Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně

zeny na pokraji 200Divadelní fakulta Janáčkovy akademie v Brně má vlastní muzikálovou scénu, kterou jim může kdekdo závidět. Na představení si mohou studenti vyzkoušet před publikem své dovednosti, pedagogové úspěšnost svého vedení, no je to prostě téměř ideální možnost realizací studentské muzikálové tvorby. Jenom těch peněz kdyby bylo více. Na druhé straně, prý nouze naučila Dalibora housti, takže stěžovat si? Raději si užít radost z tvorby. Tu radost divák prožívá spolu s tvůrci, od prvního osvětlení jeviště.

Asi jsem prozradil dojem z premiéry dřív, než jsem se zmínil o inscenaci. Tak pojďme hezky po pořádku: Hudební skladatel David Yazbek, jehož muzikál Donaha! obletěl celý svět, volí s oblibou špičkové filmové komedie, které převádí do jevištní podoby. S libretistou Jeffrey Lanem sáhl po komedii věhlasného španělského režiséra Pedra Almodóvara z roku 1987, s názvem Ženy na pokraji nervového zhroucení. Broadwayská premiéra muzikálové verze se odehrála v roce 2010 a hned se stala bestsellerem. Tak jenom ve zkratce, o čem ta ztřeštěnost je: Jsme v Madridu koncem 80. Let. Město překypující životem, překotným rozvojem i vášněmi.

Na jevišti se odehrává příběh dabingové herečky Pepy a jejích přítelkyň a známých. Právě v den, kdy se postupně ukazuje, že je těhotná, tak ji její milenec Iván neodpovědně opouští. Než se s ním stačí spojit, aby svůj divný čin vysvětlil, setká se s jeho bývalou ženou Lucíou, právě propuštěnou po dvaceti letech z nervového sanatoria, i se synem a s jeho snoubenkou. Její nejbližší přítelkyně modelka Candela volá o pomoc; právě zjistila, že její nový milenec Malik je hledaný terorista.

Další z žen na pokraji nervového zhroucení je Lucía která se s feministickou advokátkou Paulínou připravuje k soudu, u něhož se má Iván, to je ten sukničkář, zodpovídat za to, že ji před dvaceti lety opustil. A Pepa s pomocí dobrosrdečného taxikáře hledá dál po celém Madridu řešení všech těchto náhle nastalých problémů… Pokud jste nestihli pochopit tento zkrácený dej, nic si z toho nedělejte. Ono je to ještě bláznivější, ztřeštěnější. V příběhu je cítit stopu římských komedii od Plautuse, i hispánskou frašku, a třeba dobře známého Feydeaula. Vrší se ztřeštěnost na ztřeštěnost a v tom všem jsou madridské ženy, na pokraji nervového zhroucení.

zeny na pokraji1

Hudba Davida Yazbeka je temperamentní, obsahuje nemálo chytrých a nápaditých melodií ve stylu jazz-rocku, je však inspirovaná především španělskými rytmy, například flamencem. Díky této pestré směsici stylů a žánrů, které sjednocuje jednoduché nástrojové obsazení (divák slyší klávesy i bicí. V aranžmá Martina Procházky je však napsána tak, že ve zvuku cítíme bohaté hudební rejstříky. Škoda, že nejsme svědky živé hudby na jevišti… já vím, peníze jsou až na prvním místě.

Pod odborným vedením hlavních pedagogů ročníku a také v režii pedagogů, vyzněl muzikál velmi dobře. (Režie Petr Štěpán a Miroslav Ondra, oba členové Městského divadla v Brně). Jistě k tomu přispěla i nápaditá choreografie Hany Litterové a kostýmy Klára Vincourové, která také navrhla vtipnou a účelovou scénu. A studenti? Třináct posluchačů Divadelní fakulty JAMU se na scéně na jedné straně hezky vydováděli, na straně druhé přesně a v rychlém tempu té podmanivé rokové a hned zase iberské hudby dokázali uvolněně vyjadřovat své pocity tanečními kreacemi.

