Nemám ráda, když mi kdokoli cokoli vnucuje, ať už se sebelepšími a vznešenějšími úmysly. Do téhle kategorie z části patří i svátek zamilovaných svatý Valentýn.
Ačkoli si z Máchova Máje pamatuji ze školních let sotva první čtyřverší, svátkem zamilovaných je pro mne v našich krajích tradičně první máj. Nerozhoduje přitom ani to, zda se zrovna mám s kým líbat pod rozkvetlým stromem, nebo ne. Nicméně jsem tolerantní. Ať si každý slaví, co chce, kdy chce a jak chce, tedy pokud tím neobtěžuje své okolí – a obchodní řetězce jsou bohužel svým reklamním obtěžováním už u mne na dost křehké hraně.
Oddával přes císařův zákaz
Svatý Valentin, který odvážně oddával snoubence podle křesťanských pravidel a 14. února 269 kvůli tomu zahynul mučednickou smrtí, samozřejmě nemůže za to, že moderní chrámy konzumu zneužívají jeho svátek doslova ke komerčním orgiím. Reklamní masáž vám dává jednoznačně najevo: Nekoupíte-li někomu Valentýnku, jste bezmála asociální vyvrhel. Když v době vlády římského císaře Claudia II. (213/214 – 270) navzdory panovníkovu nařízení oddával kněz Valentýn mladé páry (císař se bál, že by jeho zasnoubení a ženatí vojáci nechtěli odejít od svých rodin do boje), jistě netušil, co se z jeho svátku za mnoho staletí stane.
Den slepců nevyšel, den zamilovaných ano
Tradice jeho slavení ostatně byla obnovena právě z čistě obchodních důvodů. Americký výrobce vánočních přání Walter Scott se na začátku 20. století ocitl na pokraji bankrotu. Někde ale objevil legendu o svatém Valentýnovi a vymyslel přání k jeho svátku. Jednoduše natiskl jeho portrét se srdcem a zamilovaným začal vnucovat, že tím jediným a nejdůležitějším důkazem jejich lásky je posílání těchto obrázků. Sázka mu tentokrát vyšla, na rozdíl od jiných příležitostí, kdy chtěl třeba v roce 1902 prodávat přání ke Dni velké tmy jako oslavě slepců. Tohle mu nevyšlo, a tak to raději nakonec vzdal. Díky svátku zamilovaných si ale namastil kapsu, jeho společnost si do dvou let hodně polepšila. Nejenom, že nemusela žít ve strachu z blížícího se krachu, ale dokonce ztrojnásobila své zisky. Je na tom jasně vidět, že dobrý obchodní nápad má cenu zlata. Stačí zblbnout dostatečný počet lidí a penízky se jenom sypou.
A co vy a svátek Valentýna? Nebaví vás vrhat se do přeplněných obchodů a nechat se masírovat přihlouplými reklamami, že se neobejdete bez kýčovitých srdíček? Máte-li chuť slavit, dejte svému partnerovi třeba dárek vyrobený vlastníma rukama. A hlavně mu věnujte čas a pozornost. To má totiž mnohem větší cenu, než cokoli koupeného. Takže Valentýnským oslavám zdar!
Zdroj foto: internet
< Předchozí | Další > |
---|