Britská škola humoru pro pokročilé: U Konce světa
Banner

Britská škola humoru pro pokročilé: U Konce světa

200filmKomediální autorské dvojici Simon Pegg – Edgar Wright se podařilo získat pro svůj film U Konce světa řadu hvězdných jmen, mimo jiné i Pierce Brosnana. Možná to nemluví samo za sebe, ale leccos to o nové britské komedii napovídá.

 

 

 

Jedno anglické přísloví shrnuje životní moudrost ostrovanů do nutnosti zachovat si chladnou hlavu a nohy v teple. A s tím asi nelze moc polemizovat. Vedle těch, které snímek U Konce světa zahřeje u srdce, by tedy podle všeho měl každého správného vyznavače britského humoru tento snímek příslovečně zahřát u nohou. Přinejmenším všechny ty, kteří jsou v této svébytné víře bytelně kováni nejen nadčasovými Monty Pythony, ale zejména seriály typu Červený trpaslík, Black Books či Spaced (pod kterým je dokonce podepsán stejný scenáristicko-režisérský tandem). Na zmar v této souvislosti nepřijde ani obeznámenost se ságou Doctor Who (v současnosti uváděnou Českou televizí pod názvem Pán času).

U Konce světa1

Jinak řečeno, jako každý dobrý britský produkt se i tento film vymyká běžným měřítkům. A když se něco vymyká měřítkům, je to prakticky nehodnotitelné, pročež prosím čtenáře o prominutí za nezcela úplné zhodnocení všech technických parametrů tohoto snímku. Na druhou stranu ale nelze popřít, že většina „nehodnotitelností“ bývá věcmi svého druhu úžasnými. A úžas je něco, co se tomuto snímku nedá upřít. 

Začíná to vcelku nenápadně. Úvodní sekvence snímku nás za zvuků adekvátní hudby nostalgicky přeladí do atmosféry počátku devadesátých let, těsně před rozpukem zlaté éry britpopu, aby na nás posléze v plné své šedi udeřila nemelodická současnost. Vystřízlivění, byť svým způsobem dočasné, zmírňují známé milé tváře, v čele s již zmiňovaným Simonem Peggem, mužem zapomenutelného jména, ale sotva zapomenutelného obličeje.

Vzápětí ke slovu přichází příběh, jejž lze slovy těžko vyjádřit. Kdyby totiž jeho podstata závisela jen na převyprávění, balancoval by kdesi na pomezí naprosté blbosti a blíže nespecifikovatelné pubertální naivity. To člověka nutí se sám sebe zeptat, jak definovat blbost. Blbě. Příběh mužů, jimž krize středního věku klepe na rameno, jak by se snad dal film U konce světa zjednodušeně (a nepříliš duchaplně) anotovat, ponechává divákovu hlavu v chladu – mozkové závity skutečně nikdo žhavit nemusí. To je mnohdy, přiznejme si, velmi příjemné, dokonce osvěžující. I když to nemusí být tím pravým šálkem čaje pro každého.

U konce svta2

Jenže podstata těch nejlepších věcí bývá často ukryta právě v blbosti, stačí zavzpomínat na mladá léta (i v tom vám ostatně snímek U Konce světa podá pomocnou ruku). A dobře promyšlenou blbost je třeba ocenit tím víc. Říká se, že některé věci jsou tak blbé, až to hraničí s genialitou. To už jste možná mnohokrát slyšeli, ale pokud jste to ještě neviděli na vlastní oči a chtěli byste, v tuto chvíli už pravděpodobně tušíte, na co zajít do kina.


