Ekonomika Hollywoodu
Banner

Ekonomika Hollywoodu

Tisk

epstein Ekonomika hollywoodu200Americkým filmovým průmyslem protékají neuvěřitelné sumy, mnohonásobně převyšující český rozpočet - a mezi přední badatele, kteří se mnohasměrnými toky peněz zabývají, patří také Edward Jay Epstein. Není u nás úplně neznámý: kapitolu z jedné jeho dřívější knihy otiskl před třemi lety časopis Iluminace. Nyní se k zájemcům dostává Epsteinova publikace Ekonomika Hollywoodu. Zachycuje nejčerstvější situaci, zmiňuje i snímky, které na náš trh ještě ani nepronikly.

Povahu Epsteinova spisu dobře postihuje už jeho podtitul: Skrytá finanční realita v pozadí filmů. A pozvolna rozmotává klubko záhad, které se týkají enormních zisků, jichž některé velkovýpravné hollywoodské produkty dosáhly. Ještě někdy v polovině minulého století počet prodaných vstupenek přímo souvisel s dosaženými příjmy, protože hollywoodská studia vlastnila i řetězce kin. Dnes je všechno jinak, přibyla nejen televizní konkurence, ale také snadná digitální dostupnost filmů. A zejména se na filmové podnikání nabalily další činnosti: multimediální propagace, výroba "upomínkových" předmětů atd.

Názvy jednotlivých kapitol jsou výstižné. Například "Popkornová ekonomika" zjevně odkazuje na to, co řetězcům kin možná vydělává více než prodej vstupenek. Osvětluje, proč zanikla obří kina, která dokonce nabízela tisíce sedadel - a nahradily je multiplexy, jejichž sály zpravidla nepřekračují počet tří set. Zamýšlí se rovněž nad tím, jak v prudérní Americe může natropit nepříjemnosti sex na plátně. Jeho výskyt totiž posunuje hranici přístupnosti - a pak vypadávají ty nejdůležitější segmenty publika, takže výrazně padají příjmy. Epstein se domnívá, že filmy jako Mechanický pomeranč nebo Poslední tango v Paříži by dnes v Hollywoodu vůbec nemohly vzniknout, nanejvýš snad v nějaké zcela nezávislé produkci mimo velká studia.

Kapitolou "Kultura hvězd" se proplétá idea, že filmové umění je nahrazováno uměním obchodu. Podrobně se tu probírá třeba smlouva Arnolda Schwarzeneggera na třetí díl Terminátora - včetně příloh má 33 stran. Už za pouhý podpis smlouvy (tedy za závazek, že opravdu bude ve filmu účinkovat) obdržel 29,25 milionu dolarů. Za každý další týden nad dohodnutou lhůtu měl dostat dalších 1,6 milionu, částka za osobní požitky (soukromé lety, přívěs s tělocvičnou, luxusní byty, osobní strážce atd.) se vyšplhala na 1,5 milionu.

Po uvedení filmu měl navíc nárok na 20 % z hrubých tržeb v celosvětovém měřítku. Osobně však Schwarzenegger nedostal nic, veškeré finance plynuly na účet jím ovládané společnosti… Epstein přitom upozorňuje na zajímavý jev: herecké hvězdy, které si účtují honoráře v desítkách milionů, jsou občas ochotny vystupovat téměř zadarmo v "paralelním vesmíru nezávislých filmů." Někdy se na nich přímo podílejí jako producenti. Je to asi velké povyražení, když vznikne dílo přesně podle autorských představ, nikým jiným neovlivňované.

Jinou osobitostí hollywoodského systému je, že každá hvězda musí být pojistitelná, samozřejmě na obrovitou sumu. Bez toho se nenatočí ani vteřina. Takže ti, kterým se opakovaně přihodily nějaké zdravotní nehody, se mohli ocitnout v potížích, protože pojišťovny se zdráhaly napříště se jakkoli vázat. Krušnou překážkou je zejména u hereček také požadavek "věčného mládí" - jen málokterá se dokáže přehrát do rolí starších a stárnoucích žen. Nejsnáze asi ty, které rozjuchaná děvčata nikdy nehrály, třeba Meryl Streepová.

Epstein v jednotlivých oddílech své knihy probírá finanční toky a Hollywood vysloveně označuje za neviditelnou továrnu na peníze. Objasňuje financování nákladných projektů, vysvětluje získávání peněz ze zahraničí (třeba z Německa), vysvětluje, proč je výhodné natáčet v zahraničí - kupříkladu kanadské exteriéry mnohdy předstírají Ameriku. Rozebírá případy filmů jako Lara Croft, Pán prstenů, ale třeba také Wall Street 2: Peníze nikdy nespí a zvláště Fahrenheit 8/11.

