Miroslav Légl: Mezinárodní kuchyně bez soli a jiné chemie

bez soli 200Autor upozorňuje na to, že to není klasická kuchařka, jak ji obecně známe. Není, je to mnohem víc. Je to spíše návod pro zcela nový a pro nás zatím velice netypický životní styl.  Bez soli. Je až s podivem, co podle jeho slov s naším tělem udělá to, když si přestaneme přesolovat a prosolovat život. Nejenže se zlepší zdraví, ale přirozeným způsobem začne naše tělo využívat kvalitní potraviny a hubnout. Či spíše, dobře využívat potravu, kterou mu dáme. Beze zbytku, bez zátěže organismu. To vše je v této publikaci Miroslava Légla okořeněno 650 recepty inspirovanými světovými kuchyněmi, gastronomickými šperky, ba dokonce často i špeky

.

Pozor, nesolené špeky.

Tak třeba maso. Kdo by věřil, že i neosolené maso může chutnat bravurně. Abych celou knihu uvedla na pravou míru, tak autora k neslanému stravování přivedly zdravotní problémy a jeho odvaha a logické uvažování nad tím, jak je sůl vlastně ve stravě člověka nepřirozená v té míře, v jaké je dnes používána… ho dovedly k tomu, že je dnes zdravější a přirozeně o několik desítek kilogramů lehčí.

„Šíření dogmat o potravinách a jejich nezbytném složení je bohužel v naší době a v našich krajích běžné.  Pokud by příroda ve svých zákonech o dovedném potravinovém řetězci považovala za nezbytné nebo alespoň možné, abychom přímo pojídali kuchyňskou sůl a ostatní chemický balast, pak by zcela logicky sůl rostla na stromě a fosforečnan sodný by visel zralý na borůvčí v lese, aby si utrhli i ostatní savci.“

Osobně jsem při snaze odhalit pravidla současné výživy došel k určitým závěrům, které vám, vážení čtenáři, předkládám nyní k posouzení:

-    Navzdory tomu, že žijeme v obecném blahobytu, držíme stále diety
-    Navzdory tomu, že držíme diety, jsme stále tllustější
-    Navzdory tomu, že jsme stále tlustější, kupujeme v lékárnách doplňky stravy
-    Navzdory tomu, že kupujeme doplňky stravy, jsme nemocní ze špatné výživy
Z výše uvedeného usuzuji, že současný způsob výživy obyvatelstva se člověku, jako biologickému druhu, opravdu nepovedl.“

bez soli

Autor se zamýšlí nad stavem dnešní výživy
Odhaluje a selským rozumem rozmotává doslova pavučiny, které nás omotávají a překrývají nám oči a právě ten již zmiňovaný selský rozum. Z výživy se stal byznys, který už nemá s přirozenou potřebou člověka JÍST, nic společného. A když, tak jen velmi málo. I ony extrémní záchvěvy typu raw food nebo dělená strava nebo veganství jsou jen zoufalou snahou se utrhnout z vleku nesmyslnosti, která nás obklopuje.

Recepty ze všech možných zemí
Chválím obrovskou snahu a výsledek, který autor ukázal ve výběru 650 receptů. Jeden je lepší než druhý a ve všech je skvělý nádech exotičnosti i přesto, že jsou recepty záměrně vybírány tak, aby byly dostupné a proveditelné z našich běžných kvalitních českých surovin. Dává tak naprosto neomezené možnosti a hlavně chuť zkoušet. Protože téměř všechno, z čeho autor vaří, máme doma. A když ne, celkem lehce a za nevelký peníz si dokoupíme.

Inspirace, u které máte chuť zkoušet. A navíc už jen ta možnost, že bez soli se tělo pročistí a bez námahy zhubne – to je cesta, kterou se opravdu lze s chutí dát.

O autorovi
Ing. MIROSLAV LÉGL je vysokoškolsky vzdělaný ekonom.  Za svého života podnikl řadu cest po světě, při nichž se díky své zálibě v kulinářském umění seznamoval nejen se širokou škálou způsobů stravování jiných národů, ale i s důsledky, které rozdílnost v kuchařském umění a ve stravování přináší. Důvodem pro napsání této knihy byly autorovy zdravotní potíže, jež vyvrcholily lékařským doporučením a osobním rozhodnutím začít se stravovat bez použití kuchyňské soli. Publikace vychází z jeho vlastní dlouhodobé praxe a z pozitivních zkušeností, které mu životní styl bez slaných jídel přinesl.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2015

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Rozhovor s Miroslavem Vaňurou o knize a televizním pořadu Legendy kriminalistiky

2817Miroslav Vaňura má za sebou práci na mnoha televizních pořadech. Jmenujme alespoň Na vlastní oči, 112 v ohrožení života nebo Legendy kriminalistiky. A právě poslední jmenovaný seriál věnují se známým vrahům a jejich obětem se dočkal v...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Román Na viděnou v Havaně mě nadchnul a zasáhnul

Na videnou v Havane200Chanel Cleetonová je autorkou knihy Na viděnou v Havaně, která vyšla v nakladatelství JOTA. Její jméno si podle mě rozhodně musíte zapamatovat!

...

„Cejl neměl Bůh na mapě“

krvavy-bronx 200Nakladatelství Host se spojilo s nakladatelstvím Druhé město a dalo dohromady velmi zajímavé dílo nazvané Krvavý Bronx.

...

V disco-operním muzikálu Pudl a pudr představí Geisslers fantastické počátky divadla v Čechách

pudl a pudr 200Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten uvede v neděli 25. září 2022 v Divadle VILA Štvanice pražskou premiéru autorského nově-barokního muzikálu Pudl a pudr. Představení roztančené v rytmu disco-opery je inspirováno pražskými divadelními ...

Neoriginalita se dotkla i Hry o trůny

hra o truny 200Tvůrci scénáře seriálu Hra o trůny si můžou pogratulovat, jejich výtvor je už skutečně jen inspirován skutečnou Písní ohně a ledu od George R. R. Martina. Rozdíly mezi filmem a knihou s...