Máte také sešívané srdce?

Máte také sešívané srdce?

sesivane srdce perexSlavia Praha je fenoménem současného českého fotbalu. Čtyři tituly v posledních pěti letech, z toho tři za sebou, dvě čtvrtfinále Evropské ligy, účast v Lize Mistrů, skvělá předváděná hra a několik hráčů prodaných do slavných evropských klubů za vysoké částky. Nebylo tomu tak ale vždy a Slavia se za svou bohatou historii několikrát ocitla nad propastí. Ať už to bylo z politických důvodů, protože za nacismu i komunismu patřila mezi režimu nepohodlné kluby, nebo z těch čistě finančních, vždy se dokázala, byť třeba na poslední chvíli zachránit a tu nejvyšší soutěž hrát.

Mezi její legendy patří nejen mnoho hráčů (Josef Bican, František Plánička, Vladimír Šmicer, Pavel Kuka, Radek Černý) a trenérů (Miroslav Beránek, Johnny Madden, Karel Jarolím, František Cipro, Jindřich Trpišovský), ale také ti méně viditelní pracovníci v zázemí. Jedním z nich je kustod Václav Petrák, který při své práci potkal a zažil stovky hráčů a desítky trenérů, spousty výjezdů do zahraničí, navíc je od mala slávista tělem i duší a o historii klubu se aktivně zajímá. Proto není divu, že právě on se stal objektem zájmu novináře Jana Paličky. Ten s ním vedl dlouhý rozhovor, který knižně vychází pod názvem Sešívané srdce.

Vzpomínky veselé a vtipné, jindy smutné a pro klub bolestné. Vždy ale nezapomenutelné

Ona forma rozhovoru je pro knihu trochu riskantní formát, protože může dopadnout jakkoli, v tomto případě se ale vše povedlo. Od úvodních stránek je znát Petrákova láska ke Slavii, která je celoživotní, navíc má i dar vyprávění, protože umí zařazovat věci do souvislostí, takže leckdy nechá nahlédnout do zákulisí a prozradí, co všechno se dělo před velkými zápasy. Jelikož se potkal s opravdovými legendami, má o čem vyprávět a jeho historky jsou mnohdy veselé a vtipné, jindy ale smutné a pro klub bolestné, vždy ale nezapomenutelné. Je evidentní, že jeho zážitky by vydaly na další a další knihy, proto se někdy stane, že ho autor musí nasměrovat zpět k položené otázce, což ale nevadí, protože i z ní se čtenář dozví něco nového. Mimo jiné tak třeba zavzpomíná na největší křivdu v derby, na to, jak se na takový zápas připravuje celá kabina, dojme se nad neuvěřitelnými zápasy v Evropě, v nichž Slavia vstala z mrtvých, nebojí se ale připomenout zklamání po nepostupu do Ligy Mistrů s moldavským Tiraspolem i spory s trenérem Jarolímem.

sesivane srdce III

Jelikož je Václav Petrák upřímný člověk, jeho odpovědi jsou občas odzbrojující, na druhou stranu pravdivé. Sám si je toho dobře vědom, protože právě jeho upřímnost stála za tím, že v roce 2008 dostal z klubu výpověď, sledovat ho a fandit mu ale nepřestal. A čtenář může být za jeho upřímnost jen rád, protože vše je líčeno bez příkras, zároveň ale s obrovskou láskou.

Čtivá kniha nejen pro Slávisty - okénko do historie českého fotbalu

Asi by se dalo napsat, že kniha klidně mohla být delší, protože pan Petrák má historek určitě schovaných mnohem víc a o spoustě z nich vůbec nemluvil, na druhou stranu je jasné, že zhruba 340 stran je až až a kdo ví, třeba jednou vznikne pokračování.

sesivane srdce II

Sešívané srdce je kniha, která je primárně určena těm, kteří mají Slavii v srdci a aktivně, nebo pasivně ji podporují a dokáží pochopit kustodovo nadšení pro každou maličkost. Po jejím přečtení určitě dostanou chuť navštívit nádherné slávistické muzeum přímo na stadionu v Edenu a nejlépe s výkladem Václava Petráka, což musí být opravdu zážitek. Nechybí v ní ani několik černobílých fotografií z důležitých zápasů i běžných setkání. Ti ostatní pak ocení čtivost knihy, slušný rozsah a náhled do historie československého fotbalu, i když je třeba fanouškovství a láska ke Slavii budou místy otravovat. Ačkoli kniha vyšla v průběhu léta, je naprosto ideálním dárkem pro každého slávistu, který s klubem něco prožil, zná jeho historii a dokáže si vážit současné éry, která může ještě nějakou chvilku trvat.

sesivane srdce

Sešívané srdce
Autoři: Václav Petrák / Jan Palička
Počet stran: 339
Vydalo Nakladatelství XYZ (součást Albatros Media)

Zdroje k fotografiím: Albatrosmedia, slavia.cz, idnes

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Bára Basiková: Můj syn máminy písničky neposlouchá

BB perexZpěvačka s výjimečným hlasem, jakým se může na naší hudební scéně pochlubit jen málokdo. A také osobnost, které není zatěžko říct pořádně od plic, co si myslí, třebaže se její postoje mohou někomu zdát kontroverzní. Taková je pěvecká stálice Bára Basik...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

FOTONAUT na jarním Dyzajn marketu – fotobudka, která vám přinese vesmírnou radost

logoNa březnovém Dyzajn marketu potkáte i jeden netradiční přístroj. Jmenuje se Fotonaut a můžete si od něj odnést za pár vteřin hotovou fotografii jako památku na celou akci. A samozřejmě zadarmo.

...

Nahlédněte do života Jana Krause

jan kraus 200Nakladatelství BizBooks ve společnosti Albatros Media vydalo příběh Jana Krause s názvem Můj soukromý buzynes. Jedná se o první knížku, kterou o sobě napsal sám Jan Kraus, známý herec a moderátor.

...

Zábradlí vstoupí do nové sezony s finskými povídkami a bestsellerem o Juráčkovi

zabradli 200Divadlo Na zábradlí se připravuje na svou pětašedesátou sezonu. V nadcházejícím roce uvede scénické provedení povídek finské autorky Rosy Liksom, dramatizaci bestselleru Dani Horákové O Pavlovi či Tolstého Vzkříšení v dramatizaci Armina Petrase...

Natáčení filmu inspirovaného disidentskými léty Václava Havla je v polovině

havel 1Film inspirovaný disidentskými léty Václava Havla mezi roky 1968 a 1989 začal natáčet režisér Slávek Horák, který před časem slavil úspěch se snímkem „Domácí péče“. Hlavní hrdina jeho nového filmu prochází vývojem z úspěšného dramatika šedesátých let přes...