Brno se spojilo s Prahou. Sběratelé vydali unikátní knihu Staré reklamní cedule

Brno se spojilo s Prahou. Sběratelé vydali unikátní knihu Staré reklamní cedule

Tisk

stare reklamni cedule 200Kniha Staré reklamní cedule představuje nejrozsáhlejší prezentaci smaltované a plechové reklamy v Česku. Na 562 stranách představí 715 cedulí z období let 1900–1948.

 

 

Sběratelé Dan Trávníček a Kamil Mittner spojili v této publikaci nejen nejvýznamnější cedule ze svých sbírek, ale i své dlouholeté znalosti a sběratelskou vášeň. Na více než 562 stranách představují 715 plechových a smaltovaných cedulí firem známých z českého a československého obchodního trhu z období let 1900–1948. Prezentovaná sbírka nemá svým rozsahem v Česku obdoby.

Kunsthistorický dohled nad publikací měli Lucie Vlčková a Petr Štembera, kurátoři sbírky plakátů a obrazů Uměleckoprůmyslového musea v Praze. V první části knihy spolu s dalšími akademiky téma jak odborně, tak i poutavě rámují. O velkorysé grafické pojetí knihy se postaral renomovaný grafický designér Marek Pistora, knihu vydává X Production ve spolupráci s MyX.

Špetka teorie, moře obrázků

Lucie Vlčková zasazuje plechovou a smaltovanou reklamu do historického i společenského kontextu a vysvětluje přínos nové publikace. „Cedule byly v minulosti vnímány jako ryze užitný produkt, zcela mimo zájem umělecké scény. A stranou zájmu cedule zůstaly, překvapivě, i v prvních marketingových textech,“ upozorňuje. Právě proto kniha představuje cenný historický doklad, který mohl vzniknout jedině díky přínosu soukromých sběratelů, jak Vlčková připouští. „Soukromí sběratelé totiž, na rozdíl od státních sbírkových institucí, mají prostor na úzkou specializaci podle svých zájmů, nemusí čelit tlaku na selekci budované sbírky, a mohou tak plošným ‚sběrem‘ shromáždit obdivuhodně rozsáhlé sbírky,“ vysvětluje. Čtvrt století budovaná sbírka má nejen pro akademickou obec značnou hodnotu.

„Podařilo se uchovat a dokumentovat zcela jedinečný (a v českém prostředí bezkonkurenční) soubor,“ konstatuje Vlčková. Svůj druhý text věnuje vizuální stránce reklamních cedulí.

Petr Štembera v příspěvku „Osobnosti české prvorepublikové reklamy“ zaměřuje svou pozornost k známým i méně známým autorům, z nichž každý byl podle nepsaných pravidel reklamní branže především „profesionál, který musel umět všechno a nebyl tady od toho, aby rozhodoval“, jak konstatuje Štembera. Blíže se věnuje nejvýznamnějším osobnostem jako Leo Heilbrunn, Zdeněk Rykr, Rudolf Höns, Emil Weiss, ale i dalším. Historik a kurátor sbírek 20. století Muzea hlavního města Prahy Bohuslav Rejzl je autorem kapitoly „Výrobci reklamních cedulí v českých zemích před rokem 1948“. Na několika příkladech pražských i mimopražských podniků dokumentuje velkou rozmanitost protagonistů na trhu obchodní reklamy.

Sami sběratelé, Dan Trávníček a Kamil Mittner, pak popisují svoje pohnutky, cíle i omezení v šíři záběru své činnosti. „Zabýváme se starou českou reklamou pouze a výhradně na smaltovaných a plechových cedulích,“ vysvětluje Mittner. Nejde ale o společný a úplný katalog obou sbírek.

