Pocta turistické značce. České značení vás nenechá ve štychu

Tutisticka znacka perexTuristická značka. Český fenomén, který nemá ve světě obdoby. Ve své DNA ji mají vepsanou celé generace Čechů a Slováků. Tento průvodce je pro všechny, kteří si bez značek své výlety už neumějí představit, i pro ty, kteří se chtějí dozvědět, jaké příběhy za nimi stojí.

Novinář Marek Šálek představuje čtenářům fascinující historii turistického značení, zajímavé trasy a odhaluje stopu, kterou zanechala česká značka v Mongolsku nebo Brazílii. Podtitul 44 tisíc kilometrů tradice dává tušit úctyhodnou délku značených cest. A na některé z nich nás autor bere s sebou a inspiruje tak další zájemce o poznávání naší krásné země prostřednictvím sdílení svých zážitků, vyprávění turistů, značkařů a dalších lidí, kteří zajišťují servis pro poutníky.

České turistické značení má úctyhodnou tradici, sahající do roku 1889, kdy značkářská družstva vyrážela „markirovat“ první trasy. Potlesk ale zaslouží i práce jejich následovníků. Nestačí totiž jako motýlek poletovat po lese a tu a tam obtáhnout či vybarvit čtvereček s třemi pruhy. Je třeba si osvojit nemálo pravidel, úspěšně složit zkoušky, udělat si každé jaro čas alespoň na dva tři „značkařské výkony“.

Ilustrovaná vazba evokuje zlatou éru, kdy se na konci devatenáctého století rodila síla Klubu českých turistů (KČT). Motivy turistického značení jsou vkusně využity v grafickém zpracování knihy. Modré, červené, žluté a zelené prvky provázejí čtenáře obsahem stránku po stránce tak, jako krok za krokem ukazují cestu turistovi.

Barva na značky, hýčkaná receptura obestřená tajemstvím

Přestože kniha obsahuje poměrně dost informací týkajících se historie KČT, turistiky a turistického značení, je velmi čtivá. Všechny důležité poznatky, která nám autor touto cestou předává, jsou totiž zakomponovány do příběhů, ať už se jedná o zážitky z putování, tajemství vzniku speciální barvy, která se na značení používá, co přivedlo lidi k tomu, aby se stali značkaři, anebo o tom, jak se české značení dostalo na Ukrajinu. Nechybí ani kapitola věnovaná dálkovým trasám, které v poslední době vznikly na území naší republiky, a které téměř stoprocentně využívají značení KČT, s nímž úzce spolupracují - Stezka Českem a Cesta Česka.

Bez dalších značkařů to nepůjde. A je dobré to mít na mysli, když máme sklony stěžovat si na nedokonalé značení. Značkaři jsou dobrovolníci, kteří svou práci dělají ve volném čase za pár korun. Kéž by proto tahle kniha přispěla nejen k tomu, že budeme po značených trasách častěji chodit, ale také k tomu, že se najde dost těch, kteří je budou dál udržovat při životě.

Záměr vdát hold fenoménu českého turistického značení, které je v tomto pojetí skutečným světovým unikátem, se tedy - podle mého názoru - podařil na sto procent.

Tutisticka znacka

Turistická značka. 44 tisíc kilometrů tradice
Autor: Marek Šálek
Žánr: cestopisné monografie
Datum vydání: 25. 4. 2024
Nakladatelství: nastole (ALBATROS MEDIA)
Počet stran: 240

Ivan Franěk: V mé dosavadní herecké kariéře jsem měl štěstí na různé typy postav

franek200Když po absolvování pražské DAMU vycestoval Ivan Franěk do Francie, začal hrát v loutkovém divadle, ale souběžně se rozjela i jeho filmová kariéra. I když se stal vyhledávaným hercem a natočil desítky francouzských a italských filmů, jeho početná filmog...

Co ukrývá kniha Žena za pultem pod pultem

ZenaZaPultem perexSeriál Žena za pultem si pamatuju už jako malá holka. Tenkrát, v osmdesátých letech, jsme si moc vybírat nemohli. A tak, alespoň pro mě, byly příběhy o lidech, z prostředí lahůdkářství, příjemným zpes...

Ďáblice – po čertech povedená inscenace

dablice perexPoslední premiéra letošní divadelní sezóny přivedla na prkna Městského divadla ve Zlíně Ďáblici. One woman a two men show, kterou na jevišti rozehráli Hana Tomáš Briešťanská, Zdeněk Julina a Zdeněk Lambor.

Ben Hur přijíždí

ben hur 200Adaptací Wallaceova historického románu BEN HUR, pojednávajícího o ušlechtilém židovském šlechtici v časech Ježíšova působení ve starověké Judeji, jenž se vinou nešťastných náhod i zrady spřáteleného Římana ocitne v otroctví odsouzen k doživotnímu...