Příběh kmotra se netýká jen jednoho konkrétního případu

Příběh kmotra se netýká jen jednoho konkrétního případu

Tisk

200filmUž dříve čeští filmaři, inspirováni skutečnými událostmi, učinili protagonistou svých filmů zločince (připomenu aspoň Sametové vrahy a Kajínka), a přitom se zjevně pokoušeli čerpat z poetiky amerických thrillerů. Takže leckdy převáží výrazová expresivita, vyskytnou se trhaně zrychlené záběry či nečekané významové zvraty v právě dokládané skutečnosti, která se ukáže být jinou, než jak se původně vyhlížela. Přidat lze často téměř šeptavé, přitom výhrůžné či naopak zarputile neústupné rozmluvy mezi ústředními antagonisty - prostě se dočkáme početných klišé, která zamořují kdejaký zámořský akční seriál. Takovou podobu rovněž nabývá nejnovější český příspěvek Příběh kmotra, který natočil Petr Nikolaev (2013).

 

 

Ač film přiznává, že předlohou mu byla Kmentova kniha o proslulém "kmotru" Mrázkovi, toto jméno nesmělo být zmíněno, takže titulní padouch byl překřtěn na Vedrala. Stalo se tak na žádost Mrázkovy rodiny - a je pozoruhodné, že stejný požadavek měl vznést i bývalý ministr vnitra Ivan Langer, jenž se nepřál, aby jakákoli postava byla spojována právě s ním. Takže nakonec se dočkáme politické sféry vzácně bezejmenné, nanejvýš probleskne název zastávané funkce. Proto také vznikla volná parafráze Mrázkova osudu, lišící se v některých bodech od skutečnosti.

film

Mrázek alias Vedral rozhodně nepatřil mezi zločince prvoplánově násilnické, jemu, podporovaného hrstkou kumpánů, šlo především o postavení a moc, které si budoval jak zásluhou podvodně získávaného jmění díky obratně vylákaným bankovním půjčkám, tak díky kontaktům na politické či policejní špičky. Aby spřízněné či dokonce spřátelené osoby udržoval v poslušnosti, postupně si vybudoval pověstný archiv kompromitujících materiálů, písemných i audiovizuálních - a v případě potřeby je neváhal použít. Splnil si odedávný sen o přepychovém domě, z něhož by viděl na protější fotbalový stadion, který samozřejmě také vlastnil i s tamním klubem...

Ač začínal jako vekslák a podloudný překupníček, po pádu komunistického režimu získal image důvěryhodného podnikatele, "darwinisticky" přesvědčeného, že se prosadí jen ti silní a bezohlední. A neváhal si objednat odstranění každého, kdo jeho postavení ohrožoval, ať již to byl novinář, rázná státní zástupkyně nebo mladý policista (ale kupodivu nikoli jeho ústřední pronásledovatel!). Policisté jej dlouhé roky sledovali, ale unikal z jejich sítí; přesto se jim podařilo vnést sémě nedůvěry mezi Vedralovy nejbližší spolupracovníky. A stejně jako ve skutečnosti i filmový hrdina končí přesně mířenou střelou nájemného vraha, aniž se dovíme cokoli o pozadí tohoto činu.

film1

Příběh kmotra má vlastně dva protagonisty: vedle Vedrala je to (smyšlený) policista Cajthaml, vytrvale rozplétající předivo jeho počínání. Až upjatě lpí na dodržování etických norem a dlouho mu trvá, než si přizná, že v některých případech skutečně platí, že účel světí prostředky. Přitom se v pojetí ústředních postav i celého vyprávění uplatňuje, řekněme, vzdělávací názornost, daná Cajthamlovým průběžným komentováním sledovaného vyprávění. (Právě proto tvůrci ani nepomysleli na to, že by jej Vedral přikázal zavraždit - vždyť kdo by pak příběh komentoval?) Film tak nabývá rozměru stále rozšířenějších docu-dramat, která vlastně jen ilustrují a hojnými slovy dosvětlují jednotlivé záchytné body, více či méně pečlivě inscenované.

