Nakladatelství Vyšehrad vydalo zajímavou filozofickou studii Lenky Karfíkové, která se zaměřila na dílo alexandrijského teologa Origena. Zabývá se například tématem sestupu duše do těla, osudu či svobodné volby. Ačkoli se jedná o těžké čtení, své nadšence si jistě najde.
Origenes (185 - 253) byl církevní učitel a teolog a představitel školy v Alexandrii, který patřil k prvním středověkým křesťanským vykladačům a překladatelům Bible. Jeho dílo je velmi rozsáhlé a významné. Možná si někdo ještě z dob studií pamatuje, že se sám nechal vykleštit a zemřel mučednickou smrtí. Origenes také věřil v nesmrtelnost lidské duše a zabýval se myšlenkou na její převtělování.
Ve své knize shromáždila šest studií k Origenovu myšlení a jeho ohlasu na Západě. Jeho filozofii srovnává s úvahami dalších učenců jako byli Aurelius Augustinus (354 - 430) nebo Marius Victorinus (290 - 364). Karfíková představuje Origenovo dílo především jako pokus o christianizaci platonismu, za který sklidil spoustu kritiky ze všech stran. Jednotlivé studie s těmito názvy shromáždila v šesti hlavních kapitolách knihy. Jsou to: Přirozenost a vůle podle Origena a Augustina, Preexistence duše podle Origena a Augustina ve světle biblického verše Ř 9,11, Sestup duše do těla podle Origena a Maria Victorina: výklad verše Ef 1,4, Prozřetelnost, osud a svoboda podle Origena a Boethia, Kristus Bůh a člověk podle Origena, a závěrečná kapitola se nazývá “...aby byl Bůh všechno ve všem” (1 Kor 15, 28) Vzkříšení těla a konečná obnova všeho podle Origena a Augustina.
Kniha je velice precizní a odborná, nenajde si tedy zřejmě příliš široký okruh čtenářů, avšak všichni vysokoškolští studenti a zájemci o teologii a filozofii pohybující se na akademické půdě ji bezesporu uvítají jako vysoce kvalitní a přínosný počin autorky.
prof. Lenka Karfíková (* 1963) Dr. theol. je česká katolická teoložka, filozofka, editorka a překladatelka, která se zabývá především středověkou teologií a filozofií. Tyto obory také přednáší na univerzitách. Publikovala řadu studií a monografií, například Řehoř z Nyssy. Boží a lidská nekonečnost nebo Milost a vůle podle Augustina.
Ukázka z knihy:
Jak vidíme, podle Origena tedy rozumné bytosti samy odpovídají nejen za svůj morální profil a celkový zdar svého života, ale také za míru svého nadání, ba dokonce za svůj ontologický status andělů, duší, resp. ďáblů. Tato koncepce bývá oslavována jako první filozofie svobody, v níž rozumná bytost nese plnou odpovědnost, ba v níž je svobodou v samé své podstatě. Sama intuice nezničitelné morální odpovědnosti je nepochybně něčím cenným, jakkoli se snad Origenova snaha odvodit z ní všechny okolnosti lidského života zdá poněkud přehnaná. Pro naši souvislost je zejména podstatné, že volba předcházející tomuto životu (nakolik lze “nedbalost”, “lenost” či “přesycení dobrem” vůbec nazývat volbou) i všechny další volby v jeho rámci se podle Origena jeví jako nezadatelná a nepodmíněná odpovědnost rozumných bytostí, do níž nikdo, ani Bůh sám, nezasahuje ani ji neovlivňuje. Přesně jako v Erově mýtu z Platonovy Ústavy: “Každý si volí sám, Bůh je bez viny.”
Duše, prozřetelnost a svoboda podle Origena
Autor: Lenka Karfíková
Žánr: odborná studie
Vydáno: 2019
Stran: 216
Vydalo nakladatelství: Vyšehrad
Hodnocení: 90 %
< Předchozí | Další > |
---|