Příběh Anny Kareniny je všeobecně známý. Jak jej pojalo pražské Švandovo divadlo?

Anna Karenina perexAnna Karenina (Hana Briešťanská) je počestnou manželkou a matkou. To se změní, když potká důstojníka Vronského (Mark Kristián Hochman), do kterého se bláznivě zamiluje. Její city jsou tak silné, že je odhodlaná opustit rodinu, ztratit pohodlné a zároveň svazující společenské postavení a snášet opovržení ze strany bývalých přátel.

Její rozhodnutí jí ale štěstí nepřinese. Přichází o syna (Viktor Sekanina/ Štěpán Uhlíř) a ani průběh vztahu s Vronským není takový, jaký si jej představovala. Namísto nového začátku přichází deziluze z opakujících se partnerských vzorců a mělkosti štěstí, které poskytuje zaslepená honba za romantickými ideály. Zatímco Anna řeší své vztahové dilema, Konstantin Levin (Jakub Tvrdík) miluje, obává se o budoucnost svého národa a neustále přemítá o smrti, i když je plný sil a na dosah má vytoužené štěstí.

Moderní pojetí klasiky

Režisér Martin Františák, který pro pražské Švandovo divadlo připravil divadelní adaptaci světoznámého románu Anna Karenina, se rozhodl pojmout tuto klasiku jako moderní realistické drama (nejen) o partnerských vztazích. Svým postavám projevuje dostatek pochopení, nesoudí je a dává jim prostor vyjádřit jejich postoje. Aby dramatický příběh trochu odlehčil, vsunul do něj několik vtipných a sarkastických situací.

Dva příběhy, dva hlavní hrdinové

Prolínání příběhů Levina a Anny skvěle funguje, avšak zatímco Levin je sympatickou postavou, jejíž cestu budete sledovat se zájmem, o Anně se to říct nedá. Jistě, ze začátku si vaše sympatie získá, avšak jak děj plyne, ze silné a upřímné ženy, která odsuzuje pokrytectví, se stává absolutně nevyrovnaná a pokrytecká osoba, která neví, co chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane. Poté začne obviňovat všechny kolem sebe, i když si za své neštěstí může pouze ona sama, což je dost otravné.

Anna Karenina 1

Její manžel (Kamil Halbich), ačkoliv ze začátku působil tvrdě a nepřístupně, se zas ukáže jako svědomitý, čestný a starostlivý člověk. Kromě něj si divákovou pozornost zaslouží i elegantní a veselá Kitty (Anežka Šťastná), rázná Dolly (Nataša Bednářová) a její přelétavý manžel Stiva (Jacob Erftemeijer) a samozřejmě zamilovaný Vronský, který zjišťuje, že učinit svou vyvolenou šťastnou je nadlidský úkol.

Silné emoce, elegance a vlak

Tato inscenace oslní fantastickými hereckými výkony. Hana Briešťanská exceluje v roli Anny a i když je tato postava většinu času nesnesitelná, její představitelka vás nadchne přirozeným a zároveň emotivním hereckým projevem. Dalo by se říct, že ona Annu nejenom hraje, ona se jí stavá. Ostatní za ní nezaostávají, a tak vás více než samotný příběh bude bavit sledovat herecké zrvárnění jednotlivých postav.

Anna Karenina 2

Úchvatná je také výprava, jejíž významnou součástí je práce se světlem. Bohatě využívaný je i motiv vlaku – některé scény se odehrávají ve vlakovém kupé a na pozadí se objevuje vagón podzemky. Podmanivou atmosféru ještě umocňují obří průhledné vrstvy plexiskla, zpoza kterých postavy sledují situace, jež se jich týkají a u nichž zároveň nejsou přítomné. Kostýmy jsou elegantní i moderní, díky čemuž pomáhají propojení nadčasového příběhu z minulosti do současnosti. Stejnou roli plní i hudba Aid Kida, který patří výrazným představitelům elektronické hudby u nás i v Evropě.

Anna Karenina-zdroj 3

Hra je zaměřená na vztahy plné vášně, rozpolcenosti a dalších silných citů. Ukazuje, že romantické poblouznění není všechno, že za řeči o morálce se dá snadno ukrýt pokrytectví a také postavení žen, které nemohou existovat jako nezávislé osobnosti, ale jen jako něčí manželky nebo milenky. Klade také otázky, na které není snadné odpovědět. Jak nás ovlivňují mravní normy společnosti? Je silnější láska mezi partnery nebo láska matky k dítěti? Jaký je rozdíl mezi sobectvím a nezávislostí? A existuje něco jako nárok na štěstí?

ANNA KARENINA
Autor knižní předlohy: Lev Nikolajevič Tolstoj
Adaptace a režie: Martin Františák
Dramaturgie: Marie Nováková
Žánr: drama
Asistent režie a inspice: Petra Štanclová
Hudba: Aid Kid (Ondřej Mikula)
Light design: Martin Špetlík
Produkce: Tereza Marková
Scénografie a kostýmy: Marek Cpin
Hrají: Jakub Tvrdík, Jan Grundman, Matěj Anděl, Hana Briešťanská, Kamil Halbich, Mark Kristián Hochman, Jacob Erftemeijer, Nataša Bednářová, Anežka Šťastná, Alena Štréblová, Jan Mansfeld, Miroslav Hruška, Anna Grundmanová, David Punčochář, Matěj Polák, Viktor Sekanina/Štěpán Uhlíř
Uvádí: Švandovo divadlo v Praze
Premiéra: 4. 11. 2023
Délka představení: 3 hod 5 min včetně přestávky

Hodnocení: 70 %

Dramaturg festivalu Contempuls: „Zajímavé věci se dějí pořád, ale nejzajímavější jsou ty koncerty“

unnamedNěkolik otázek jsme položili dramaturgu festivalu současné komponované hudby Contempuls Petru Baklovi. Ten nám prozradil zajímavosti o koncertech, ale také o práci dramaturga obecně. Festival Contempuls se koná 21., 2...

Koně se také střílejí – zlínské divadlo představí taneční maraton na život a na smrt

Kone se take strileji Plakat 200Šest hereckých párů tančících na jevišti Velkého sálu za doprovodu živé kapely. Nekonečný taneční maraton, při kterém by člověk vypustil duši. Ale právě tento tanec možná pomůže přežít čas hospodářské krize. ...

Češka v Kanadě

altÚtlá knížka Sousedka ze Skalistých hor se vám vejde akorát do kabelky. Dá se číst kdykoliv, můžete začít odkudkoliv a nemusíte o tématu moc přemýšlet. Ano, je to taková knížka do vlaku, autobusu – prostě na cesty. Nic víc, nic míň.

Kočkožrout kašle na zažitá pravidla... a to se neodpouští

Kockozrout 2Lidé v malém bavorském městečku žijí svůj obyčejný život. Ze všeho nejradši se setkávají v místní hospodě, kde probírají nejnovější drby a popíjí pivo. Jejich dalšími zálibami jsou sex a věčné snění o novém začátku a lepším životě. Jejich životní...

Kniha o pozapomenutém proklatci nové vlny

nemec perexJan Bernard patří k význačným filmovým badatelům, spojeným zejména s pražskou FAMU, kde byl během 90. let děkanem. Zabývá se jak teoretickými otázkami, tak zkoumáním tvorby významných režisérů (Pier Paolo Pasolin...