Ekonomika Hollywoodu
Banner

Ekonomika Hollywoodu

epstein Ekonomika hollywoodu200Americkým filmovým průmyslem protékají neuvěřitelné sumy, mnohonásobně převyšující český rozpočet - a mezi přední badatele, kteří se mnohasměrnými toky peněz zabývají, patří také Edward Jay Epstein. Není u nás úplně neznámý: kapitolu z jedné jeho dřívější knihy otiskl před třemi lety časopis Iluminace. Nyní se k zájemcům dostává Epsteinova publikace Ekonomika Hollywoodu. Zachycuje nejčerstvější situaci, zmiňuje i snímky, které na náš trh ještě ani nepronikly.

Povahu Epsteinova spisu dobře postihuje už jeho podtitul: Skrytá finanční realita v pozadí filmů. A pozvolna rozmotává klubko záhad, které se týkají enormních zisků, jichž některé velkovýpravné hollywoodské produkty dosáhly. Ještě někdy v polovině minulého století počet prodaných vstupenek přímo souvisel s dosaženými příjmy, protože hollywoodská studia vlastnila i řetězce kin. Dnes je všechno jinak, přibyla nejen televizní konkurence, ale také snadná digitální dostupnost filmů. A zejména se na filmové podnikání nabalily další činnosti: multimediální propagace, výroba "upomínkových" předmětů atd.

Názvy jednotlivých kapitol jsou výstižné. Například "Popkornová ekonomika" zjevně odkazuje na to, co řetězcům kin možná vydělává více než prodej vstupenek. Osvětluje, proč zanikla obří kina, která dokonce nabízela tisíce sedadel - a nahradily je multiplexy, jejichž sály zpravidla nepřekračují počet tří set. Zamýšlí se rovněž nad tím, jak v prudérní Americe může natropit nepříjemnosti sex na plátně. Jeho výskyt totiž posunuje hranici přístupnosti - a pak vypadávají ty nejdůležitější segmenty publika, takže výrazně padají příjmy. Epstein se domnívá, že filmy jako Mechanický pomeranč nebo Poslední tango v Paříži by dnes v Hollywoodu vůbec nemohly vzniknout, nanejvýš snad v nějaké zcela nezávislé produkci mimo velká studia.

Kapitolou "Kultura hvězd" se proplétá idea, že filmové umění je nahrazováno uměním obchodu. Podrobně se tu probírá třeba smlouva Arnolda Schwarzeneggera na třetí díl Terminátora - včetně příloh má 33 stran. Už za pouhý podpis smlouvy (tedy za závazek, že opravdu bude ve filmu účinkovat) obdržel 29,25 milionu dolarů. Za každý další týden nad dohodnutou lhůtu měl dostat dalších 1,6 milionu, částka za osobní požitky (soukromé lety, přívěs s tělocvičnou, luxusní byty, osobní strážce atd.) se vyšplhala na 1,5 milionu.

Po uvedení filmu měl navíc nárok na 20 % z hrubých tržeb v celosvětovém měřítku. Osobně však Schwarzenegger nedostal nic, veškeré finance plynuly na účet jím ovládané společnosti… Epstein přitom upozorňuje na zajímavý jev: herecké hvězdy, které si účtují honoráře v desítkách milionů, jsou občas ochotny vystupovat téměř zadarmo v "paralelním vesmíru nezávislých filmů." Někdy se na nich přímo podílejí jako producenti. Je to asi velké povyražení, když vznikne dílo přesně podle autorských představ, nikým jiným neovlivňované.

Jinou osobitostí hollywoodského systému je, že každá hvězda musí být pojistitelná, samozřejmě na obrovitou sumu. Bez toho se nenatočí ani vteřina. Takže ti, kterým se opakovaně přihodily nějaké zdravotní nehody, se mohli ocitnout v potížích, protože pojišťovny se zdráhaly napříště se jakkoli vázat. Krušnou překážkou je zejména u hereček také požadavek "věčného mládí" - jen málokterá se dokáže přehrát do rolí starších a stárnoucích žen. Nejsnáze asi ty, které rozjuchaná děvčata nikdy nehrály, třeba Meryl Streepová.

