Tragédie Kapuletů a Monteků navléknutá do baletních střevíců
Banner

Tragédie Kapuletů a Monteků navléknutá do baletních střevíců

Tisk

romeoajulie 200Kdo by neznal nejslavnější příběh všech dob, který pojednává o zamilované veronské dvojici, jejíž láska se kvůli nepřátelství dvou vlivných rodin dočkala tragického konce. Jen málokdo si už ale dokáže představit, že by tato tragédie mohla mít úplně jiné hlavní představitele než dobře známý ústřední pár Romea a Julii.

 

 

Shakespearovo nesmrtelné drama o ryzí lásce dvou mladých lidí a s nimi spjatou nepřízeň osudu inspirovalo mnoho jiných významných umělců napříč staletími i kontinenty. Motivy lásky a nenávisti tak získávaly zcela nová zpracování i podoby. Vedle rozmanitých literárních a filmových adaptací vznikala rovněž i tematicky laděná výtvarná a sochařská díla. V polovině 30. letech 20. století se navíc zrodila idea, že další možnou formou, jak by tato tragédie mohla být vylíčena, je právě tanec.

Nápadu i námětu na balet Romeo a Julie se chopil skladatel Sergej Prokofjev, jenž k němu složil hudbu a napsal libreto, na kterém se podílel také Sergej Radlov  a Adrian Piotrovskij.

romeoajul 1


Světová premiéra se překvapivě nekonala v žádné ruské metropoli nýbrž v Brně roku 1938. V sovětském svazu se první uvedení baletu uskutečnilo až v roce 1940 v leningradském Kirokově divadle a dle vzpomínek pamětníků se prý tato dvě provedení od sebe v mnohém lišila. Prokofjev totiž stihl ještě před leningradskou premiérou udělat v Romeovi a Julii malou revizi a ani samotní tvůrci se nebáli dělat změny v počtu postav či v jednotlivých tanečních číslech. Také následující české a zahraniční verze v sobě nesly kreativní stopy daných choreografů, jež se nesmazatelně vtiskly do inscenační historie tohoto baletu.

romeoajulie4

 

Umělecký šéf baletu Národního divadla Petr Zuska se v roce 2013 postavil k tématu Prokofjevova nejslavnějšího baletu vskutku originálně. Jak sám přiznal, chtěl vytvořit inscenaci, která v sobě bude mít něco zvláštního, unikátního, jiného, něco, co prý sám ještě neviděl. A tak se zrodil příběh, ve kterém je upřena pozornost na vypravěče a zároveň i hybatele děje královnu Mab a otce Lorenza, kteří zastupují dva odlišné světy i elementy. Mab, vládkyně spředená ze snů a stínů, bere na sebe úlohu nelítostného a neuchopitelného osudu, který neustále mění nastolený pozemský řád a svým jednáním se vměšuje do lidských životů. Proto se také vyskytuje ve všech obrazech. Jejím protipólem je otec Lorenzo, zástupce víry v Boha na zemi i představitel dobra a pořádku, který svým vzpírání se osudu připomíná Quijotův boj s větrnými mlýny. Zbylé postavy na jevišti jednají spíše jako loutky, za jejichž nitky tahá právě Mab, než jako samostatně myslící osoby.

romeoajulie2

 

Zuskův balet v sobě nese nepřeberné množství symbolů, které jsou naštěstí pro diváky velmi dobře srozumitelné, a filozofické myšlenky založené na protikladech (mužský x ženský princip, život x smrt, láska x nenávist, dobro versus zlo apod.), kterým se přizpůsobuje i výprava - Roman Šolc například vytvořil masky s dvojí tváří a scénu od Jana Duška tvoří zase dva profily muže a ženy. Jan Dušek také navrhl arkády, jež navozují pocit benátského Dóžecího paláce, a navíc skýtají spoustu možností pro akrobatické prvky, které Zuska do baletu zařadil.

Aby Petru Zuskovi jeho osobitá koncepce fungovala, nezakomponoval do děje postavu Juliiny chůvy, Benvolia a ani Parise. Naopak tam přidal párek komediantů a jejich dítka, kteří svým výstupem vytvářejí divadlo na divadle a předznamenávají tak tragický konec baletu. Zuska překvapivě pozměnil i chování mezi paní Montekovou a panem Kapuletem. Představitelé dvou mocných rodin vůči sobě totiž nepěstují žádnou nevraživost, nýbrž k sobě chovají vřelé vztahy a na plese spolu dokonce tančí. Kontrast mezi rody tvoří pouze fakt, že rod Kapuletů je složen z tanečnic a rod Monteků zase z tanečníků. Poslední změna se týká způsobu, jakým milenci zemřou. Jejich skon, oproti Shakespearově předloze, nezpůsobí dýka a jed v lahvičce ale rukavice královny Mab.