U Konce světa (The World's End)

Velká Británie, 2013, 109
Min
žánr: komedie; přístupno od 12 let

Česká premiéra: 24. 10. 2013

Režie: Edgar Wright

Scénář: Simon Pegg, Edgar Wright

Kamera: Bill Pope

Střih: Paul Machliss

Hudba: Steven Price
Hraji: Simon Pegg, Nick Frost, Paddy Considine, Martin Freeman, Eddie Marsan, Rosamund Pike, Pierce Brosnan 



Hodnocení: 80 %
 

Oficiální text distributora:


Kamarádství na život a na smrt, nakažlivý humor, nadměrná spotřeba alkoholu, problematičtí hrdinové, pěstní výměny názorů a nečekaně výbušná překvapení – to jsou poznávací znamení společné práce komediální dvojky Edgar Wright a Simon Pegg. Pomocí těchto prostředků nás úspěšně odbourali v komediích Soumrak mrtvých a Jednotka příliš rychlého nasazení. Do třetice vás zvou na film, jenž se jmenuje podle hospody s poměrně zlověstným názvem – U Konce světa. Tahle putyka, stojící v ospalém městečku Newton Haven, je zajímavá snad jen tím, že má být cílem velmi odvážného pivního maratónu pětice kamarádů. Ti se ho pokusili „doběhnout“ už před lety, ale tehdy na ně bylo tempo 12 piv – 12 hospod – 1 noc příliš zběsilé. Pak je osud zavál na všechny strany, než se Gary (Simon Pegg), který v životě nic nedokázal, rozhodl, že dokáže dokončit alespoň legendární tah po hospodách v Newton Haven. Přemluví ostatní kumpány (Nick Frost, Paddy Considine, Martin Freeman, Eddie Marsan) a společně se po letech vydají domů, aby se stali nesmrtelnými. Jenže Newton Haven je nevítá zrovna s otevřenou náručí. Stačí prvních pár piv a několik velmi bizarních příhod, aby si uvědomili, že v tomhle městě něco nebo někdo smrdí. Najednou nebojují jen o úspěšné strávení dalšího piva, ale i o vlastní krky. Cesta do hospody U Konce světa se zdá být najednou mnohem náročnější, než čekali. Jenže vy byste to vzdali, kdybyste si měli naplnit sen z mládí? A jen tak mimoděk přitom zachránili celé lidstvo? Podle režiséra Edgara Wrighta lze příběh filmu shrnout jako záznam jedné hodně nepovedené pánské jízdy. „Nádherně ukazuje to, co je nám Britům velmi blízké – schopnost čelit sebevětší kalamitě s kamennou tváří a typickým suchým humorem,“ dodává.


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

Kateřina Kuchařová: „Nenechte se zlákat lacinými sliby na letácích a bojujte s námi proti okrádání seniorů“

Petice kucharova 200V českých kinech je nyní film Silvie Dymákové, Šmejdi, který poukazuje na nekalé praktiky při předváděcích akcí. U této příležitosti vznikla ve spojení tvůrců filmu, sdružení dTest a deníku

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Z archivu...

Čtěte také...

Tohle je Teherán
ImageLetošní první ročník Festivalu íránského filmu, který proběhl minulý týden od 11. do 15. ledna, otevřel divákovi dveře nejen do hraného filmu poněkud exotické kinematografie, ale i do zákoutí života...

Literatura

Houbařský průvodce pro houbařskou omladinu

zhoubne houby“Tak co, rostou, rostou?”  Obligátní otázka, pokud někoho potkáme, když kráčí z lesa a nese košík či tašku. Odpovědi se různí jakožto důsledek počasí a mimo jiné také míry znalostí z oblasti mykologie. Pokud chcete eliminovat pravd...

Divadlo

Hrabě Monte Carlo byl fascinující

HrabeMC perexMěstské divadlo Zlín přeneslo své návštěvníky do město hazardu – Monte Carla, kde se na malém zapadlém náměstíčku rozjela napínavá komedie plná lásky.

...

Film

Babycall (Chůvička) aneb když už realitu od představ nerozeznáme

Babycall22 200V těchto lednových dnech jde do českých kin film „Babycall“, který v norsko-německo-švédské koprodukci natočil režisér Pål Sletaune. Získal za něj řadu ocenění a nominací – ceny Amanda Award, Gérardmer Award...