsob, jakým to děláme. Mladší generace nepochybně konzumují obsah jiným způsobem než jejich předchůdci, čas strávený před obrazovkou je ale nakonec obdobný. Přes nesporný nástup sociálních sítí i mladší lidé stále sledují televizi, jen u toho v ruce zároveň drží svůj smartphone a projíždí Instagram. Lidé ve věku 25–34 let dle průzkumu Atmedia sledují televizi průměrně 2 hodiny 17 minut denně. „Růst času stráveného na sociálních sítích tedy nutně nemusí znamenat pokles času stráveného sledováním televize. Jistě však znamená pokles pozornosti, kterou mladší diváci televizi věnují,“ doplňuje Ondřej Tyleček, z kreativní agentury Fairy Tailors.

4. Nemusí to fungovat v každém odvětví

Některé trendy jsou z globálního pohledu významné, ale v konkrétních případech je jejich následování obtížné. Chatboti jsou skvělí a vašemu customer care týmu ušetří spoustu práce, ale pokud jste v prémiovém segmentu a máte náročnou a konzervativní klientelu, která očekává špičkový zákaznický servis, možná bude lepší tento trend vynechat. Udržitelnost je důležité téma, ale pokud jste síť čerpacích stanic, jejíž business stojí na prodeji fosilních paliv, pak budete muset kolem tématu udržitelnosti našlapovat velmi opatrně, abyste zůstali uvěřitelní. Právě trend udržitelnosti v posledních letech zaujal mnoho firem, které ve skutečnosti udržitelně nejednají, ale rády by to o sobě tvrdily. „Značky obviněné z greenwashingu nám ukazují, kam vede neuvážené následování trendu bez opory ve skutečném jednání firmy. V marketingové komunikaci platí, že lež má krátké nohy a co o sobě značka říká, to musí také dělat,“ upozorňuje Tyleček z Fairy Tailors.

buzzwordy1

5. Nemusí to fungovat v každé zemi
Inkluzivní marketing je výborná věc, ale má svá úskalí. Supermarket Lidl, který do svého českého letáku použil fotku černošského modela, by mohl vyprávět. Zároveň je nutné smeknout před marketingovým týmem řetězce, který kritiku odmítl a situaci využil ke zdůraznění hodnot značky. „Přesto považuji téma inkluze v marketingu v podmínkách etnicky a kulturně poměrně homogenní České republiky za výbušné. Je to příklad globálního trendu, jehož lokální využití je nutné pečlivě zvážit,“ dodává Ondřej Tyleček, marketingový ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

6. Nemusí to fungovat na každou cílovou skupinu

Některé značky na TikToku válí, ale pokud má vaše cílovka přes třicet, navrhuji jiné kanály. Než začnete bezhlavě využívat nejnovější trendy, přesvědčte se, že jsou pro vaše zákazníky relevantní a přináší jim přidanou hodnotu.

7. Best practice je pouze good practice

Přestože články o marketingových trendech radí, že máte psát krátké a úderné copy a natáčet rychlá videa, pamatujte, že dobrý obsah si své diváky najde. Čím jsou vaši followers starší, tím delší copy budou ochotní číst. To, že z makropohledu dobře fungují videa na pár vteřin, neznamená, že nebudete mít úspěch se skvělým, avšak obsažnějším videoobsahem. „Trendy jsou dobrý sluha a špatný pán. Neřešte trendy, jděte po podstatě. Dělat skvělou kreativu postavenou na pevných základech bude trendy vždy,“ říká marketingový ředitel fairytailors.cz Tyleček.


 

Přihlášení



Skotské pobřeží, nevlídné počasí, typické fish and chips, vůně ryb i bahna v románu Letní nebe

Letní nebe vás vezme na sychravý skotský venkov nebo do dubajského horka. Perfektní kombinace, která už sama o sobě zanechá čtenářský dojem. Je to jedna z těch knížek, kterou i po několika letech vezmete do ruky a řeknete si… „jooo, to si pamatuju“. A protože si nebudete pamatovat děj, ale jen parádní atmosféru, tak se začtete znova. Ostatně, děláte to? Čtete knížky podruhé?

Tenis - Magické momenty

V tenise nacházíme tytéž základní prvky jako v každodenním životě. Tenis je souboj dvou gladiátorů v aréně, kteří za jediné zbraně mají raketu a odhodlání. Tenis je víc než sport, tenis je umění, říkají slavní tenisté.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Na dráhu modelky se rozhodně nechystám, říká Soňa Drábková

sona perexOkatá a sympatická černovláska. Tak lze charakterizovat Soňu Drábkovou, která v minulých týdnech pózovala Robertu Rohálovi. Společně vytvořili fotografickou kolekci, jejíž vernisáž proběhne začátkem příštího roku v Kroměříži. Zatímco v případě ...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

V listopadu u nakladatelství Alferia v edici Východní řada vyšla knížečka Mnichův průvodce k čistému domu i mysli od autora jménem Šókei Macumoto. Tento autor se snaží popularizovat buddhismus a přenést jeho principy do každodenního života lidí, třeba právě pomocí úklidu jak mysli, tak svého obydlí.

Z archivu...

Čtěte také...

S docentom Ivanom Dubničkom sa prišli rozlúčiť aj študenti

Dubnicka perexV Bratislavskom krematóriu sa 14. augusta prišli rozlúčiť s vedúcim katedry docentom Ivanom Dubničkom, nielen rodinní príslušníci, kolegovia, známi, ale aj študenti. Vedúci katedry politológie a európskych štúdií v Nitre bol...


Divadlo

Dějiny násilí. Autobiografický román o znásilnění na prknech Švandova divadla

dejiny nasili 200Dějiny násilí, adaptaci známého autobiografického románu Édouarda Louise, hvězdy francouzské literatury, uvede v české premiéře Švandovo divadlo. Příběh mladíka, který se stal jedné vánoční noci obětí zločinu, režíruje Tomáš Loužný patří...

Film

Predpremiéra česko-slovensko-poľskej komédie Indián

Indian perexV bratislavskom Auparku sa 19. septembra uskutočnila svetová predpremiéra česko-slovensko-poľskej komédie Indián. Ide o príbeh ako uviedol jeden z režisérov Patrizio Gente: „Do bohatého kreténa sa prevtelí duch starého indiánskeho náčelníka a pret...