zeny na pokraji2

Zajímavé bylo herectví protagonistů. Je zřejmé, že pedagogové (dramaturgové) vybrali tento titul také z důvodů obsazení. Jak se zdá, v tom studijním ročníku je více děvčat než kluků. Pro potřeby většího obsazení ženských rolí byl tento titul ideální. Největší prostor měly Pepa Kateřiny Krupicové, Lucia Michaely Hasalové, nebo Candela Lindy Milotové. Své herectví si opravdu užívaly. Ale jmenovat lze všechny protagonisty. Jejich herectví i zpěvné party byly vyvážené, nikdo naštěstí nevyčníval třeba slabšími výkony.

Bláznivý muzikál Davida Yazbeka a Jeffreya Laneho byl dobrý od dramaturgického výběru, přes režii, choreografii a vedení zpěvných partů, až po samotné interpretace posluchačů JAMU.

Na reprízy se diváci mohou těšit v: pá 17.9., po 26.10., út 27.10., st 25.11., čt 26.11., pá 11.12., út 2.2., st 3.2., po 22.2., út 23.2., pá 30.4. Kdo má možnost, ať tam běží. Lístky lze zajistit na adrese: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

zeny na pokraji3

Ženy na pokraji nervového zhroucení
Hudba a texty: David Yazbek
Libreto: Jeffrey Lane
Překlad: Zdeněk Bartoš
Podle filmu: Pedro Almodóvara
Režie: Petr Štěpán, Miroslav Ondra
Výprava: Klára Vincourová
Hudební nastudování: Martin Procházka, Dada Klementová
Choreografie: Hana Litterová
Filmové projekce: Petra Kopásková
Light design: Tomáš Příkrý
Asistentka produkce: Kristina Prochasková
Fotodokumentace: Kristýna Kučerová

Osoby a obsazení:
Pepa Kateřina Krupicová
Lucía Michaela Hasalová
Ivan Jiří Šup
Candela Linda Milotová
Taxikář Adam Kaňák
Paulina Zuzana Kasová
Marisa Natálie Rašín
Carlos, Ivanův syn / Hector, režisér Rastislav Širila
Cristina / Pepina domovnice / Soudkyně / Detektiv Soňa Jagerská
Ivánův domovník / Doktor / Malik / Vrchní inspektor atp.

Skoro úplně vymyšlený film je dotočen!

skoro vymysleny film200Skoro úplně vymyšlený film, autorské dílo z rukou mladých umělců, je dotočen! Film vychází z poetiky básně Charlese Bukowskiho a věnuje se hledání, iluzím, platonické lásce a je protkán mel...

Městské divadlo v Mladé Boleslavi uvádí legendární hru bratří Mrštíků Rok na vsi

rok na vsi200V režii Zdeňka Bartoše a v dramatizaci Miroslava Krobota uvádí už od letošního prosince Městské divadlo v Mladé Boleslavi hru bratří Mrštíků Rok na vsi. V inscenační úpravě režiséra a Kristýny Čepkové se představení prakticky celý soubor. Kr...

Je libo argentinskou literaturu? Přečtěte si knihu Tohle je moře

Tohle je more 200Tohle je moře je třetím román argentinské prozaičky a novinářky Mariany Enriquezové a pokud vás láká přečíst si něco jiného, určitě byste po něm měli sáhnout.

...

Z Žítkovských bohyní na jevišti mrazí

bohyne perexRomán Žítkovské bohyně způsobil v českých literárních vodách poprask a následně brázdil český literární rybník od ocenění k ocenění. Bylo jen otázkou času, kdy se tohoto románu chytne někdo, kdo se jej bude snažit převést na fi...

Nový film režiséra Romana Vávry Svět podle Muchy vstoupil do kin 1. října

svet podle muchy 200Symbolicky v roce 160. výročí narození jednoho z nejznámějších českých malířů Alfonse Muchy bude do kin uveden dokumentární film Svět podle Muchy. Režisér Roman Vávra divákům nabídne nový, v mnohém překvapivý pohled na život pro...