Surrealisté včera i dnes

Surrealisté včera i dnes

sileni perexNakladatelství Academia přichází velice záslužně s překlady zahraničních děl, která se dotýkají kultury v Česku (či spíše v socialistickém Československu). Nejprve se mohli zájemci seznámit se spisem Pauliny Brenové Zelinář a jeho televize, nyní následuje Anja Tippnerová s knihou Permanentní avantgarda? Její podtitul Surrealismus v Praze přesně postihuje, o čem pojednává.

Autorka ve čtyřech kapitolách přibližuje osudy tohoto uměleckého směru, jenž ve svých počátcích (rovněž v Československu) do jisté míry souzněl s komunistickými ideály. Zdejší Surrealistická skupina byla založena v roce 1934 a oznámila, že se hlásí k třídnímu boji a dialektickému materialismu, ovšem trvá na zachování nezávislosti a svobody při volbě uměleckých prostředků, napájených psychoanalýzou a imaginací. Obrazně řečeno, pokusila se sloučit orientaci na Moskvu jako zástupce nového společenského uspořádání i na Paříž coby kolébku uměleckých avantgard.

Prezit-svuj-zivot

Samozřejmě bylo bláhové očekávat, že dogmata v té době již prosazovaného socialistického realismu jako závazné tvůrčí metody se necitnou v konfliktu se všemi odlišnými postupy včetně surrealismu. Ovšem roztržka nastala již ve 30. letech: jeden z čelných teoretiků surrealismu Karel Teige se již tehdy ostře vymezil proti moskevským politickým procesům, načež se další ze zakladatelů Vítězslav Nezval pokusil skupinu rozpustit. Jenže zůstal osamocen. Mezi surrealisty nastal rozkol: někteří se přimkli ke stalinistickému jádru v komunistickém hnutí (Nezval), jiní hájili původně nastoupenou cestu (Teige), další zvolili emigraci (Toyen).

Surrealismus se do Československa dostal s desetiletým odstupem, avšak dopadl na úrodnou půdu, obohacen předchozími avantgardními směry (např. poetismem či hnutím Devětsil), takže dospěl k pozoruhodné syntéze rozličných podnětů. Navzdory nepříznivým podmínkám, jaké nachystala jak nacistická okupace, tak komunistický režim, surrealistické hnutí přetrvalo, v poválečném období rozšířeno o další přemýšlivé osobnosti, z filmařů upozorním aspoň na Jana Švankmajera, jemuž Tippnerová věnuje značnou pozornost. Právě on totiž přesáhl jistou výlučnost, provázející teoretické úvahy, literární či výtvarné experimenty, protože svými provokujícími filmy, krátkými i dlouhými, mohl oslovit širokou veřejnost, zvláště když je odvysílala televize.

moznosti dialogu

Autorka nezastírá, že přináší pohled do jisté míry dílčí, protože se soustředí hlavně na (pražskou) Surrealistickou skupinu, zatímco jiné příbuzné aktivity, třeba slovenské nadrealisty, pomíjí. Nečiní si tedy nárok na komplexní dějiny surrealismu v Československu, spíše přináší zamyšlení nad vybranými tématy a událostmi. Ukazuje, jak první vlnu surrealismu charakterizovalo levicové smýšlení jeho členů i sympatizantů, vesměs spojených odporem a bořitelskými tendencemi vůči "starému" měšťáckému umění. Všichni již byli někde zakotvení, jejich tvorba známa, a tudíž nemuseli přesvědčovat o svých schopnostech.

Tippnerová přibližuje jednotlivé vývojové etapy českého surrealismu, ať již ponořeného do ilegality (jak tomu bylo v 50. letech i v době normalizace) nebo se aspoň částečně etablujícího na kulturní scéně. Teprve po pádu komunismu, jak se v knize dočteme, byl surrealismus kanonizován, přijat do muzeí i do Akademie věd, vychází časopis Analogon, teoretici hnutí - např. Alena Nádvorníková nebo František Dryje - vydávají odborné studie.

sileni

Jestliže první kapitola načrtává základní obrysy vývoje, další oddíly se již zaměřují na konkrétní projevy, třeba na noetický a interpretační postupy surrealistické tvorby. Na konkrétních příkladech pak autorka objasňuje užívané principy, ať již se jedná o sny a sexuální pud jako mohutný zdroj inspirace (např. v kolážích Jindřicha Štyrského či Karla Teiga), též reflexe násilí, jak se odráží zvláště ve filmech již zmíněného Švankmajera (nemám na mysli jen nedávné Šílení s Janem Třískou v hlavní roli – na snímku, ale třeba také starší Jámu, kyvadlo a naději). Naproti tomu jeho dosud poslední snímek Přežít svůj život vychází z poetiky snu, jak dokládá připojený záběr. Tippnerová ovšem cílí i na Švankmajerovy animované krátké snímky s výrazným politickým poselstvím (Konec komunismu v Čechách) nebo s přesahem k univerzálnímu podobenství (Možnosti dialogu – na snímku).

Právě Švankmajerovy počiny jako by symbolizovaly postavení surrealismu rozkročeného mezi uměleckým undergroundem a politickým disentem. A Tippnerová v závěru knihy výslovně konstatuje, že český surrealismus se nalézá na rozhraní mezi uměním, vědou a politikou. Nic to ovšem nemění na situaci, že jeho společenský dopad je spíše surreálný než reálný, každopádně vnímán hlavně jako svérázná libůstka málokomu srozumitelná.

Anja Tippnerová: Permanentní avantgarda? Surrealismus v Praze

permanentni avantgarda

Z německého originálu přeložila Marie Brunová.
Vydalo nakladatelství Academia, Praha 2014. 424 stran.
Hodnocení: 80%

( 1 hlas )

Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.

YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

N media

Bez knihy se mi špatně usíná, říká Bohdana Tučková

bohdana200Od malička mám rád knihy, knihkupectví a také knihovny, hlavně tu naši holešovskou Ale pravda je, že mám i jednu oblíbenou v Praze, kam rád tu a tam zajdu. Je to Knihovna na Vinohradech a líbí se mi tam z mnoha důvodů. Jednak je to velmi útulné prostř...

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.

Filmový ráj otevře své brány již po třicáté osmé

altO tom, že občas se může vyskytnout peklo na zemi, netřeba pochybovat. Zda je však na zemi ráj, nad tím by se musel nejeden zamyslet. Skalní filmový fanoušek to však rozhodně nebude, neboť ten o jednom filmovém ráji ví. Pravda, otvírá své brány jen na pár dní...

Nemastné neslané All inclusive

all inclusive 200Když si vzpomenu na dovolenou v Egyptě před několika lety a stravu v rámci programu all inclusive, celkem dobře by se dala přirovnat k pocitům z této knihy která – nudná a nedochucená, s příměsí strachu z toho, jestli to může ...

„Ani tá najväčšia moc nemá večné trvanie, pokiaľ nie je založená na morálnych hodnotách.“ Alexander Dubček

dubcek 200Mestské divadlo v Trenčíne uviedlo tento rok novú hru Nádej Dubček, ktorú si milovníci divadla môžu opätovne vychutnať už tento mesiac. Repríza sa uskutoční 23. mája v Dome armády v Trenčíne.

...

Lovci a oběti na premiéře v Lucerně

lovci a obeti perexVe středu 25. března proběhla slavnostní premiéra filmu Lovci a oběti, který následující den oficiálně vstoupil do českých kin. Na této akci nechyběla řada osobností a ani já za magazín Kultura 21.