romeoajulie3

 

Mezi nejlepší taneční výkony večera bych zařadila Merkucia Matěje Šusta, který zářil nejen díky své zrzavé kštici, ale také energii, hravosti a poťouchlosti, kterou do své postavy vložil. Jeho pravým opakem byl rovněž skvěle zatančený Tybalt Giovanniho Rotola, který v sobě kondenzoval sílu, vážnost a útočnost. Jejich souboj patřil skutečně k vrcholným tanečním číslům baletu. Za další dobře povedenou scénou stojí malí i velcí protagonisté komediantů Irina Burduja, Gianvito Attimonelli, Nela Šandová, Julie Peštová, Adéla Šorfová a Norika Šroubková. Z hlavních představitelů pak zaujala svým tanečním projevem Miho Ogimoto coby královna Mab.

Romeo Francesca Scarpata překvapivě není žádným pubertálním floutkem, ale je spíše citlivý, hloubavý a dalo by se říci, že až poetický. Oproti němu je Julie Andrey Kramešové pěkné kvítko s dobrodružnou povahou, která nakonec vyzraje v půvabnou ženu.

romeoajulie5

 

Přestože královna Mab má být veskrze zápornou postavou, ve mně však nejméně sympatií vzbuzoval právě otec Lorenzo Alexandra Katsapova. Alexandre svou postavu prožívá velice niterně, a ač chtěl mít Zuska z Lorenza tančící postavu a nikoli jen „chodící“, v Katsapově podání je to díky silným emočním projevům přesně něco mezi.

Ačkoliv Petr Zuska ve svém pojetí neklade příliš velký důraz na dějovou linii milenců, divák o pověstnou balkónovou scénu nepřijde. Navíc se může těšit na velmi dobré taneční výkony, zajímavou scénu a geniální Prokofjevovu hudbu.

Název představení: Romeo a Julie
Uvádí: Národní divadlo
Choreografie a režie: Petr Zuska
Autor hudby: Sergej Prokofjev
Tančí: Marta Drastíková / Andrea Kramešová / Magdaléna Matějková, Ondřej Vinklář / Francesco Scarpato / Guido Sarno / Jiří Waňka, Nikolá Márová / Miho Ogimoto / Sophie Benoit / Alina Nanu, Viktor Konvalinka / Alexander Katsapov / Karel Audy, Mathias Deneux / Matěj Šust / Petr Strnad, Giovanni Rotolo / Marek Svobodník / Viktor Kocian, Rebecca King / Michaela Wenzelová / Ivanna Illyenko, Michal Šípa / Jiří Kodym / Ondřej Novotný, Alina Ninu / Irina Burduja / Daria Lazucová, Veaceslav Burlac / Gianvito Attimonelli / Sergej Gherciu a další
Premiéra: 14. a 15. listopadu 2013

Hodnocení: 70 %

Foto: www.narodni-divadlo.cz


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jana Boušková: „Nad osobní kontakt s publikem nic není.“

Bouskova 200Rozhovor s harfistkou světového formátu Janou Bouškovou, která je neúnavnou patronkou festivalu Klášterní hudební slavnosti. Letošní 15 ročník má od 27. června do 13. září na programu symbolických 15 koncertů.

...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Čtěte také...

Mystický muzikál mytických rozměrů

Velka ryba 200„Můj otec mluvil po celý život o tom, že opustí své rodné městečko a vydá se do velkého města, protože nechce být velkou rybou v malém rybníku.“ Takto mluvil americký jižanský spisovatel Daniel Wallace o svém vlastním otci, který se stal tak...


Literatura

Kniha, co vás zabaví nejen při dlouhých cestách autem

100 HER 200Po knize Hry proti nudě vydalo nakladatelství Kazda další titul od Ivana Bretta. Tentokrát se jedná o jeho bestseller nazvaný 100 her pro každou příležitost (v originále The Floor is Lava). P...

Divadlo

Simona Stašová a Svatopluk Skopal si střihnou manželství po italsku

filumena marturanoTragikomedii Filumena Marturano italského režiséra, dramatika a herce Eduarda De Filippa připravuje Simona Stašová spolu se svým dvorním režisérem Zdeňkem Kaločem.

Film

Dokáže jeden muž zvládnout tři děti?

martin venuse perexŘíká se, že žena vydrží víc než člověk. Jak si tedy povede celý měsíc průměrný muž v ženské úloze a zda se potvrdí zažitá fráze, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše, se dozvíte v romantické komedii Jiřího Chlumského Martin a ...