První rande v Městském divadle v Brně

První rande v Městském divadle v Brně

Tisk

první rande perexNe, to není nějaká schůzka v divadle. Tak se jmenuje muzikálová komedie Alana Zachary, Michaela Weinera a Augustina Winsberga, která měla světovou premiéru v USA v roce 2012.. Tento typ příběhu je opravdu v dnešní době víc jak aktuální. Jenom si sedněte do vozidel veřejné dopravy a podívejte se, co většina cestujících tak od deseti do sedmdesáti let dělá: Kouká do smratfounů a píše. Komunikuje se svým okolím. Vnoučata, rodiče, další příbuzní, spolužáci, milenky a milenci, možná také manželé.

Domnívám se, ale jenom díky takovému hrubému odhadu /který je podpořen výzkumy z Gallopova ústavu/ že valná část komunikace se zabývá navazováním a hledáním partnerských vztahů. Díky přístupnosti přes internet, se stali lidé najednou velmi osamělí. Tento paradox vychází z toho, že člověk, schovaný ve své ulitě, se nechce - nebo se bojí vystavovat fyzicky neznámému prostředí a raději se přiklání k virtuálnímu seznamování.

Komorný muzikál „První rande“ se věnuje právě tomuto skutečně prvnímu osobnímu seznámení, kterému předcházela korespondence třeba přes internetovou seznamku, nebo na radu kamarádky. To není až tak důležité. Že to nabízí nejednu veselou nebo trapnou, očekávanou nebo nečekanou situaci, je předem jasné. A autoři všechny nuance takového seznámení naplno využili a divák… ten se baví.

V režii Stanislava Moši, v překladu Zuzany Čtveráčkové, a v dramaturgii Miroslava Ondry, v hudebním nastudování dirigenta Dana Kalouska, kostýmy měla na starosti Andrea Kučerová – tak se celému týmu povedlo představení, které bylo i nebylo komedií. Ano, občas a na správném mistě díky vtipným dialogům ozval i smích, ale samo téma není až tak komické. Vždyť lidé, toužící po bezprostřednosti jsou ve chvílích, kdy jim na protějšku tak velmi záleží, najednou toporně nešikovní, zaskočení. A tomu všemu napomáhají v divadle pěvecké vstupy, chytrá hudba, bez které by muzikál nebyl muzikálem. Právě atmosféra inscenace a s ní hudba hodně dopoví, jaké citové vzplanutí a z toho ústící trápení mají protagonisté.

první rande

Vše stojí a padá na páru, který se pokouší o dialog. V našem případě je to Aaron v podání Daniela Rymeše a Casey, kterou hraje Eliška Skálová. Jsme svědky výborně sehrané dvojice, kteří díky minimalismu herectví vytvářejí věrohodnost, vycházející z hudebního podkresu. Najednou jsme svědky toho, jaké plusy i mínusy má ta revoluční seznamka, prostřednictví které se lidé hledají a hodně náhodně nacházejí. Najednou objevíme vakuum takového vztahu a hlouběji pocítíme, jakou ti lidé mají mají potřebu opravdu lidské komunikace. Touží po tom. Navíc, výborně autoři zabydleli okolí těch dvou.

Seznamte se hlouběji

Muži ženy, židovský sbor nebo mistr Google, všechny další postavy v interpretaci několika herců vtipně ilustrují vše, co se okolo dvojice děje. Tady režisér ve velké zkratce dokázal vyplnil prostor humornými scénami, které nadlehčují, ne vždy jednoduchou komunikaci těch dvou, co se pokouší o hlubší seznámení. A tak Svetlana Janotová, Viktoria Matušová, Aleš Slanina, Dušan Vitázek a Kristian Pekar v několika rolích tvoří okolí toho často bezradného páru, protože takové seznámení – speed dating – jak se tomu v Americe říká, skrývá nejeden problém, který může i nadějně se vyvíjející komunikaci rázem pokazit. Ale v našem případě jde o malou muzikálovou komedii. Zde všichni očekáváme, že dopadne dobře. A taky že ano. Vždyť to je účel tohoto žánru. Žádný Lorca, Čechov, žádný Strindberg.

první rande 2

Muzikálová komedie „První rande“ se odehrává na činoherní scéně Městského divadla v Brně, protože velký prostor Hudební scény by tomuto dílu asi neslušel. Ale v komorním provedení, s nahrávkou ve které zněly kytary, klávesy a flétny, to byla inscenace ve správně interpretaci. Ještě nutno dodat, že úspornou scénu dal postavit Jaroslav Milfajt a hudební nastudování mněl na starosti Dan Kalousek.

A to je vše. Pokud někdo potřebuje dávku dobré nálady – a to snad potřebujeme všichni, stojí za to „První rande“ zhlédnout.

Zdroj foto: První rande/Městské divadlo Brno


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Arnošt Goldflam: „Jsem veselý totální defétista, pesimista a katastrofista.“

Arnošt Goldflam je takový český renesanční člověk - píše knihy, scénáře, hraje v divadle i ve filmech, učí, a tak dále. V blízké době bychom ho měli vidět například v pokračování legendárního snímku Dědictví, o kterém si můžete...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Čtěte také...

Městská strašidla: Cyklus tří minioper pro dětského diváka

mestska strasidla 200Městská strašidla jsou cyklem tří minioper v režii Lukáše Kopeckého, který je určený převážně dětským divákům. V humoristicky laděných libretech Martina Kyšperského se setkáváme se strašidly, která žijí v dopravních prostředc...


Literatura

Nemám žádné jméno – ukradená autobiografie dívky vězněné v Terezíně

nemam zadne jmeno hilarovaNakladatelství Fragment poprvé českým čtenářům přináší knihu Nemám žádné jméno ověnčenou mezinárodními cenami a známou v západní Evropě, jejíž autorka česká spisovatelka a básn...

Divadlo

Špagety a pizza na sto způsobů

improshow 200V rámci italského dne na festivalu Culturea se představila Improshow z Brna se svou osobitou dávkou vtipu a improvizace.

...

Film

Letní filmová škola zveřejnila denní program. Dalším hostem festivalu bude Lav Diaz

LFS23 newsletter – 2 (2)Hostem 49. Letní filmové školy Uherské Hradiště bude filipínský režisér, držitel Zlatého lva z Benátek Lav Diaz, který převezme Výroční cenu Asociace českých filmových klubů. V rámci doprovodného programu vystoupí Davi...