3KINO 2022 se vynořilo na obzoru

3KINO 2022 se vynořilo na obzoru

Tisk

3KINO perexLetošní festival středoevropského filmu nazvaný 3KINO je letos bezmála o polovinu kratší, než tomu bývalo v uplynulých letech. Začíná ve středu 9. listopadu a slavnostní zakončení, provázené projekcí vítězného filmu, nastává již v neděli 13. listopadu, byť i v následujících dnech (až do soboty 19.11.) probíhají nárazově různé další akce, ať již jsou to promítání zbývajících vítězných filmů (například v sekci debutů) nebo jiné doprovodné programy, např. scénické čtení. Nevím, co vedlo k tak výraznému zkrácení, ale předem lituji, že málokterý titul má dvě představení. Převážná většina zařazených filmů, které se ponejvíce uvádějí v Městské knihovně, se totiž promítá jen jednou – pokud případný zájemce nestihne příslušnou projekci, má smůlu.


3KINO je přehlídkou nejnovější filmové tvorby zemí visegradské čtyřky (možná správnější by tudíž byl název 4KINO), to znamená, že kromě tvorby české a slovenské přistupují ještě díla z Polska a Maďarska. Ale pokud se má jednat o zpřístupnění středoevropského prostoru, pak by nebylo od věci uvažovat, zda sem nespadá také Rakousko.

Mají se čeští a slovenští filmaři čím chlubit?
Z českých a slovenských filmů spatříme vesměs jen ty, které se promítají v kinech. Jedná se o výpovědi závažné jak svým tematickým zacílením, tak někdy i vypravěčským uchopením, i když někdy se spíše jedná o festivalové (pseudo)umění. Slovenských hraných snímků, známých i z tuzemských kin, je málo – kromě dokumentaristicky laděného vězeňského dramatu 107 matek je to mysteriózní drama Světlonoc, které se dotýká víry v čarodějnice neboli bosorky, v zaostalých místech Slovenska stále přetrvávající. Z dokumentů by mohl zaujmout např. Architekt drsnej poetiky. Navíc lze připojit pásmo krátkých studentských filmů.

3KINO Hranice lasky

Česko má vícero různorodých zástupců. Slovo pojednává ve výrazně komorní, do sebe uzavřené poloze o tom, že bez ohledu na ponižující poměry, jaké u nás nastaly po roce 1968, lze zůstat věrný svým zásadám i za cenu osobní újmy. Arvéd se přidržuje skutečných osob i událostí, rozehrávaje – příliš okázale a v mnoha bizarních situacích – střetávání mezi estébáckým vyšetřovatelem a „černokněžníkem“, jenž za nacistické okupace udával, ale jemu paradoxně zachránil život (což je nejspíš literární výmysl). Druhým životopisným projektem je Il Boemo. Ten bohužel dosti bezbarvě a mdle přibližuje strastiplné osudy českého hudebního skladatele Josefa Myslivečka, jenž se v Itálii proslavil zejména operami. Patří mezi význačné osobnosti své doby, mezi jinými jej uznával samotný Mozart.

3KINO Il Boemo

Zbývající dva tituly se zabývají vnitrorodinnými vztahy, ať je to polyamorie (tedy milostný propletenec vícera lidí současně) v poněkud spekulativních a snad i pokrytecky omluvných Hranicích lásky nebo rozpadající se citové vazby, sledované souběžně u několika postav, jak přibližují Běžná selhání, kde pozadí tvoří podivné ohně a výbuchy snad předznamenávající konec světa. Tento snímek natočila v mezinárodní koprodukci maďarsko-rumunská režisérka Cristina Groşanová, jejíž loňskou prvotinu Dobré věci stojí za pláč rovněž spatříme.

V Polsku debuty vládnou?
Ostatně celovečerních debutů – patří mezi ně též Hranice lásky - se letos sešlo nebývalé množství, a to zejména z Polska (Táta, Křtiny, Sonáta, Johnny, Magdalena). Možná, že mezi jejich tvůrci se objeví někdo, kdo rozvíří v poslední době poněkud zamrzlou hladinu polské kinematografie. Všimneme si jak výrazné emotivnosti (například v Sonátě se v případě údajně autistického hocha ukáže, že ve skutečnosti jen nedoslýchá a navíc se v něm tají mimořádný hudební talent), tak snahy předvést náboženskou víru – po filmech, které církevní struktury odsuzovaly jako prohnilé a amorální – jako veskrze pozitivní jev, který člověku pomáhá v těžkých obdobách života. Jmenovitě Johnny vypráví o setkání mladistvého delikventa s knězem, jenž působí mezi nevyléčitelně nemocnými lidmi. Do krušné doby před čtyřmi desetiletími se vracejí Křtiny. Mají přinášet komediální vhled do rodiny, která je rozhodnuta prosadit vytoužený náboženský obřad za jakýchkoli okolností – nezabrání tomu ani vyhlášení výjimečného stavu.