„Publikované cedule jsou spíše individuálním výběrem, který je dán naším zaměřením i osobními oblibami a preferencemi,“ upřesňují sběratelé. Prezentovány nejsou cedule pivovarů, pojišťoven ani tematika auto-moto-velo. „Ne že by se nám snad nelíbily, ale prostě nejde sbírat vše,“ vysvětluje Trávníček. Časový rámec sbírky je vymezen lety 1900–1948. „Jako české cedule zde prezentujeme především cedule tuzemských obchodních firem, ale pro doplnění uvádíme i některé další jazykové verze cedulí používaných na vícejazyčném obchodním trhu Čech a Československa,“ shrnují sběratelé.

Fotografické reprodukce staré reklamy doprovází informace o jejích rozměrech a materiálu a dále pak základní údaje o výrobní firmě, která reklamu zadávala. „Historii mnohých firem a obchodních značek na našem území lze totiž v řadě případů vnímat i jako zajímavou součást kulturních dějin našich zemí a často je ještě zajímavější než konkrétní reklama samotná,“ vyzdvihuje Mittner.

stare reklamni cedule1

Kniha pro nadšence – amatéry i profíky

Autorem fotografických reprodukcí staré reklamy je Jiří Hloušek z reklamní agentury X Production. „Fotografie cedulí vznikaly průběžně po dobu mnoha let v Praze a Brně. Smaltované cedule představují kvůli svému vyklenutí a skleněnému povrchu fotografický rébus. Zejména z hlediska konzistentního výstupu při focení na různých místech, například v těsné kuchyni nebo obývacím pokoji. Někdy zkrátka nebylo možné sundat křehké cedule ze zdi a nafotit je v ateliéru,“ popsal fotograf.

Reprezentativní publikace má ambice seznámit s tematikou staré reklamní cedule široké publikum. „Potěší nejen amatérské nadšence dokladů minulosti, sběratele a starožitníky, ale i profesionály oborů kulturních, vizuálních studií a milovníky historie,“ míní Vlčková. V neposlední řadě pak profesionály z oblasti reklamy, kteří chtějí získat hlubší a historický kontext jejího vzniku a fungování.

stare reklamni cedule obalka

Staré reklamní cedule
formát knihy: 220 × 280 mm
počet stran: 562
koncept knihy: Kamil Mittner, Daniel Trávníček
produkce: Daniel Trávníček, X Production
odborná spolupráce: Lucie Vlčková
texty: Lucie Vlčková, Petr Štembera, Bohuslav Rejzl, Kamil Mittner
grafický design a sazba: Marek Pistora
editorka: Marie Fišerová
fotografie: Jiří Hloušek / X Production
reprodukce: Uměleckoprůmyslové museum v Praze
historické fotografie: Archiv hlavního města Prahy, Muzeum hlavního města Prahy, Muzeum města
Brna, Muzeum východních Čech v Hradci Králové
tisk a vazba: Tiskárna Helbich, Brno
náklad: 500 ks
1. vydání
Vydalo MyX s.r.o. ve spolupráci s X Production s.r.o. v roce 2023

Autor fotografií reklamy: Jiří Hloušek

Více informací:

www.starereklamnicedule.cz
www.starareklama.cz
www.stara-reklama.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Táňa Keleová-Vasilková nikdy nezklame

coto200Knihy slovenské spisovatelky Táni Keleové-Vasilkové se v naší republice stávají stále oblíbenějšími. Svědčí o tom i fakt, že tato novinka s názvem Co to bude? byla vybrána do velké knižní akce KNIHOMÁNIE 2015, v rámci které se prezentovalo 22 nejzajíma...

Divadlo

Cenu Martina Porubjaka na festivalu Setkání Stretnutie získala Jana Oľhová

cena martina porubjaka200Městské divadlo Zlín ve středu 24. května slavnostně zahájilo 27. ročník česko-slovenského festivalu Setkání Stretnutie před představením Slovenského národného divadla Pohreb alebo svadba – Čo skôr? Při této příležitosti...

Film

Vývoj francouzské kinematografie a především komedie

francouzsky film200Naprostým prvopočátkem francouzské kinematografie byl vynález kinematografu Louise Lumiera (1864–1948) Jeho filmy měly původní rys – byly to systematicky vytvářené „ožívající fotografie“. Lumi...