Příběh Anny Kareniny je všeobecně známý. Jak jej pojalo pražské Švandovo divadlo?

Příběh Anny Kareniny je všeobecně známý. Jak jej pojalo pražské Švandovo divadlo?

Tisk

Anna Karenina perexAnna Karenina (Hana Briešťanská) je počestnou manželkou a matkou. To se změní, když potká důstojníka Vronského (Mark Kristián Hochman), do kterého se bláznivě zamiluje. Její city jsou tak silné, že je odhodlaná opustit rodinu, ztratit pohodlné a zároveň svazující společenské postavení a snášet opovržení ze strany bývalých přátel.

 

Její rozhodnutí jí ale štěstí nepřinese. Přichází o syna (Viktor Sekanina/ Štěpán Uhlíř) a ani průběh vztahu s Vronským není takový, jaký si jej představovala. Namísto nového začátku přichází deziluze z opakujících se partnerských vzorců a mělkosti štěstí, které poskytuje zaslepená honba za romantickými ideály. Zatímco Anna řeší své vztahové dilema, Konstantin Levin (Jakub Tvrdík) miluje, obává se o budoucnost svého národa a neustále přemítá o smrti, i když je plný sil a na dosah má vytoužené štěstí.

Moderní pojetí klasiky

Režisér Martin Františák, který pro pražské Švandovo divadlo připravil divadelní adaptaci světoznámého románu Anna Karenina, se rozhodl pojmout tuto klasiku jako moderní realistické drama (nejen) o partnerských vztazích. Svým postavám projevuje dostatek pochopení, nesoudí je a dává jim prostor vyjádřit jejich postoje. Aby dramatický příběh trochu odlehčil, vsunul do něj několik vtipných a sarkastických situací.

Dva příběhy, dva hlavní hrdinové

Prolínání příběhů Levina a Anny skvěle funguje, avšak zatímco Levin je sympatickou postavou, jejíž cestu budete sledovat se zájmem, o Anně se to říct nedá. Jistě, ze začátku si vaše sympatie získá, avšak jak děj plyne, ze silné a upřímné ženy, která odsuzuje pokrytectví, se stává absolutně nevyrovnaná a pokrytecká osoba, která neví, co chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane. Poté začne obviňovat všechny kolem sebe, i když si za své neštěstí může pouze ona sama, což je dost otravné.

Anna Karenina 1

Její manžel (Kamil Halbich), ačkoliv ze začátku působil tvrdě a nepřístupně, se zas ukáže jako svědomitý, čestný a starostlivý člověk. Kromě něj si divákovou pozornost zaslouží i elegantní a veselá Kitty (Anežka Šťastná), rázná Dolly (Nataša Bednářová) a její přelétavý manžel Stiva (Jacob Erftemeijer) a samozřejmě zamilovaný Vronský, který zjišťuje, že učinit svou vyvolenou šťastnou je nadlidský úkol.

Silné emoce, elegance a vlak

Tato inscenace oslní fantastickými hereckými výkony. Hana Briešťanská exceluje v roli Anny a i když je tato postava většinu času nesnesitelná, její představitelka vás nadchne přirozeným a zároveň emotivním hereckým projevem. Dalo by se říct, že ona Annu nejenom hraje, ona se jí stavá. Ostatní za ní nezaostávají, a tak vás více než samotný příběh bude bavit sledovat herecké zrvárnění jednotlivých postav.

Anna Karenina 2

Úchvatná je také výprava, jejíž významnou součástí je práce se světlem. Bohatě využívaný je i motiv vlaku – některé scény se odehrávají ve vlakovém kupé a na pozadí se objevuje vagón podzemky. Podmanivou atmosféru ještě umocňují obří průhledné vrstvy plexiskla, zpoza kterých postavy sledují situace, jež se jich týkají a u nichž zároveň nejsou přítomné. Kostýmy jsou elegantní i moderní, díky čemuž pomáhají propojení nadčasového příběhu z minulosti do současnosti. Stejnou roli plní i hudba Aid Kida, který patří výrazným představitelům elektronické hudby u nás i v Evropě.

Anna Karenina-zdroj 3

Hra je zaměřená na vztahy plné vášně, rozpolcenosti a dalších silných citů. Ukazuje, že romantické poblouznění není všechno, že za řeči o morálce se dá snadno ukrýt pokrytectví a také postavení žen, které nemohou existovat jako nezávislé osobnosti, ale jen jako něčí manželky nebo milenky. Klade také otázky, na které není snadné odpovědět. Jak nás ovlivňují mravní normy společnosti? Je silnější láska mezi partnery nebo láska matky k dítěti? Jaký je rozdíl mezi sobectvím a nezávislostí? A existuje něco jako nárok na štěstí?

ANNA KARENINA
Autor knižní předlohy: Lev Nikolajevič Tolstoj
Adaptace a režie: Martin Františák
Dramaturgie: Marie Nováková
Žánr: drama
Asistent režie a inspice: Petra Štanclová
Hudba: Aid Kid (Ondřej Mikula)
Light design: Martin Špetlík
Produkce: Tereza Marková
Scénografie a kostýmy: Marek Cpin
Hrají: Jakub Tvrdík, Jan Grundman, Matěj Anděl, Hana Briešťanská, Kamil Halbich, Mark Kristián Hochman, Jacob Erftemeijer, Nataša Bednářová, Anežka Šťastná, Alena Štréblová, Jan Mansfeld, Miroslav Hruška, Anna Grundmanová, David Punčochář, Matěj Polák, Viktor Sekanina/Štěpán Uhlíř
Uvádí: Švandovo divadlo v Praze
Premiéra: 4. 11. 2023
Délka představení: 3 hod 5 min včetně přestávky

Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: www.svandovodivadlo.cz/inscenace/783/anna-karenina/4853


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Božská Sarah“ míří do Divadla Kalich

janzu200Herečka Iva Janžurová a režisérka Alice Nellis se opět scházejí nad novou inscenací.  V ní se naše herecká legenda opět promění ve významnou světovou osobnost, tentokrát v divadelní ikonu přelomu 19. a 20. století Sarah Bernhardt.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Rok 2084? Vše pod kontrolou, i sex

DRPWinstona Smitha byste na ulici snadno přehlédli. Jak by taky ne, když je to jenom obyčejný pracovník na ministerstvu, co si svědomitě plní své povinnosti. Prostě normální nezajímavý muž, řekli byste si, ale neměli byste pravdu. Winston totiž žije v roce 2084 a je...


Literatura

Karty posvátné duše

Karty posvatne duse perexKarty od autorky, která se vyléčila z panických atak, poznala šikanu a umí proniknout do hloubi duše. Jsou pomůckou v meditaci, pro večerní i ranní afirmace, pro hledání odpovědí, ale i k pokládání si nových otázek. ...

Divadlo

THE SOUND OF MUSIC – LIVE!

TeSoundOfMusic perexKaždá nová adaptace muzikálu by v sobě měla mít to pověstné „něco“, co diváky přesvědčí, že právě ona by se měla stát jejich nejoblíbenější. Pořad „The Sound of Music - Live!“, který odvysílala ...

Film

Pohádkové rozloučení filmové legendy: Perinbaba a dva světy

PerinbabaPNa začátku prosince vstupuje do kin výpravný a očekávaný film Perinbaba a dva světy režisérské filmové legendy Juraje Jakubiska. Film plný magie a fantazie vznikal řadu let, slavný tvůrce ho dokončil, uvedení do kin se však už nedočkal. P...