Nakladatelství Argo se představuje
Banner

Nakladatelství Argo se představuje

Tisk

argo-logoNakladatelství Argo nabízí knihy velice různorodé, vedle divácky atraktivního čtiva (kde nechybí ani comics) vydává i výsostně odborné publikace, které se týkají dějin – ať již zkoumají takříkajíc jejich každodennost, skryté tendence a kontexty, přibližují některého pozoruhodného jedince nebo se věnují myšlení o historii. Převažují tu práce přeložené, ale prostor dostávají také domácí autoři.

 

Kvalitní románovou tvorbu zastupuje Kazuo Ishiguro. Je to anglický spisovatel japonského původu, který obdivuhodně pronikl do mentality britské stavovsky rozvrstvené společnosti – proslulost mu zjednal zejména Soumrak dne, známý i z vynikajícího filmového přepisu. Právem obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Následovaly další romány, nyní korunované výpravou do zpolamýtické minulosti v Pohřbeném obru. Ishiguro mapuje raný anglický středověk, dotýká se artušovských legend, ale především zkoumá fenomén zapomínání a paměti vůbec, kdy člověk krátkozrace vnímá a přijímá jen přítomnost, dál jeho duchovní obzor nesahá. Do češtiny tuto knihu převedla Lenka Sobotová.

 

obalka1

 

Jak upozorňuje doslov k tomuto mnohovrstevnému příběhu, lze hledat různé interpretační přístupy, které putování starých manželů rozvrácenou, ohrožující pustinou vzbuzuje u každého čtenáře asi jiné.  Lze její číst jako dobrodružnou historii, ale také tu lze hledat alegorické prvky, lze se konejšit hledáním artušovských motivů, které se také vyskytnou, avšak nakonec nezbývá než se oprostit od všech navyklých schémat a očekávání a plně se poddat se spisovatelově obrazotvornosti. Dostaneme za to odměnu v podobě řekněme komplexní umělecké vize, která v sobě nechává vibrovat banální přízemnost i oduševnělé výšiny.

Druhá publikace  Jak vznikl film je určena dětem. Na knize spolupracovala trojice autorů, každý se na výsledku podílel po svém. Tereza Cz Dvořáková sepsala kraťoučké kapitolky mapující nečekaně složité, rozkošatělé počátky pohyblivých obrázků. Comicsově pojaté ilustrace, někdy i s několika dílčími obrázky zarámovanými do jednoho celku, které kreslíř Nikkarin (vlastním jménem Michal Menšík) obdařil i promluvami tam vyskytujících se postaviček, mají především vzdělávací rozměr, ale zároveň vnášejí žádoucí vzruch a dění. František Týmal pak vyhotovil kresbami provázené návody jak sestavit archaické (před)filmové přístrojky jako fenakistoskop, zoetrop čili kouzelný buben, laternu magiku nebo dírkovou komoru coby zárodečný fotoaparát.

Kniha je sepsána jistě srozumitelně pro předpokládané čtenáře, ale zajímavé informace určitě poskytne i dospělému zájemci. Dvořáková totiž poutavě, byť s maximální stručností líčí, co vše vynálezu kinematografu předcházelo, cenná je zejména snaha co nejnázorněji přiblížit fungování nejrůznějších hraček schopných reprodukovat někdy i rozpohybované obrazy. Už přírodovědec Jan Evangelista Purkyně věděl, že lidské oko snadno podlehne vizuálnímu klamu, neboť jako pohyb vnímá, když se dostatečně rychle roztočí soubor statických obrázků. A pak následuje přehlídka (někdy nadměrně složitých) projektů Muybridgeových, Reynaudových, Edisonových a dalších nadšenců ze sklonku 19. století, předcházejících zakladatelskému počínání bratří Lumiérových ve Francii.  Ti 28. prosince 1895 užaslému publiku poprvé předvedli své krátké filmečky zachycující příjezd vlaku, dělníky vycházející z továrny apod.