Velice poučná je kapitola nazvaná "Výroba publika". Už její první věty podávají přesný výklad, oč se jedná: "V Hollywoodu znamená originalita cokoli jiného než kladnou vlastnost. Studio Paramount nedávno odmítlo jednomu producentovi film (…) se slovy - Je to úžasný nápad, škoda, že už to někdo nenatočil, takže bychom udělali remake." Hollywoodské filmy jsou bezvýhradnou sázkou na ty nejprověřenější jistoty, vlastně by je mohly natáčet roboti - a některé tak skutečně vyhlížejí. Vše se podřizuje vkusu a rozhledu dospívající mládeže, která obsazuje rozhodující část míst v kinech. Diktát akčních výjevů je absolutní.

epstein Rudy usvit 1984

Každá součást syžetu se musí pečlivě zvažovat, i padouši. Někteří - třeba zavilí komunisté - už vyšli z módy, a pokud se pořizují nové verze starších filmů, v nichž vystupovali, musí se nahrazovat někým jiným. Navíc leckteré menšiny, z nichž často pocházeli filmoví zlouni, začaly protestovat proti takovým negativním klišé. Epstein zmiňuje případ filmu Rudý úsvit (1984), v němž prý Číňané přepadli USA. V nové verzi (2012) je nahradila Severní Korea. Odtud sotva někdo bude protestovat. Z obou těchto děl pocházejí přiložené záběry.

epstein Rudy usvit

Ale právě v tomto případě se ukazuje, jak důležité je každý údaj prověřit. Jinak bychom se nemohli na straně 151 dočíst, že ve "starém" Rudém úsvitu Ameriku ohrožují Číňané, když přitom na její území vpadli Rusové a Kubánci, navíc režisér se nejmenuje Mileus, nýbrž Milius. Tady selhal jak překladatel, tak redakce nakladatelství. Věřme, že v ostatních, najmě ekonomických pasážích, které lze jen stěží ověřovat, lze Epsteinovi - eventuálně českému překladu - věřit.

Edward Jay Epstein: Ekonomika Hollywoodu.
Překlad: Petr Kotouš.
Vydala Mladá fronta, Praha 2013. 216 stran.
Hodnocení: 70 %

epstein Ekonomika hollywoodu

Foto: kniha, www.austinchronicle.com, www.fanpop.com


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Strašně nerad se vzdávám, říká textař a zpěvák Vlady Gryc

vlady gryc perexZpívající textař, který se už před lety odstěhoval z Česka do Německa. To je Vlady Gryc. Zpívání, textařinu a muziku ale nikdy neopustil, naplno se tomu i věnuje Berlíně, kdy už nějaký čas žije. Přitom je v čilém pracovním kontaktu ...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Z archivu...

Čtěte také...

Quentin Tarantino a jeho Historky z podsvětí

tarantino perexQuentin Tarantino se narodil 27. března roku 1963 své teprve šestnáctileté matce. Jeho otec ho opustil velmi brzy, a tak jeho matka byla samoživitelka. Když neměl kamarády, tak svůj volný čas věnoval četbě komiksu, seriál...


Literatura

Já, Zeus a banda z Olympu aneb Staré řecké báje a pověsti po modernu

ja zeus 200Staré řecké báje a pověsti byly mantrou na základní škole a znalost těchto příběhů u mě pak ještě podpořily seriály Herkules a Xena. Pak jsem se o ně nijak cíleně nezajímala, ale potěšilo mě vydání knihy s názvem Já, Zeus a banda z Olympu: Bohov...

Divadlo

Super komedie Hnízdečko a šunkofleky

hnizdecko a sunkofleky divadlo radostJak může dopadnout situace, kdy si do svého sdíleného sklepního prostoru, který považují dva dlouholetí kamarádi za byt, oba přivedou novopečené manželky a snaží se jim vysvětlit, jak se jim krásně v tomto hnízdečku bude...

Film

Festival ANIFILM zveřejnil výběr soutěžních snímků a představuje svůj letošní vizuál

anifilm 2022 perexMezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM proběhne letos v Liberci od 10. do 15. května. Představí se to nejlepší i nejnovější z animované tvorby, přijede řada tvůrců i fanoušků animace. Nyní skončila práce výběrové komise a ...