Bruce Springsteen je tu s novým albem Wrecking Ball. Po jeho poslechu je zřejmá inspirace zvukovými náměty z jeho dřívějších alb - ať už je to důrazný klavír jak vystřižený z písních na albu The Promise v úvodní písni We Take Care Of Our Own či několik písních jakoby ze Seegerového session na Springsteenově albu We Shall Overcome (mimochodem píseň American Land je jak na We Shall Overcome, tak na novém Wrecking Ball). Další silné pojítko s minulostí je píseň Land Of Hope And Dreams, která zazněla už na koncertě v New Yorku před 11 lety. Zde je vydařenější, údernější, se silnými kytarovými riffy. Někdo by si mohl myslet, že vracet se k takovým písním je jen zabírání místa na disku.
Je to určitě oprávněný názor, ale osobně si spíš myslím, že Bruce chtěl připomenout některé písně z minulosti. A navíc ona Land Of Hope And Dreams nevyšla nikdy předtím na řadovém CD, jen na tom koncertním. Jakoby zpěvák chtěl tímto albem zacelit svou hudební kariéru.
Koncertní nahrávku dá na řadové CD, připomene náladu z přechozích albči i celé písně. A je nutno dodat, že se mu to povedlo.Některé písně podobné z minulosti (stačí porovnat třeba Into The Fire z alba The Rising a stejně tak druhou skladbu z nového alba - zdařilou Easy Money, připomínající dobrý text života obchodníka se zvířaty) se zdařile snoubí s novými nápady a novými prvky na novém albu.
Úvodní We Take Care Of Our Own začíná vynikajícím bubnovým sólem Maxe Weinberga (v klipu se při nich Bruce pohybuje jako tajemný a temný stín). Škoda, že se neprolínají celou skladbou. Píseň nám připomene opak jejího názvu a nabízí nepoloženou otázku - Máme se starat jen sami o sebe? O své věci? Rozhodně se jedná o jednu z nejlepších nahrávek na albu.
Volnost na Springsteenových nahrávkách (a nejlíp je to znát snad na albu We Shall Overcome) je cítit i snad na každé nahrávce nového alba, kdy Bruce cítí potřebu pomoct Američanům v době krize (např. krásně baladická a intonačně velice povedená The Depression po které následuje hodně uvolněná titulní skladba ve stylu Boba Dylana - mimochodem oba zpěváky objevil pro muziku tentýž člověk). Píseň You´ve Got It má vynikající hru na akustickou kytaru, typově se podobá písním z alba Nebraska,víc zdůrazňuje Springsteenovu osamělost. Jen on a kytara. A překvapí tím, že končí znenadání. Přidají se i ostatní nástroje, ale toto pojetí je hlavní nosnou myšlenkou skladby. Naproti tomu hned následující Rocky Ground s prvky hip hopu či rapu je skladbou s výrazným zastoupením ostatních. Píseň Death To My Hometown začíná nečekaně a i nečekaně pokračuje. Je to snad protiklad smutné My Hometown z alba Born in the USA? Nebo písňová odpověď na tuto skladbu?
Napřed se ozve sbor jak z alba We Shall Overcome, pak pokračuje samotný Bruce, který zpívá po 2 verších na bookletu. Uvolněnost je opět znát. Podobně je na tom Shackled And Drawn, i když ta je víc syrovější. We Are Alive je zajímavá spíš pro hudbu jak z Ring Of Fire, než pro cokoliv jiného. Začátek připomene na albu Magic neuvedený bonus Terry´s Song. Tehdy to bylo velké překvapení. Na novém albu Wrecking Ball je doslova překvapení na každém kroku. A to i při připomenutí skladeb z jiných alb.
A konečně píseň o všeumělci Jackovi s krásným kytarovým i saxofonovým sólem Clerence Clemonse Jack Of All Trades je i co se týče zpěva Bruce naprosto vynikající. Deluxe verze je doplněna o 2 skladby, první z nich Swallowed Up (In The Belly Of The Whale) je temně procítěná píseň (jakoby z alba Devils and Dust) a ta druhá oslavuje pravou uvolněnost každého Američana veselou melodií - American Land.
Autor: Pavel Antonín
Zdroj foto: Popron
< Předchozí | Další > |
---|