3KINO Ia

Z dalších polských filmů upozorním aspoň na dva, které přichystali tvůrci již známí a proslulí. Jerzy Skolimowski přiblížil životní úděl pokorného oslíka, jemuž samozvaní „ochránci zvířat“ zajistí odsun z cirkusu, kdy jej měli trápit, ale osvobození mu sotva přinese nějaký prospěch. Do mnoha obskurních motivů roztříštěný snímek se nazývá Íá, uspěl na festivalu v Cannes a lze jej považovat za moderní variaci Bressonova pamětihodného díla A co dále, Baltazare (1966), které ovšem shledávám daleko sdělnějším. Druhý snímek Apokawixa, který údajně zachycuje snad až psychidelické třeštění studentstva, navozené epidemií covidu, natočil Xawery Żuławski. Z dokumentů bych upozornil na záznam putování dvou stařičkých, ale ve svém oboru význačných pánů (režisér Roman Polański, fotograf Richard Horowitz), kteří při procházení krakovskými uličkami vzpomínají na svá válečná dětství, svěřují se, jak je formovala nouze i pocit všudypřítomného ohrožení.

3KINOapokawixa

V Maďarsku zanikla kinematografie?
Zato z Maďarska spatříme jediný úplně nový film – Skřivánek také pojednává o dusivých rodinných závislostech. Další snímek Miloval jsem svou ženu známe již z českých kin, kterými doslova prošuměl bez valného diváckého zájmu. Těžko však uvěřit, že by se v této zemi přestaly vyrábět filmy, ve skutečnosti tam s letošním datem výroby vznikly více než dvě desítky titulů. Nebo že by organizátory nic nezaujalo? Je ovšem pravda, že z maďarské (stejně jako polské) tvorby do českých kin či videodistribuce nepronikne téměř noc, nanejvýš se občas něco propasíruje na televizní obrazovky.

Ještě zbývá upozornit, že 3KINO nabídne i další filmové pochutiny: spatříme několik děl starších, třeba soumračnou a znepokojující Pasáž (1996) Juraje Herze nebo polské víceméně již klasické příspěvky jako Hasovo surreálně expresivní podobenství Sanatorium na věčnosti (1973), případně experimentální animovaný počin Franz Kafka (1992), nachystaný Piotrem Dumałou. Škoda, že nikoho nenapadlo nějakou perličkou vyhrabat i z maďarských zdrojů.

3KINO

Mají smysl pobočné aktivity?
Z doprovodných nabídek, které považuji za nadbytečné, lze upozornit třeba na výstavy – jednak Oldřich Škácha vystavuje fotografie, jednak spatříme intuitivní kresby Josefa Duchana. Nechybí ani workshop, v němž Lukáš Tuzar probere změny, jaké nastaly v pojetí filmových i televizních zpracování slavné anglické detektivky Deset malých černoušků, sepsané v roce 1939 Agathou Christie. Vlastně tenhle román, poprvé u nás vydaný až v roce 1988, se dnes nazývá úplně jinak, prý aby se někdo necítil dotčeně kvůli těm černouškům. Zato autorčina divadelní adaptace téhož příběhu – nyní už také přejmenovaná - se na zdejších jevištích vyskytuje od jara 1947 a do současnosti se s ní potýkalo celkem 26 hereckých souborů včetně loutkového.

Přiznávám, že nechápu, jakou souvislost má zařazení této přednášky se samotným zaměřením festivalu – smysluplnějším bych shledával třeba zamyšlení nad tím, proč ustavičně vznikají nové a nové varianty italské „mobilové“ komedie Naprostí cizinci (2016): vedle mnoha jiných zemí se s jejími dramaticky slaboučkými zápletkami popasovali rovněž v Polsku, Maďarsku i u nás v česko-slovenské koprodukci. Možná by to bylo zajímavější srovnávání…

Program 2022 - 3Kino MFF - Praha
Foto: 3KINO

( 1 hlas ) 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

M. Nasir KHAN z Bali: Šperky z kokosu, perleti i plodů keřů

sperky200Šperky pro něj znamenají celoživotní zálibu, možnost realizovat se, dává do nich pozitivní energii. Ve svém obchodě na ostrově Bali nabízí M. Nasir Khan stovky originálních šperků, včetně extravagantních mohutných náhrdelníků. Všechny navrhuje a vyráb...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Kult hákového kříže: herecký koncert Edwarda Nortona

kult hakoveho krize dvdFilm Kult hákového kříže (1998) je velmi dlouhý a plný rozporuplných osudů. Už od svého vzniku je označován jako nejlepší svého druhu. Ukazují se v něm stále aktuální nejniternější příčiny všech problémů...


Literatura

Našlo se řešení? Aneb Pařížská dieta

parizska dieta perexŽijeme v rozporuplné době. Jsme svým vzhledem posedlejší než kdy dřív, ale jen hrstka z nás je spokojená. Naše duševní pohoda závisí na tom, jak vnímáme sami sebe. Tloušťka je nemoderní, proto hle...

Divadlo

JAMU přijímá studenty z Ukrajiny, otevřela pro ně transparentní účet a učí je češtinu

jamu 200Třináct ukrajinských studentů prchajících před válkou v současné době studuje na obou fakultách brněnské akademie. Počty však mohou být ještě vyšší. JAMU navrch z iniciativy děkana Divadelní fakulty doc. Mgr. Petra Francána zřídila transparentní účet na ...

Film

S nadšením a díky za knihy o filmu, dvakrát ze Slovenska

Rozhovory o filme perexNa Slovensku občas vyjdou knihy, které můžeme jen tiše závidět. Mám na mysli zejména ABECEDÁR SLOVENSKÉHO FILMU 1921-2021. Nejsou to dějiny národní kinematografie (ty ostatně – na rozdíl od Česka – vyšly rovněž), je to spí...