Kultura a totalita III – Revoluce
Banner

Kultura a totalita III – Revoluce

Tisk

kultura totalita 200Filozofická fakulta Univerzity Karlovy začala vydávat volnou řadu sborníků Kultura a totalita.

 

 

 

 

O zatím vydaných svazcích, dosud propojených tématy národa a války, jsme podrobněji psali ZDE: http://www.kultura21.cz/film/8951-kultura-se-v-jakychokoli-totalitnich-pomerech-stava-jejich-hlasnou-troubou a ZDE: http://www.kultura21.cz/film/12357-univerzita-karlova-ff-ivan-klimes-jan-wiendl-kultura-a-totalita-valka. Nyní přibyla třetí část nazvaná Revoluce.

Nepředstavujme si ovšem, že autoři by se zabývali výhradně totalitními společnosti a jejich výklady revoluce (neboť nejen komunismus, ale také fašismus a nacismus proklamovaly svůj zrod v revolučním zvratu). Dvaadvacet příspěvků totiž pokrývá široké časové i prostorové rozmezí řekněme od poloviny 19. století bezmála po současnost, autoři se zabývají i záležitostmi přelomovými jen v určitém specifickém oboru (třeba nástup zvukového filmu na přelomu 20. a 30. let minulého století), a tudíž sotva označitelnými za revoluční v obecném slova smyslu.

Zveřejněné stati mají mimořádný význam zejména v tom, že se pokoušejí upozornit, že leckteré jevy, už ve školním zpracování zjednodušené do několika prvoplánových tezí, bývají daleko složitější, protikladnější a hlavně se vzpírají jednoznačnému ocejchování. Vezměme si třeba zamyšlení Vladimíra Justa nad levicovostí Osvobozeného divadla Voskovce a Wericha (na snímku). Jistě, zaměření těchto klaunů leželo leckomu v žaludku (a Voskovec, když v době již zuřící studené války žádal o azyl v Americe, byl dlouhé měsíce zadržován jako osoba krajně podezřelá z komunistického smýšlení).

kultura totalita2

Ovšem jejich prostořekost i schopnost postihnout zdánlivé prkotiny "sranda" se natolik vymykaly očekávaným schématům, že výtky se na ně valily ze všech stran politického spektra. Jakkoli si je v poválečném období komunisté přivlastňovali (když je zařadili do meziválečné levicové avantgardy), avšak v poválečných vydáních texty jejich her pečlivě cenzurovali, takže vypadly veškeré parodické či satirické narážky na budování komunismu v Sovětském svazu, nemluvě o zvyklostech komunistů u nás. Jediný pozůstatek těchto půvabných hříček nalezneme jen ve filmové komedii Hej-Rup! (1934), kde zůstala zachována pověstná sekvence s "maslostrojem", vyznačující se jak ruským akcentem v mluvě, tak téměř klipovým uchopením, napodobujícím montážní strukturu ruských revolučních filmů.

Mnohé studie se vztahují ke konkrétnímu člověku a mapují jeho myšlenkový vývoj. Naznačují, že i uznávaní velikáni prošli obdobími zmatků a hledání. Kdo třeba tuší o F.X. Šaldovi, dnes vnímaném jako zastánce demokratických hodnot, že v polovině 20. let jej okouzlil italský fašismus a o něco později zase ruský bolševismus, v obou případech jako vzory společenské dynamiky? Kdo ví o životních zákrutách překladatelky a literární vědkyně Růženy Grebeníčkové? Nemluvě o tom, že z příkrovu zapomnění jsou leckterá jména vytažena (například protektorátní kolaborant Celestin Rypl, angažující se v hudební oblasti).

Knihu její editoři rozdělili do dvou oddílů: ten první, nazvaný Prolegomena a obsahující tři položky, se v co nejširším dějinném kontextu zabývá fenoménem revoluce. Druhý oddíl, jak napovídá jeho pojmenování, přináší "sondy a analýzy", vlastně jakési případové studie, rozprostřené po celé kulturní scéně - nahlížejí do zákulisí literatury, divadla, hudby i filmu, probírají společenské paradoxy, třeba vnímání židů, na jedné straně komunisty podezíraných ze sionistických piklů a na druhé straně nacisty ztotožněných s komunistickým hnutím (užívali výraz židobolševismus), které nezbývá než vyhladit.

Závěrečná Činátlova studie, věnovaná proměnám pojmu revoluce ve školních učebnicích, ukazuje, jak v polistopadovém období tento termín jako by vypadl nebo získal hanlivý přídech, zjevně zdiskreditován předchozím oslavným užíváním. Dokonce se prý vytrácí i označení "sametová revoluce". Autor píše, že v současných učebnicích převládl retrospektivní přístup k minulosti, který zdůrazňuje zásadní význam vybraných historických událostí pro současnost a zároveň rezignuje na progresivní vize budoucnosti. Možná ne zcela doceňujeme dávný Marxův postřeh (z Osmnáctého brumaire Ludvíka Napoleona), že všechny velké události se vyskytnou nadvakrát - jednou jako tragédie, podruhé jako fraška...

kultura totalita1


Ivan Klimeš, Jan Wiendl (eds.): Kultura a totalita III - Revoluce
Vydala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2015. 514 stran.
Hodnocení: 100 %

https://e-shop.ff.cuni.cz/knihy/monografie/kultura_a_totalita_iii_revoluce-1306

Foto: kniha, Česká televize


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Turistický seriál K21: Slatiňany

slatinany 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár mu...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Čtěte také...

Impérium jídla: Hodování, hlad a vzestupy i pády civilizací

 

Imperium jidlaKniha s příznačným názvem Impérium jídla popisuje historii celého lidstva ve vztahu k obživě, pěstování, lovu, konzumace a obchodu. Zabývá se tím, jak obrovský vliv má jídlo na utváření celých dějin - na vývoj a zánik civilizací, vzni...

Z archivu...


Literatura

Ukradli Monu Lisu, nebo ne?

Mona lisa kosmas200Píše se rok 1911. O originály věhlasných malířů je mezi soukromými sběrateli stále obrovský zájem. Obrazové galerie mají zabezpečení taková, jaká mají, tak je nasnadě, že k nějaké té loupeži může dojít – a opravdu tu a tam dochází. ...

Divadlo

Drama, detektivka i upírská romance


At vejde ten pravy perexOskar (Oskar Hes) je osamělý chlapec, který žije se svou matkou v paneláku na okraji města. Matka si ho moc nevšímá a ve škole ho šikanují. Jeho život se změní, když se do sousedství přistěhuje dívenka Eli (...

Film

Kniha následovaná filmem - Hugo a jeho velký objev
ImageOdpradávna se dětské příběhy pokoušejí čtenářovu pozornost upoutat napínavým putováním za tajuplnými poklady, vždyť kdo by neznal romány Stevensonovy nebo Verneovy - a tak můžeme postupovat třeba až k Tintino...