Režisér tím pádem zachycuje toliko zevnějšek, obrazem i slovním doprovodem popisuje v čase rozložené události, aniž by hlouběji postihl, co se skrývalo pod nimi a co vlastně reprezentovaly. S tím souvisí i zploštění jednotlivých figur, které toliko recitují příslušné repliky a teatrálně předvádějí předpokládané rozpoložení - ani Vetchého Vedrala, ani Vaculíkova Cajthamla nelze považovat za dramaticky plnohodnotné postavy. Jen se v pestrém kaleidoskopu čas od času vynoří a pronesou nějakou repliku, marně polidšťovanou na odiv vystavovaným procítěním.

Nikolaev stvořil bezvýrazné dílo, když si sporně naplněným příklonem k "realitě" jedině svázal ruce. Mohl se přece zcela oprostit od svazujícího konkrétna a vypovědět o provázání podnikatelského podsvětí s politickými špičkami, jak to kdysi předvedl italský snímek Ruce nad městem. Mohl poukázat na temné, stěží postižitelné sítě ovládající mocenské struktury, jak to učinil další italský film Ctihodné mrtvoly nebo americký Pohled společnosti Parallax.

V zahraničí rovněž vznikla působivá zpodobnění vzestupu a pádu mnohých obávaných gangsterů, ať již to bylo kdysi dávno v Americe (Malý Caesar, Zjizvená tvář) nebo nejnověji ve Francii (Veřejný nepřítel č.1, Carlos). A samozřejmě lze přidat vypravěčsky sofistikované příběhy o složitém stíhání zločinců mnohdy bezradnými strážci zákona (francouzská Povídka o policajtovi, americký Nelítostný souboj).

Jenže Příběh kmotra nic z toho nezužitkoval, zvolil ploše osvětovou polohu, snad připomínající klipově poskládaná zpravodajství na Nově, která se na financování filmu spolupodílela. Z pečlivě rozemleté podívané se nakonec vytratila jakákoli chuť...

film2

Příběh kmotra
Česká republika 2013, 99 minut
Režie: Petr Nikolaev
Námět: Jaroslav Kmenta
Scénář: Miroslav Oščatka, Petr Nikolaev
Kamera: David Ployhar
Hrají: Ondřej Vetchý (Vedral), Lukáš Vaculík (Cajthaml), Kryštof Hádek (Bohoušek), Vica Kerekes (Zuzana), Andrej Hryc (Farkaš), Filip Kaňkovský (Zahrádka), Jan Vondráček (Tipl), Jiří Dvořák (Strnad), Kristýna Frejová (Zoubková), Vladimír Brabec, Ladislav Županič
Distributor: Bioscop. Premiéra 24.10.2013
Hodnocení: 50%

Foto: Bioscop


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Umělecké dílo by mělo svého tvůrce přesahovat, říká Martin Němec

martin nemec200I když jsem věděl, že je Martin Němec scenárista, spisovatel a malíř, jehož obrazy jsou obdivuhodné, na začátku mě upoutal svou hudbou a texty, které vytvořil pro skupinu Precedens. V té době tam zpívala i začínající Bára Basiková, která v ...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Z archivu...

Čtěte také...

Slavní režiséři předkládají lekce filmu

lekce 200Režisér Laurent Tirard (také u nás proslavený nejen Molièrem, ale hlavně dvěma díly Mikulášových patálií) se k filmování dostal přes novinářskou praxi. Pro časopis Studio Magazine recenzoval filmy a také chystal hovory s nejslavněj...


Literatura

Road movie příběh Poprava

poprava200V únoru vydalo nakladatelství Kalibr debutovou knihu Matta Wittena Poprava, která pojednává o cestě matky přes celou Ameriku na popravu vraha své dcery. Nebo je to všechno jinak?

...

Divadlo

Švandovo divadlo pořádá Den otevřených dveří: nabídne prohlídky, pátrání po ukradeném předmětu i večerní show před budovou

svandovo divadlo 200Oblíbený Den otevřených dveří s prohlídkami pro veřejnost chystá v úterý 8. září pražské Švandovo divadlo. Divadlem a jeho zákulisím provedou zájemce například herečky Bohdana Pavlíková, Natálie Řehořová, Marie Štípková, herec O...

Film

Madagaskar: Království lemurů 3D v IMAX

Madagaskar 200Tento 39minutový dokument o tvorech, kteří přežili i dinosaury, měl předpremiéru v pražském Cinema City Flora IMAX ve středu 22.10.2014. Dokument se těšil neobyčejné pozornosti a proto byla předpremiéra naprosto vyprodána. ...