Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně

Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně

Tisk

zeny na pokraji 200Divadelní fakulta Janáčkovy akademie v Brně má vlastní muzikálovou scénu, kterou jim může kdekdo závidět. Na představení si mohou studenti vyzkoušet před publikem své dovednosti, pedagogové úspěšnost svého vedení, no je to prostě téměř ideální možnost realizací studentské muzikálové tvorby. Jenom těch peněz kdyby bylo více. Na druhé straně, prý nouze naučila Dalibora housti, takže stěžovat si? Raději si užít radost z tvorby. Tu radost divák prožívá spolu s tvůrci, od prvního osvětlení jeviště.

 Asi jsem prozradil dojem z premiéry dřív, než jsem se zmínil o inscenaci. Tak pojďme hezky po pořádku: Hudební skladatel David Yazbek, jehož muzikál Donaha! obletěl celý svět, volí s oblibou špičkové filmové komedie, které převádí do jevištní podoby. S libretistou Jeffrey Lanem sáhl po komedii věhlasného španělského režiséra Pedra Almodóvara z roku 1987, s názvem Ženy na pokraji nervového zhroucení. Broadwayská premiéra muzikálové verze se odehrála v roce 2010 a hned se stala bestsellerem. Tak jenom ve zkratce, o čem ta ztřeštěnost je: Jsme v Madridu koncem 80. Let. Město překypující životem, překotným rozvojem i vášněmi.

Na jevišti se odehrává příběh dabingové herečky Pepy a jejích přítelkyň a známých. Právě v den, kdy se postupně ukazuje, že je těhotná, tak ji její milenec Iván neodpovědně opouští. Než se s ním stačí spojit, aby svůj divný čin vysvětlil, setká se s jeho bývalou ženou Lucíou, právě propuštěnou po dvaceti letech z nervového sanatoria, i se synem a s jeho snoubenkou. Její nejbližší přítelkyně modelka Candela volá o pomoc; právě zjistila, že její nový milenec Malik je hledaný terorista.

Další z žen na pokraji nervového zhroucení je Lucía která se s feministickou advokátkou Paulínou připravuje k soudu, u něhož se má Iván, to je ten sukničkář, zodpovídat za to, že ji před dvaceti lety opustil. A Pepa s pomocí dobrosrdečného taxikáře hledá dál po celém Madridu řešení všech těchto náhle nastalých problémů… Pokud jste nestihli pochopit tento zkrácený dej, nic si z toho nedělejte. Ono je to ještě bláznivější, ztřeštěnější. V příběhu je cítit stopu římských komedii od Plautuse, i hispánskou frašku, a třeba dobře známého Feydeaula. Vrší se ztřeštěnost na ztřeštěnost a v tom všem jsou madridské ženy, na pokraji nervového zhroucení.

zeny na pokraji1

Hudba Davida Yazbeka je temperamentní, obsahuje nemálo chytrých a nápaditých melodií ve stylu jazz-rocku, je však inspirovaná především španělskými rytmy, například flamencem. Díky této pestré směsici stylů a žánrů, které sjednocuje jednoduché nástrojové obsazení (divák slyší klávesy i bicí. V aranžmá Martina Procházky je však napsána tak, že ve zvuku cítíme bohaté hudební rejstříky. Škoda, že nejsme svědky živé hudby na jevišti… já vím, peníze jsou až na prvním místě.

Pod odborným vedením hlavních pedagogů ročníku a také v režii pedagogů, vyzněl muzikál velmi dobře. (Režie Petr Štěpán a Miroslav Ondra, oba členové Městského divadla v Brně). Jistě k tomu přispěla i nápaditá choreografie Hany Litterové a kostýmy Klára Vincourové, která také navrhla vtipnou a účelovou scénu. A studenti? Třináct posluchačů Divadelní fakulty JAMU se na scéně na jedné straně hezky vydováděli, na straně druhé přesně a v rychlém tempu té podmanivé rokové a hned zase iberské hudby dokázali uvolněně vyjadřovat své pocity tanečními kreacemi.

zeny na pokraji2

Zajímavé bylo herectví protagonistů. Je zřejmé, že pedagogové (dramaturgové) vybrali tento titul také z důvodů obsazení. Jak se zdá, v tom studijním ročníku je více děvčat než kluků. Pro potřeby většího obsazení ženských rolí byl tento titul ideální. Největší prostor měly Pepa Kateřiny Krupicové, Lucia Michaely Hasalové, nebo Candela Lindy Milotové. Své herectví si opravdu užívaly. Ale jmenovat lze všechny protagonisty. Jejich herectví i zpěvné party byly vyvážené, nikdo naštěstí nevyčníval třeba slabšími výkony.

