Úděl filosofa

Úděl filosofa

Tisk

200hKarel Kosík má letos, v roce 2013, dvojí výročí. 21. února jsme si připomněli deset let od jeho smrti a v červnu to bylo padesát let od vydání jeho Dialektiky konkrétního. Litovali jsme, že na světě nepobyl déle.

 

 

 

 

Narodil se sice už 26. 6. 1926, ale jeho dílo bylo stylisticky i myšlenkově stále vytříbenější. V roce 1958 znamenala událost jeho kniha věnovaná České radikální demokracii, která ukázala na pozapomenutou část české myšlenkové historie devatenáctého století. Radikální demokraté nebyli početní, přejel po nich hoblík represe, ale jejich stopa v české kultuře i v českém dělnickém hnutí se nedá obbýt mávnutím ruky. Ale Dialektika konkrétního, která vyšla v roce 1963, to bylo něco jiného. To byl skutečný myslitelský čin, oceňovaný nejen u nás, ale i v zahraničí. Proti zaklínání se praxí, které známe i z politické každodennosti vlastní strany, Karel Kosík ozřejmuje, že pravou praxí je jen převratná praxe (umwälzende Praxis), nikoli trapná přizpůsobivost vůči požadavku chvíle. Kosík ovšem také mapuje možné kultury odporu vůči diktátu statu quo. Po letech je třeba říci, že avantgardní kulturu rozhlodal tlak tržních struktur. Ale požadavek destrukce pseudokonkrétna zůstal stejně naléhavý jako tehdy. Politická emancipace v tehdejším komunistickém hnutí narazila na dobové limity a tehdejší výzvy hnutí byly ubity zvrácenou „logikou“ blokového uspořádání. Příznivá šance byla promeškána, sám Kosík se ocitl v politickém „offsidu“, nežilo se mu jednoduše, ale zachoval si kontinuitu směřování.

renevolfik

Událostí v českém myšlenkovém úhoru bylo, když se zařaly objevovat kritické články, postupně shrnované do knížek. Prvním souborem, který vzbudil svým způsobem senzaci byl kniha Století Markéty Samsové z roku 1993, následovala útlá publikace Jinoch a smrt (1994), klíčové místo v polistopadové tvorbě zaujaly Předpotopní úvahy (1997) a dílo uzavřely posmrtně vydané Poslední eseje (2004).

oldrichpicha

Základním tématem Dialektiky konkrétního je to, co je skutečnost, cesty ke skutečnosti a k její přeměně. Řeknu rovnou, že cesta ke skutečnosti je Kosíkem koncipována v návaznosti na vizi revoluční, převratné praxe jako hlavní formy destrukce pseudokokonkrétna, která byla a je oporou jak moderní umělecké distance vůči pseudokonkrétnu, falešnému bezprostřednu, které vůči člověku vystupuje jako temná, nereflektovaná síla, stejně jako individuálního vybočení, osobní distance vůči neosobnímu koloběhu daností. Jestliže někteří dnešní autoři pro vazbu na motiv převratné, revoluční praxe Kosíka odkazují do minulosti (i když po roce 1969 u Kosíka samotného poněkud ustupuje do pozadí), pro mne je tomu přesně naopak. Dnešek ukazuje, že převratná praxe není tak mrtvá, jak si vyznavači postmoderny myslí a myšlenka komunismu slaví své zmrtvýchvstání (autor se toho bohužel už nedožil, k londýnské konferenci Idea komunismu by měl určitě co říci)) a prochází hledáním dobově přiměřených, nových forem. Revoluční praxe není odbytá s ním, že zmizely státostrany sovětského typu.

kosik

Co ale prostupuje Kosíkovu celou tvorbu je hluboké přesvědčení, že poznání není bod, ale vektor, že poznání má hodnotovou dynamiku, že není asubjektivní. Pozdní Kosík oněch brilantních esejů je bytostným oponentem postmoderní „objektivity“, která popírá pathos pravdy, zaujetí pro pravdu, je pouhým vyřazováním všeho, co naznačuje subjektivní volbu. Objektivita není zbaveností individuálních a subjektivních charakteristik. Není rozum prostý emocí, vášně a rozhodnutí pro spravedlnost nebo proti ní. Kosík ví, že přeměna společenských podmínek a lidí jako subjektu této změny spadá v jedno. Subjektem progresivní změny spíše než nějaký privilegovaný subjekt je občanská společnost, kde každý může mít své místo. Každý se může vzepřít nestálému proudu konvenčních, prefabrikovaných obrazů, které se stávají náhražkou skutečnosti a formou naší kontroly. Česká moderní kultura má velké tradice této osvobozující distance vůči pseudokonkrétnu. Stačí jmenovat Jaroslava Haška. Co by duch jeho formátu vytěžil z doby Havla, Klause, Schwarzenberga a Kalouska! Karel Kosík z něj získal i distanci vůči institucím, které „požraly“ velkou myšlenku komunismu. Kosík doložil, že vždy musí být distance mezi myšlenkou a institucemi, že tragédie každé velké myšlenky začíná tam, kde si ji podřídí instituce. Paradoxně bez této distance není trvale úspěšná revoluční praxe možná.

Foto: Oldřich Pícha, Rene Volfík


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Dětem může pomoci i čtení o smutku

ivana janisovaRozhovor se spisovatelkou a dětskou psycholožkou Ivanou Janišovou.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Vila Ignáze Petschka v Ústí nad Labem

Vila Ignaze 200Impozantní vstupní hala z osmi druhů mramoru přivítala v roce 1902 v reprezentativním přízemí první návštěvníky uhlobarona Ignáze Petschka po dokončené přístavbě. Do Ústí nad Labem přišel...

Z archivu...


Literatura

Vydejte se na putování po našich ekologických farmách

BioJeNaseCesta 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha BIO je naše cesta s podtitulem Příběhy z putování po našich ekologických farmách. Vydejte se prostřednictvím jejich stránek na výlet i vy!

 

...

Divadlo

Co se škádlívá, to se rádo mívá
ImageV neděli 12.února 2012 uvedlo Městské divadlo Zlín pohádku Jak si spolu hráli. Na jedné louce se ocitli dva – Zajda a Felix. Ona veselá, hravá, trošičku potrhlá, ale v hloubi duše hodná bytůstka. On, na ...

Film

Zlomené město

200filmNew York coby město hříchu, kráska v nesnázích a cynický policajt s temnější minulostí. Allen Hughes ve svém novém snímku křísí klasické atributy americké drsné školy.

...