S filmem Tenet došel Christopher Nolan na konec jedné cesty

S filmem Tenet došel Christopher Nolan na konec jedné cesty

Tisk

tenet perexLoňský rok byl v kinech ze známých důvodů dost slabý a od března se v nich hrály prakticky jen filmy komornější, pro náročnější publikum a blockbustery úplně absentovaly. Snad jedinou výjimkou bylo srpnové nasazení akčního sci-fi Tenet režijního mága Christophera Nolana (Počátek, Temný rytíř povstal, Dunkerk), které ale vzhledem k okolnostem neuspělo tak, jak by bylo potřeba a bohužel ukázalo, že podobně ambiciózní filmy musí aktuálně buď odkládat premiéry, nebo jít do rizika na VOD službách.

Otázkou ovšem je, zda byl menší úspěch filmu způsoben pouze společenskou situací, nebo i něčím jiným. Tenet je totiž dost náročný film, který rozhodně není oddechovou podívanou za velké peníze. Jeho děj přitom na papíře nevypadá nikterak složitě. Hlavní protagonista, jehož jméno se divák nikdy nedozví, je vyslán na složitou misi, při níž má zabránit ruskému obchodníkovi Satorovi, aby pomocí velmi zvláštní technologie získal kontrolu nad světem.


tenetZdánlivě jednoduchý příběh je ovšem ozvláštněn tím, že se v něm pracuje s obrácenou entropií, což znamená, že postavy se pohybují zpět v čase a jsou schopny díky tomu částečně měnit přítomnost. Pokud by někdo detailně celý děj popsal a nakreslil časovou osu, nikdo by nevěřil tomu, že něco podobného jde vůbec natočit. Nolan to ovšem dokázal, i když došel na absolutní hranici divácké únosnosti. Tenet je totiž koncipován tak, že na první zhlédnutí nejde komplexně pochopit a je důležité ho vnímat pocitově a instiktivně a nechat se unášet nádhernými kamerovými obrazy, hutnou atmosférou a velmi solidní a neklidnou hudbou Ludwiga Göranssona. Samostatnou kapitolou jsou pak akční scény, které jsou mnohdy natáčeny pozpátku a závěrečná sekvence se dokonce odehrává až ve třech časových rovinách současně, což je fascinující i nepochopitelné zároveň.


Určitý problém může nastat u vnímání postav, které působí spíš jako figurky na šachovnici než jako plnohodnotné charaktery, což je ale dáno i absencí emocí, které by Nolanovi zřejmě narušovaly jeho připravený koncept. Z velmi dobrého obsazení se vymyká snad jen zřejmě záměrně přehrávající Kenneth Branagh v roli hlavního záporáka. Ani John David Washington, Elizabeth Debicki a Robert Pattinson v těch nejvýraznějších rolích nikterak nezaostávají, jsou nicméně umírnění, střídmí a nikterak nevynikají.


Tempo je naštěstí dost svižné, takže tolik nevadí, že stopáž přesahuje dvě a půl hodiny. Ale vzhledem k tomu, že je potřeba udržovat pozornost každou vteřinu a všímat si každého detailu, je přece jen sledování trochu vyčerpávající a je nutné být na něj připravený a odpočatý.

tenet IV


Tenet je tedy intelektuální a občas do sebe zahleděná hříčka filmaře, který ještě zkouší, co publikum snese a naznačuje, že Christopher Nolan je v součanosti úplně jinde než většina tvůrců. Zároveň je ale evidentní, že jeho další počin bude muset jít jinou cestou a zřejmě se v něm vrátí ke svým skromným a komorním začátkům.


Vzhledem k výše uvedenému je dobře, že díky společnosti Magic Box má tuzemský divák možnost film vlastnit na Blu-ray, nebo DVD, vracet se k němu, zastavovat si ho a všímat si i těch nejdrobnějších detailů, které mu pomohou k lepšímu pochopení komplikovaného děje.


Jak už bývá poslední dobou zvykem, starší médium obsahuje pouze film jako takový. Pokud chce zájemce nahlédnout do zákulisí natáčení, musí si pořídit dvoudiskový Blu-ray, na němž je kromě filmu samotného (pochopitelně s kompletní lokalizací v podobě titulků a dabingu) obsažen i druhý disk, který se v dokumentu Svět jinýma očima: Film o filmu Tenet plně věnuje tvorbě projektu od samotného počátku.


A bere to opravdu podrobně, protože trvá hodinu a čtvrt a je rozdělen do třinácti kapitol, které lze pustit buď jako celek, nebo si vybrat konkrétní segment. Dozvíte se vskutku vše potřebné od samotného nápadu na realizaci přes Nolanův filmařský přístup, pečlivě vybírané obsazení až po práci s hudbou. Nechybí ale ani pasáže věnované dvěma největším akčním scénám. Potěšující je, že celý dokument je česky otitulkovaný. Spíše doplňkem je čtveřice trailerů, které vesměs geniálně pracují s diváckým očekáváním a zároveň nic neprozrazují.

tenet II


Ačkoli Tenetu rozhodně svědčí velké plátno, protože jde o jedinečný kinozážitek, pořízením snímku do své domácí filmotéky neprohloupíte, protože ho sice uvidíte na menší obrazovce, máte ale tu nezměrnou výhodu, že se můžete v ději vracet a zastavovat si ho, kde je potřeba. A to zrovna u tohoto snímku nepochybně oceníte.

Název: Tenet (originální název: Tenet)
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron-Taylor Johnson, michael Caine
Stopáž: 150 minut


Hodnocení filmu: 80 %
hodnocení Blu-ray: 90 %


Na DVD a Blu-ray vydala společnost Magic Box

Zdroje k fotografiím: Full Moon Zine, DW, Scroll.in


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Emily D. Beňová: Díky příběhům žiji hodně životů

archiv Emily D. Beňová3

„Píšu dlouho a nedovedu si představit, že bych to nedělala,“ přiznává Emily D. Beňová, autorka řady fantasy příběhů a románů pro ženy. Také vydavatelka a majitelka eshopu 1 000 knih. V současné době p...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Svět podle Daliborka – slzy ve vaně i neonacistická rétorika

daliborka 1Jeden den jako druhý, brzké vstávání, tvrdá manuální práce… Snímek Víta Klusáka Svět podle Daliborka není jen, jak hlásají poutače, „filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova“, ale především příběh o tom, že každý důsledek má sv...


Literatura

Louise L. Hay: Myšlenky moudrosti
MyslenkyŽivot v radosti je tím v moudrosti. Nebo je to naopak? S touhle slovní hříčkou si můžete hrát libovolně dlouho, stejně dlouho, jako si můžete probírat myšlenky těmito kartičkami od Louise L. Hay. Jsou roztomilé díky obrázkům Lucie Ernestové. A rozt...

Divadlo

Městské divadlo Mladá Boleslav reprízuje představení Je úchvatná!, příběh „královny kraválu“

je uchvatna200Od konce minulé sezóny uvádí Městské divadlo v Mladé Boleslavi úspěšnou komedii Petera Quiltera Je úchvatná! Jde o skutečný příběh Američanky Florence Foster Jenkins. I když je považována za nejhorší operní pěvkyni všech dob, přesto se jí po...

Film

Rostou jako z vody a čekají na Ostrov

ostrov prebal perex

Ostrov (2005) je akční sci-fi velmi akčního režiséra Michaela Baye. Jeho filmy jsou pověstné tím, že při nich je nejen na co koukat, ale taky nad čím přemýšlet. Hlavní hrd...