Bláznivý muzikál Davida Yazbeka a Jeffreya Laneho byl dobrý od dramaturgického výběru, přes režii, choreografii a vedení zpěvných partů, až po samotné interpretace posluchačů JAMU.

Na reprízy se diváci mohou těšit v: pá 17.9., po 26.10., út 27.10., st 25.11., čt 26.11., pá 11.12., út 2.2., st 3.2., po 22.2., út 23.2., pá 30.4. Kdo má možnost, ať tam běží. Lístky lze zajistit na adrese: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

zeny na pokraji3

Ženy na pokraji nervového zhroucení
Hudba a texty: David Yazbek
Libreto: Jeffrey Lane
Překlad: Zdeněk Bartoš
Podle filmu: Pedro Almodóvara
Režie: Petr Štěpán, Miroslav Ondra
Výprava: Klára Vincourová
Hudební nastudování: Martin Procházka, Dada Klementová
Choreografie: Hana Litterová
Filmové projekce: Petra Kopásková
Light design: Tomáš Příkrý
Asistentka produkce: Kristina Prochasková
Fotodokumentace: Kristýna Kučerová

Osoby a obsazení:
Pepa Kateřina Krupicová
Lucía Michaela Hasalová
Ivan Jiří Šup
Candela Linda Milotová
Taxikář Adam Kaňák
Paulina Zuzana Kasová
Marisa Natálie Rašín
Carlos, Ivanův syn / Hector, režisér Rastislav Širila
Cristina / Pepina domovnice / Soudkyně / Detektiv Soňa Jagerská
Ivánův domovník / Doktor / Malik / Vrchní inspektor atp.

Zdroj foto: http://divadlonaorli.jamu.cz/


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Lou Fanánek Hagen: „Kostým Ringo Starra ve mně nevyvolává žádný nadšení, protože nemám rád Beatles“

altSkupina Tři sestry má nové kostýmy, své vlastní pivo a léto plné koncertů před sebou. Jak se ke všemu staví jejich zpěvák Lou Fanánek Hagen si můžete přečíst v tomto rozhovoru.  

 

...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Vězeňský kvintet

vezensky kvintet200Máj - lásky čas. Jaro je v plném květu a omamná vůně vítězství se line osvobozenými pražskými ulicemi, jež se stávají němými svědky příběhů se šťastnými konci i přívalů radosti vyvěrajících z návratů, setkávání a toliko kýžené t...


Literatura

Den šílenství ve stylu sci-fi i konspiračních teorií

Den šílenství 200Neotřelý český tvůrce Petr Junek přichází se svou čtvrtou knihou s názvem Den šílenství, která se oproti těm předchozím v mnohém odlišuje. Především se žánrově posouvá do vod, kde by mohlo plavat daleko více potenciálních čtenářů....

Divadlo

Rok 2084? Vše pod kontrolou, i sex

DRPWinstona Smitha byste na ulici snadno přehlédli. Jak by taky ne, když je to jenom obyčejný pracovník na ministerstvu, co si svědomitě plní své povinnosti. Prostě normální nezajímavý muž, řekli byste si, ale neměli byste pravdu. Winston totiž žije v roce 2084 a je...

Film

Svět podle Daliborka – slzy ve vaně i neonacistická rétorika

daliborka 1Jeden den jako druhý, brzké vstávání, tvrdá manuální práce… Snímek Víta Klusáka Svět podle Daliborka není jen, jak hlásají poutače, „filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova“, ale především příběh o tom, že každý důsledek má sv...