Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Tisk

FIALOVA PEREXCenu Thálie za ztvárnění Edith Piaf v komorním muzikálu Edith a Marlene, který v režii Janusze Klimszy uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, získala v sobotu 28. března na slavnostním ceremoniálu v historické budově Národního divadla Praha Hana Fialová. Že je ve vynikající formě, což potvrdila nejen sugestivním výkonem v postavě legendární francouzské šansoniérky a interpretací jejích písní, ale i dalšími hlavními rolemi ve světově proslulých muzikálových titulech Evita a Sunset Boulevard.

 

 

„Hana Fialová patří k nejvytíženějším herečkám ostravského muzikálového souboru. V loňské sezóně excelovala hned dvakrát, jako Evita i jako Edith Piaf. Právě figuře pařížského „vrabčáka“ vdechla nový život a dechberoucí herecký koncert kombinuje s výjimečnou interpretací známých šansonů,“ píše se v odůvodnění nominace.

hana fialova 2

O tom, že prožívá jedno z nejplodnějších období své dosavadní kariéry, hovoří nejen zmíněná prestižní cena, ale i postavy, které v Národním divadle moravskoslezském - v létech dozrávání - ztvárňuje. Kromě Edith je to ještě Evita ve stejnojmenném muzikálu a Norma Desmondová v dalším muzikálovém titulu Sunset Boulevard. Bez zajímavosti není, že šlo původně o film, který natočil Billy Wilder a který později převedl do muzikálové verze britský skladatel Andrew Lloyd Webber. Ten má na svém kontě ostatně takové muzikálové evergreeny jako Jesus Christ Superstar, Evita nebo Fantom opery.

hana fialova 3 kolaz

Když se vrátíme k Sunset Boulevard, máme před sebou dílo, které nekompromisně odkrývá pozlátkový svět hollywoodské továrny sny. Zatímco v již zmíněném americkém filmu, který získal tři Oscary, hrála hlavní roli Gloria Swansonová, v muzikálové verzi se vystřídaly jen ty nejlepší muzikálové hvězdy. V Ostravě je to Hana Fialová, která alternuje s Katarínou Hasprovou.

"Norma Desmondová je oběť svého povolání, má v sobě dětinskost a naivitu raněné bytosti. Uvnitř se skrývá jádro silné, možné až egocentrické ženy," charakterizovala Hana Fialová svou postavu krátce před premiérou muzikálu Sunset Boulevard v rozhovoru pro časopis Instinkt.

hana fialova 4

Přitom v užší nominaci na Cenu Thálie se ocitla už v roce 2011, a bylo to za titulní roli v muzikálu Marguerite. A když před třemi lety časopis Instinkt zveřejnil žebříček TOP 10 nejlepších muzikálových herců v Česku, skončila Hana Fialová na čtvrtém místě, teprve až za ní umístily Dasha nebo Lucie Bílá. Ostatně není to tak dlouho, co hostovala také v Městském divadle Brno, kde se proměnila ve Fantinu v dalším legendárním muzikálu Bídníci (Les Misérables).

hana fialova 5

"Kromě obrovské euforie z toho, že mi po konkurzu pan Moša svěřil roli Fantiny, se mi otevřela možnost pracovat na profesionální a zaběhnuté muzikálové scéně se spoustouúžasných lidí, počínaje sólisty až po úžasnou company, přičemž nechybí ani skvělé technické zázemí. Musím zmínit i práci vynikajících zvukařů pod vedením mistra zvuku Milana Vorlíčka. Také partneřit na jevišti po boku Velkého Gazdi (Petr Gazdík – šéf muzikálového souboru Městského divadla Brno, pozn. aut.) je pro mě vždy nádherným zážitkem. Mnozí brněnští kolegové se stali mými přáteli a jsem za to moc vděčná," vzpomíná muzikálová herečka na své hostování v jihomoravské metropoli.

