Demolition Man: Předzvěst naší budoucnosti?

Demolition Man: Předzvěst naší budoucnosti?

Tisk



altFilm Demolition Man je velmi propracovaným ztvárněním příběhu o vnímání zločinu, sexu a násilí v nedaleké budoucnosti. S hlavními hrdiny se vydáváme do města, kde je každý aspekt všedního života čistý a dobrý.

 

V roce 1996 je celé Los Angeles semeništěm zločinu a násilí. Policistovi Johnu Spartanovi říkají “Demolition Man”, protože dostane i sebelepšího zločince. Jedním z nich je Phoenix, který drží jako rukojmí asi třicet lidí. Phoenix (Wesley Snipes) si tak se Spartanem (Sylvester Stallone) vyřizuje nějaké účty. Do děje se dostáváme jakoby ke konci dlouhého příběhu, kdy už všechno vybuchuje a končí pro zásadového policistu i sadistického zločince špatně. Dostávají se za smrt rukojmích do kryogenického vězení, kde je oba nechávají zmrazit a pouští na svobodu až téměř po čtyřiceti letech.

Budoucnost města LA je ale jiná, než zločinem protkaný rok 1996. Lidé žijí v jakési mírumilovné symbióze, kde je zakázáno páchat jakékoliv násilí. Uprchlý zločinec Phoenix tak pro ně představuje zásadní problém, protože policie té doby není na podobné chování vybavená a může jeho řádění akorát nečinně přihlížet.

Velmi pozitivně naladěná, upřímná a špatnostmi netknutá mladá policistka Huxleyová (Sandra Bullock) dostává Spartana na starost. Během Phoenixova řádění totiž vymysleli plán, že by mohl policista z jeho doby vědět, jak brutálního zločince zpacifikovat. Nejde to ale tak snadno. Zatímco Phoenixovi během zmrazení nahrávali do mozku program zacházení se zbraněmi a technologiemi budoucnosti, policista Spartan se v rámci rekonvalescence učil akorát pletení a háčkování šál a svetrů.

alt

Během potíží, na něž Spartan s Huxleyovou naráží, se oba policisté z rozdílných časových období o sobě dozvídají spoustu zajímavých věcí. Nadávky jako “kurva, kretén, podělanej debil” jsou v budoucnosti postihovány pokutami půl kreditu. Prostředí města je jaksi automatizované, sterilní a nevinné. Dalo by se říct, že je to tak v pořádku, nicméně všechno není jak na první pohled vypadá. V podzemních kanálech a stokách žije větší odbojová tlupa lidí, kteří odmítají konvenční způsob života. Mají rádi nezdravé jídlo, alkohol, sex, nadávky a odvaz, jež je na povrchu legálně neakceptovatelný. Nejdříve se zdá, jakoby šlo o nějaké retardované osobnosti, neschopné se přizpůsobit civilizovanému způsobu života. Na druhou stranu se dozvídáme, že kromě impotence bránit se proti brutálnímu zločinci Phoenixovi, je společnost budoucnosti lehce manipulovatelná společenskými konvencemi a zásadami tamní vizionářské církve.

alt

 

Ztvárnění této reality poměrně hodně připomíná současnou situaci ve společnosti. Nicméně prvky jako “zločin”, “násilí” a “sex” jsou dnes poměrně obvyklé, a přitom lidé dávají společenským konvencím téměř stejný význam. Není tedy realistické nechat se dívat na podobné záležitosti z příběhu jako na něco opravdového. Když si někdo zvykne nadávat sprostě, ještě to neznamená, že dokáže být odvázaný. Huxleyovou ale historické záznamy 20. století fascinují s až dětinskou naivitou. Příběhy o násilí, dobrodružství, expresivní vyjadřování, to všechno ji přitahuje i k policistovi Spartanovi. Na rozdíl od svých kolegů Huxleyová přichází během stíhání Phoenixe na poměrně zásadní věc. I když se na lidi z minulosti všichni dívají z patra, je Spartan mnohem zodpovědnější a zásadovější člověk než oni. Ve sterilním prostředí s mnoha “užitečnými” pravidly se totiž učíme především jak být ostatními akceptováni. Pokud někdo plave proti proudu, dělá to často jen ze zapšklosti, žárlivosti, nebo protože si není jistý sám sebou dostatečně na to, aby v konvenční komunitě obstál.

alt

Pokud však kvůli různorodým osobnostem něco jako být společensky akceptován nikdo v podstatě nedokázal, člověk jako policista Spartan si začal vytvářet zásady, které dodržoval hlavně kvůli sobě.

Demolition Man
Akční / komedie / sci-fi
USA / 1993 / 115 min.
Režie: Marco Brambilla
Scénář: Daniel Waters, Robert Reneau, Peter M. Lenkov
Hrají: Sylvester Stallone, Wesley Snipes, Sandra Bullock, Nigel Hawthorne, Benjamin Bratt, Bob Gunton, Glenn Shadix, a další

Zvukové formáty: DOLBY DIGITAL 5.1 anglicky
Titulky: anglické, české
Distributor: Warner
Hodnocení: 50 %

Zdroj foto: imbd.com


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Herec Jan Kanyza uspěl i jako malíř a fotograf, který se našel ve Francii
jan kanyza perexVe filmech hrál detektivy i delikventy, což ale jeho obdivovatelkám pranic nevadilo.  Herec Jan Kanyza byl prostě  typ muže, který se ženám hodně líbil. A platí to i dodnes, i když už nehraje tolik, jak by si jeho ženské publiku...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Febiofest letos již po devatenácté
ImageStěží bychom u nás našli ryze fanouškovskou akci (v posledních letech "soutěžně" zaštítěnou), která by se stejně jako Febiofest rozvinula z veleskromných počátků v akci srovnatelnou na jedné straně s rádoby pres...

Literatura

Být druhá je vždy nebezpečné

at zemre200V nakladatelství Metafora vyšel další thriller oblíbené britské spisovatelky Sarah Pinborough. Ta je význačná různými dějovými zvraty a není divu, že je s ní spojen hashtag neprozraďte konec.

 

...

Divadlo

Jaká je budoucnost Divadla Na zábradlí?

altSoučasná ekonomická situace, potažmo i kulturní založení obyvatel, není rozhodně příznivou dobou pro instituce věnující se umění. Zejména pak pro divadla, která jsou speciálním odvětvím. Není to film, jejich návštěva není rozhodnutí z minuty na minutu. Chce to p...

Film

Boj o Řím: návrat historického velkofilmu

boj o rimHistorické velkofilmy prožívaly svůj zenit v 50. letech, avšak v půli 60. let jsou již diváci těmito kolosálními produkcemi přesyceni. Smrtelnou ránu žánru zasahují především dva filmy, Kleopatra J. L. Mankiewicze, které utržila v ...