 

obalka2

 

Záhy se natáčení filmů stalo doslovnou posedlostí snad po celém světě, u nás mezi průkopníky náleží zejména Jan Kříženecký a jeho herec Josef Šváb-Malostranský. Dovíme se, že film se stal hlavně předmětem zábavy, byl vnímán jako pouťová atrakce. Poznáme, jak tehdy – před stoletím – vyhlížela první představení, zpravidla složená z vícera krátkých snímků. Přestože v prvních desetiletích byl film „němý“, při představení nikdy ticho nebylo – hrála tam hudba (reprodukovaná i naživo), záběry byly komentovány, také obecenstvo hlučelo. A tvůrci hledali další a další novoty: dařily se třeba experimenty s animovaným filmem. Jako poslední informaci do knihy začleněnou Dvořáková sdělí, že roku 1926 měl premiéru první celovečerní animovaný snímek na světě Dobrodružství prince Ahmeda, inspirovaný asijským stínovým divadlem. Dnes bychom použitou techniku označili za ploškovou. Nevznikl však v Hollywoodu, jak by leckdo předpokládal, nýbrž v Německu. Režisérka Charlotte Reiningerová na něm pracovala celé čtyři roky! A mně nezbývá než vznést jedinou, zato velice ráznou výtku: nechápu, proč aspoň tenhle titul (vedle filmečků Lumiérových, Meliésových, Kříženeckého…) nebyl ke knize připojen na DVD jako názorná ukázka. Má smysl vydávat knihy o filmu a žádný k nim nepřiložit?

 

plateauuv-fenakistiskop-z-roku-1832

 

Kazuo Ishiguro: Pohřbený obr

Přeložila: Lenka Sobotová, doslov napsal Ladislav Nagy

Vydalo: Argo, Praha 2017. 320 stran

Hodnocení: 100 %

 

Tereza Cz Dvořáková, Nikkarin, František Týmal: Jak vznikl film. Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké

Vydalo: Argo, Praha 2017. 64 stran

Hodnocení: 80 %


 

Přihlášení



Anketa

Jak často sledujete dokumentární filmy?
 

Špína: temná krimi z východního Slovenska

V únoru vydalo nakladatelství Metafora velmi zajímavý detektivní počin slovenské autorky Barbory Bernátové s lakonickým názvem Špína. Druhý případ svérázného kapitána Davida Meiznera se s ničím nemaže. Vražda mladého profesora přináší spoustu otazníků i mnoho podezřelých…

Lištičky, klasické drama s nápaditou režií Michala Dočekala

Písní, jejímž textem je část Písně písní ze Starého zákona poklidně začíná drama Lištičky, uvedené Městskými divadly pražskými na scéně divadla ABC. Text verše je prostým konstatováním toho, že když lišky škodí ve vinici, je třeba je z ní bez milosti vyhnat. Smysl tohoto verše, jenž se stal v průběhu staletí předmětem mnoha teologických výkladů, hledajících v něm mnohá podobenství a jinotaje, je ale jasný – dávejte si pozor na to, co vypadá lákavě a skvěle, ale časem vás to může zničit.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Nad všechny poháry a medaile mám raději spokojenost a odezvu publika, říká Marek Meluzín

marek meluzin 200I když má své zaměstnání, tancem žije a nakazil tím už spoustu dalších. Řeč je o Marku Meluzínovi z Kroměříže. Během svého života prošel několika tanečnímu skupinami, aby si nakonec postavil tu svou a jako choreograf ji vedl a formova...

Chinaski ohlašují největší koncert kariéry. V červnu zahrají open-air pod „lízátky“ v Hradci Králové a na brněnském Velodromu

V prosinci letošního roku uběhne přesně 30 let od chvíle, kdy vyšlo první album skupiny Chinaski. Oslavu 30 let Chinaski oficiálně odstartují prosincovými koncerty v pražské O2 areně. Souběžně s nimi se fanoušci dočkají také speciální narozeni-nové desky nahrané v Rockfieldu. Oslavy tímto ale teprve začnou! Vše totiž vyvr-cholí v roce 2025, kdy se uskuteční vůbec největší koncert v historii kapely.

Z archivu...

Čtěte také...

Fliegauf naznačuje, odkud vane vítr

je to jen vitrI takový bývá úděl umělce! Zatímco film maďarského autora Bence Fliegaufa získává uznání od festivalových porot (Stříbrný medvěd na MFF v Berlíně) i lidsko-právních organizací (cena Amnesty International Film, Peace Film ...


Divadlo

Balada pro banditu po ostravsku

altDo divadla se chodí na 3D představení plné přehrávání a emocí. I když bývá kino lepší, jsou hry, kvůli kterým stojí za to divadlo navštívit. Jednou z takových je prověřená klasika Balada pro banditu.

 

...

Film

Nový film režiséra Romana Vávry Svět podle Muchy vstoupil do kin 1. října

svet podle muchy 200Symbolicky v roce 160. výročí narození jednoho z nejznámějších českých malířů Alfonse Muchy bude do kin uveden dokumentární film Svět podle Muchy. Režisér Roman Vávra divákům nabídne nový, v mnohém překvapivý pohled na život pro...