Hana Fialová se narodila 1. května 1969 v Opavě, ale mládí prožila už v Ostravě, kde vystudovala Janáčkovu konzervatoř. Školu absolvovala ve třídě Evy Gebauerové-Phillips, ale pravda je, že zpívání se intenzivně věnovala už předtím. Díky vítězství v krajském kole pěvecké soutěže Talent 86 se dostala až do celostátního finále. V letech 1994 - 2004 byla zpěvačkou country skupiny Red Hats, s níž natočila dvě CD a hojně vystupovala zejména v zahraničí.

haha fialova titul

Od roku 2003 je v angažmá Národního divadla moravskoslezského, kde je členkou operetního a muzikálového souboru a kde už od začátku dostává významné role. Tou první byla Kateřina Howardová z operety Šest žen Jindřicha VIII. Z dalších rolí nelze nezmínit její Elein v muzikálu Camelot, Juanillu v inscenaci Kat a blázen, Lolitu v operetě Ostrov milování, titulní roli Sugar v muzikálu Sugar! (Někdo to rád horké), Irenu Molloyovou v Hello, Dolly!, Wandu v operetě Rudolfa Frimla Rose Marie, Elišku v Noci na Karlštejně nebo Marfušu v pohádkovém muzikálu Mrazík. Pozoruhodné byly i její výkony v muzikálech Josef a jehoúžasný pestrobarevný plášť a Fantom Lodnýna. V tom prvním ztvárnila Vypravěčku, ve druhém Betty, které patřila jedna z nejkrásnějších písní.

"Oba muzikály navíc opatřil texty Michael Prostějovský, který je pro mne jedním z nejlepších. Interpretovat jeho texty je vždycky potěšením," vzpomíná Hana Fialová, která po těchto úkolech na scéně Národního divadla moravskoslezského nastudovala tři další velké role - Edith Piaf, Evitu Perónovou a Normu Desmondovou. Že jejich vynikající představitelku katapultovaly mezi muzikálové hvězdy nejvyšší svítivosti, není sporu. Kromě prestižního ocenění Herecké Asociace o tom ví i publikum.

Text a foto Robert Rohál

(fotografie z autorovy kolekce Edith a Marlene očima Roberta Rohála, která byla prezentována v rámci samostatné výstavy v ostravském Divadle Jiřího Myrona)


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Michal Šefara o knize Podsvětí
sefara1„Když se podíváte na pražské metro, uvidíte opravdu fascinující stavbu, skutečnou jeskyni města“ říká v našem rozhovoru Michal Šefara, autoru velice zajímavého fantastického thrilleru s názvem Podsvětí. Děj této knihy je zasazen do pražského metra. J...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Sladký - nesladký domov

slad200Sladký domov, je nová hra od maďarského spisovateľa Gyorga Spiró, ktorá bola uvedená Slovenskému publiku 5. mája v podaní režiséra Juraja Bielika. Hlavnú úlohu Milky si v nej zahrala Elena Podzámka a jej pomocníkom bol Ujo Lisný, ktorého si zahral Peter ...


Literatura

Je načase si přiznat, že…Patříme k sobě

Patříme k sobě

Moderní román o lásce a mezilidských vztazích s lehce detektivní zápletkou, kdy nakonec vyjde najevo tajemství a dojde ke zvládnutí krizové situace, v níž jde vlastně o život. Beth Moran po své předchozí úspěšné knize Taková, jaká...

Divadlo

Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Na-prvni-pohled perexTessa Ensler (Marie Štípková) je elitní obhájkyní. V soudní síni se cítí jako doma a její práce ji nesmírně baví. Aby vyhrála, je ochotná udělat cokoliv. Promyslet dokonalou taktiku, pokládat správné otázky, po kterých mohou nás...

Film

Zlín Film festival, sekce Dny dánské kinematografie: Otevřená srdce

otevrena srdce200Zlínský filmový festival je primárně orientován na filmy pro dětského a dospívajícího diváka, zkrátka však nepřicházejí ani diváci, kteří již dětským a teenagerovským střevíčkům odrostli. Krom soutěžních sekcí hraných...