Epstein v jednotlivých oddílech své knihy probírá finanční toky a Hollywood vysloveně označuje za neviditelnou továrnu na peníze. Objasňuje financování nákladných projektů, vysvětluje získávání peněz ze zahraničí (třeba z Německa), vysvětluje, proč je výhodné natáčet v zahraničí - kupříkladu kanadské exteriéry mnohdy předstírají Ameriku. Rozebírá případy filmů jako Lara Croft, Pán prstenů, ale třeba také Wall Street 2: Peníze nikdy nespí a zvláště Fahrenheit 8/11.

Velice poučná je kapitola nazvaná "Výroba publika". Už její první věty podávají přesný výklad, oč se jedná: "V Hollywoodu znamená originalita cokoli jiného než kladnou vlastnost. Studio Paramount nedávno odmítlo jednomu producentovi film (…) se slovy - Je to úžasný nápad, škoda, že už to někdo nenatočil, takže bychom udělali remake." Hollywoodské filmy jsou bezvýhradnou sázkou na ty nejprověřenější jistoty, vlastně by je mohly natáčet roboti - a některé tak skutečně vyhlížejí. Vše se podřizuje vkusu a rozhledu dospívající mládeže, která obsazuje rozhodující část míst v kinech. Diktát akčních výjevů je absolutní.

epstein Rudy usvit 1984

Každá součást syžetu se musí pečlivě zvažovat, i padouši. Někteří - třeba zavilí komunisté - už vyšli z módy, a pokud se pořizují nové verze starších filmů, v nichž vystupovali, musí se nahrazovat někým jiným. Navíc leckteré menšiny, z nichž často pocházeli filmoví zlouni, začaly protestovat proti takovým negativním klišé. Epstein zmiňuje případ filmu Rudý úsvit (1984), v němž prý Číňané přepadli USA. V nové verzi (2012) je nahradila Severní Korea. Odtud sotva někdo bude protestovat. Z obou těchto děl pocházejí přiložené záběry.

epstein Rudy usvit

Ale právě v tomto případě se ukazuje, jak důležité je každý údaj prověřit. Jinak bychom se nemohli na straně 151 dočíst, že ve "starém" Rudém úsvitu Ameriku ohrožují Číňané, když přitom na její území vpadli Rusové a Kubánci, navíc režisér se nejmenuje Mileus, nýbrž Milius. Tady selhal jak překladatel, tak redakce nakladatelství. Věřme, že v ostatních, najmě ekonomických pasážích, které lze jen stěží ověřovat, lze Epsteinovi - eventuálně českému překladu - věřit.

Edward Jay Epstein: Ekonomika Hollywoodu.
Překlad: Petr Kotouš.
Vydala Mladá fronta, Praha 2013. 216 stran.
Hodnocení: 70 %

epstein Ekonomika hollywoodu

Foto: kniha, www.austinchronicle.com, www.fanpop.com


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

„Těším se na Prahu!“ řekl v rozhovoru leader maďarské kapely OMEGA Jánoš Kobór

oMEGA 200O: Jánoši, v prosinci připravujete velký koncert v Lucerně. Budete zde oslavovat hned dvě číslice. Jaké? 

Přesně v prosinci narozeniny nemáme, ale rok 2012 je rokem, ve kterém naše padesáté jub...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Z archivu...

Čtěte také...

Iron Sky nad námi

altPíše se rok 2018, od konce druhé světové války, kdy německá Třetí říše skončila v nedozírném spáleništi, uplynuly tři čtvrtiny století a nikdo netuší, že z odvrácené strany Měsíce chystají tam usazení nacisti odvetnou akci. Je zbytečné řešit, jak se tam dostali...


Literatura

Politika a pohádky podle mě nepatří k sobě

certi-brko 200V nakladatelství Presco Group vyšla v prosinci kniha Čertí brko – Příběh na motivy filmové pohádky. Tu jsem sice neviděla, ale říkala jsem si, že se před Vánoci ráda pustím do takového čtení.

 

...

Divadlo

Premiéra divadelní hry Kancl aneb když hranice mezi vtipem a trapností setřeme

kancl divadlo rokokoPrvní novinkou v sezoně Městských divadel pražských (MDP) se stala stejnojmenná jevištní verze britského sitcomu Kancl (The Office). Premiéra hry Kancl se tak uskutečnila ...

Film

Film Ghoul

ghoul 200Film Ghoul je temný thriller inspirovaný skutečnými událostmi, který má 26. Února celosvětovou premiéru v České republice.

...