Vína a likéry vyléčí různé neduhy

Vína a likéry vyléčí různé neduhy

leciva vina a likery200V nakladatelství Grada vyšla kniha, která potěší všechny sběrače a milovníky bylinek. Nese název Léčivá vína a likéry pro každého a je od Simony Procházkové.

Kniha začíná úvodem, kde jsou popsané suroviny včetně pravidel při sběru bylinek nebo radami ohledně sladidel, návod, jak připravit likér a bylinné víno a informace o léčivých látkách a plodech jako jsou například antioxidanty, glukany nebo minerální látky. Následují recepty rozdělené velmi prakticky podle ročních obdobích a v závěru najdete pár vět o autorce knihy, seznam receptů a rejstřík surovin.

Hned při letmém prolistování mě zarazilo, že se nejedná o likéry, jaké jsem si představovala, tedy sladký alkohol s danou příchutí, který je možno popíjet buď jen tak, nebo takzvaně zdravotně. Autorka v úvodní kapitole přichází s touto definicí: „Samotný likér se pak připravuje louhováním rostlin či jiných surovin v lihu. Skladbě likéru se meze nekladou, můžeme použít prakticky vše, co lze macerovat – byliny, koření, ovoce, zeleninu, plody.“ S tím, že výhodou alkoholu je, že z aromatických přísad vytáhne téměř všechny léčivé a výživné látky, které zakonzervuje. Tomu se nedá nic vytknout, a naopak to láká k experimentování!

Před samotným receptem je vždy popsána daná léčivka nebo ovoce, které je pak použito. U receptů se po jejich názvu dozvíte, k čemu je dobrý, dále co k němu potřebujete a jaký je postup. Ten je ve většině případů velmi jednoduchý, protože základem je naložit přísady do alkoholu, nechat je louhovat a protřepávat je. Poslední věta radí, jak daný likér nebo víno užívat. Jako velmi praktické se mi jevil i popis léčivých účinků dalších ingrediencí.

Vzhledem k tomu, že na zahradě máme spousty bylinek, zaujal mě například yzopový likér na nachlazení, kontryhelové a řebříčkové víno, nebo delikatesní mátový likér, kde nechybí káva, pomeranč nebo rozinky. Do vánoční nálady mě přes stránky dostal oříškový likér dobrý na imunitu a vitalitu obsahující jak oříšky, tak zázvor, jablko, med a spoustu koření. Na podzim se určitě bude hodit křenovo-citrusové víno a jako největší extrém (byť rozhodně účinný) vnímám antioxidační likér s rajčaty.

„Antioxidační likér
(obranyschopnost, regenerace, vitalita, rekonvalescence)
Potřebujeme: 4 čerstvá větší nakrájená rajčata, 1 nasekanou čerstvou cibuli, 1 lžíci čerstvě nastrouhaného křenu, 3 nasekané stroužky česneku, 0,5 litru ovocné pálenky
Postup: Přísady smícháme, zalijeme alkoholem a vše necháme 14 dní louhovat. Dvakrát denně řádně protřepeme, aby se uvolnily léčivé látky. Pak vše rozmixujeme, přecedíme, vzniklý elixír nalijeme do skleněné lahve, dobře uzavřeme a dáme na chladné místo. Užíváme štamprli denně po dobu 6 týdnů.“ (str. 102)

V Léčivých vínech a likérech si podle mě každý najde něco, co by si mohl doma připravit, nebo co by mu mohlo pomoci. Já už se těším, až budu mít na okně nejrůznější lahve a pak budu mít po čem sáhnout.

Simona Procházková tvoří v Jeseníkách. Bylinkaření a alternativní léčbě se začala intenzivně věnovat, když se přestěhovala na venkov a stala se matkou. Obrovská láska k přírodní medicíně uchvátila i jejího manžela, a tak založili rodinný podnik v podobě společnosti Léčíme přírodou. Vyrábějí bylinné kapky podle vlastních receptur. Kromě bylinkaření Simona Procházková miluje zvířata a podporuje ochranu přírody jako celku.

leciva vina a likery

Léčivá vína a likéry pro každého
Autor: Simona Procházková
Žánr: kuchařka, bylinky, hobby
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 184

Jsem neustále jednou nohou v Česku a druhou v Německu, říká zpívající textař Vlady Gryc

vlady gryc5Je to už několik let, co se zpívající textař Vlady Gryc objevil na scéně české populární hudby. Zatímco před třemi roky debutoval albem Já svý sny mám, kde mu kompletní hudbu složil německý muzikant Hellmut Sickel, za...

Sport je bolest

Sport-je-bolest-cover-200Každý, kdo rád sportuje, ať už amatérsky nebo profesionálně, by měl mít na cestě za sportem spolehlivého průvodce, přinejmenším proto, že při sportování, ať chceme, nebo nechceme, hrozí zranění a tomu je dobré a žádouc...

Kniha, která se bude líbit nejen maminkám

mamince-se-budes-libit 200Jaroslav Konvička v nakladatelství MaHa vydal humorný román pro ženy nazvaný Mamince se budeš líbit.

...

Zábavný kabaret o božské Marilyn

200divZnámé iniciály MM byly zárukou kasovního trháku i přesto, že jejich samotná majitelka a platinová kráska Marilyn Monroe byla velice nespolehlivá a svou image vystavěla na svém největším nešvaru - nedochvilnosti. Snad se i právem domnívala, že na hvězdu její...

Nepohodlné masakry

foto k filmu perexVe čtvrtek 30. listopadu tohoto roku jsem se v Berlíně zúčastnila premiéry filmu ZER tureckého režiséra s kurdskými kořeny Kazima Öze. Během 110 minut filmu jsem střídavě zatajovala dech, plakala a smála s...