Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

Tisk

financovani filmu perexPetra Bilíka, profesně spjatého s olomouckou univerzitou, si vybavíme hlavně jako autora cenné monografie Ladislava Helga, jednoho z „prokletých“ tvůrců ze 60. let, jenž se po letech zákazů už nikdy nevrátil k aktivní umělecké práci, avšak je podepsán i pod dalšími tituly – spolupodílel se třeba na krize rozhovorů se Švankmajerovým producentem Jaromírem Kallistou. A právě výroby filmů se týká i Bilíkova nejnovější publikace FINANCOVÁNÍ FILMU JAKO ASPEKT KULTURNÍ POLITIKY. Vznikla jako součást řešení projektu Grantové agentury (zaměřeného na výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách) a vydalo ji Nakladatelství Lidové noviny.

 


Čtenář se knihou jen obtížně prokousává
Naznačený původ tím pádem výrazně ovlivňuje i „vědeckou“ suchopárnost výsledného pojednání, které podrobně - s důrazem na nekonečné výčty - popisuje děje, které provázely privatizaci filmové sféry po pádu bývalého režimu, a dovádí je téměř až k dnešku. Se snahou být co nejvíce korektní a „objektivizující“ snáší bezpočet faktů, které trnitou cestu dokládají: vychází najevo, že mnozí filmaři nebyli počátkem 90. let vůbec připraveni na vpád tvrdě kapitalistických poměrů a marně snili o tvůrčí svobodě, která by navázala na étos dodnes uctívané „nové vlny“ a současně ponechávala produkční jistoty, jak byly prosazeny v období zestátněné kinematografie. Upozorňuje, že jedním z nejdůležitějších (spolu)producentů se už tehdy stala Česká televize.

financovani filmu Marhoul

Václav Marhoul


Časté citace dobových dokumentů a odkazy na ně sice zajišťují plasticitu načrtávaného obrazu, ale současně přispívají k těžkopádné popisnosti. Spleť představ i rozhodnutí spojuje zásadní otázka, a sice, z čeho a jak budou financovány tuzemské filmy. Byla privatizace Barrandova, uskutečněná Václavem Marhoulem a vedoucí ke zničení centra domácí tvorby, skutečně jediným možným řešením? Někteří filmaři jej považovali za bezpříkladného padoucha…


Politické otřesy rozhoupaly stabilitu
90. roky byly turbulentním obdobím: soupeřily spolu dva mezinárodní festivaly, pražský Zlatý golem a karlovarský festival, rozjíždí se udělování Českého lva coby národního ocenění filmů a jejich tvůrců.  Díky evropskému koprodukčnímu programu Eurimages se vynořuje možnost mezinárodní spolupráce jak ve sféře finanční, tak autorské. Důležité je rovněž založení Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, byť okamžitě vzplály diskuse, kdo by měl být do jeho rady jmenován – odmítnut byl např. režisér Jiří Krejčík coby nenapravitelný kverulant.

financovani filmu Krejcik

režisér Jiří Krejčík


Bilík svůj výklad propojuje i na proměny zdejší politické scény, zvláště k levicovému (sociálně demokratickému) intermezzu v letech 1998-2006, kdy ministrem kultury byl Pavel Dostál, jenž svůj úřad zastával bezkonkurenčně nejdéle ze všech ministrů na tomto místě. Za Klausova prezidentství vyvřely ostré neshody ohledně dotování: protestní dopis filmařské obce si postěžoval, že státní fond kinematografie hospodaří sotva s pětinou dotace, jakou dostává Národní divadlo, které hospodařilo s rozpočtem 400 milionů korun.


Dočteme se o událostech, které následovaly po roce 2010, o polarizaci (nejen) české společnosti během uprchlické krize i po ní, o změnách, které souvisejí s rozvojem nových technologií a sociálních sítí, z antielitářských pozic dochází k odmítání dosavadních dotačních modelů fungujících v rámci kinematografie. Dopad nynější koronavirové epidemie však lze jen stěží předvídat…

financovani filmu


Petr Bilík: Financování filmu jako aspekt kulturní politiky
Vydalo Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2020. 202 strany

Hodnocení: 70 %

www.nln.cz/knihy/financovani-filmu-jako-aspekt-kulturni-politiky

Foto: kniha, www.ceskatelevize.cz/porady/11059457258-zlata-sedesata-ii/21556226883-jiri-krejcik/
https://deadline.com/2019/11/the-painted-bird-czech-oscar-entry-vaclav-marhoul-director-caa-1202793405/


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Baletka Kateřina Voldánová: „Zahrát lišku nebo loupežníka je něco jiného, než pološílenou dívku.“

Katerina Voldanova 200Baletní studio Regina se nachází v Ústí nad Labem a jeho renomé stoupá díky paní ředitelce Regině Holubové Blažkové a velkému množství talentovaných tanečnic a tanečníků. Jednou z nich je Kateřina Voldánová, která po rolích v...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Čtěte také...

O drogové závislosti až na dřeň

magnea200Přiznávám se, že v dnešní rychlé době jsem si přečetla anotaci k filmu Nech mě padnout velmi zběžně. V paměti mi utkvělo, že jde o výpovědi lidí, kteří se potýkali se závislostí nebo se závislými. Očekávala jsem tedy hraný dokument, který se bude ...


Literatura

Všechno se v dobré obrátí, ale devadesátky se nevrátí

vsechno-se-v-dobre-obrati perexKdyž je mladý sebestředný novinář Daniel Rott vyslán šéfredaktorem magazínu Exotica na jeden z Kanárských ostrovů, aby zde napsal „nezávislou“ reportáž o místních plážích, hotelech a turistických radovánk...

Divadlo

Ať vejde ten pravý. Švandovo divadlo uvede drama o lásce, dospívání, šikaně a blízkosti

At vejde ten pravy 200Prvním divadlem v metropoli, které už koncem května otevře dveře divákům, je pražské Švandovo divadlo: a publikum přivítá hned premiérou. Hru Ať vejde ten pravý nastudovanou podle světoznámé předlohy uvedou u Švandů v české...

Film

Příběh Lídy Baarové byl nepochybně mnohem barvitější než samotný Renčův film

lida baarova perexHned na začátku se musím přiznat, že jsem tvůrcům, když připravovali film Lída Baarová, nesmírně fandil. Dobře jsem si uvědomoval, že natočit dobový snímek není žádná legrace, ale současně se dnes nechci pouštět do nějaké sáhodlou...