Když maminka ztrácí svou laskavou tvář

Když maminka ztrácí svou laskavou tvář

Bez tvare perexKniha, která je založena na skutečném příběhu, popisuje nejtemnější zákoutí jedné z psychických poruch, která, ačkoliv na první pohled není vidět, uvnitř ničí mladou maminku zaživa. A co víc, ohroženy jsou i děti, které by měly být milovány, ale místo toho se proti nim obrací nenávist, která však pramení ze zoufalství.

Bolavé téma se spoustou předsudků
Období po porodu je pro většinu žen emocionálně velmi náročné. Tento stav je ovlivněn mnoha faktory, z nichž za nejvýznamnější lze považovat hormonální výkyvy a nedostatek spánku. Vliv mají i genetické dispozice, životospráva a kvalita vztahu s partnerem. Poporodní deprese je závažný psychický stav, který je nastartován porodním a poporodním stresem, a může přetrvávat i déle než 2 roky. Poporodní depresí trpí 10 - 20 % žen. Ženy ztrácejí schopnost starat se o dítě, domácnost i sebe samé.

Právě takové stavy zažívá Helena, hrdinka knihy Bez tváře, kterou vydalo nakladatelství Epocha. Helena má malou dcerku a je znovu těhotná. Na miminko se těší, potom ji ale potká stresující zážitek a její psychika se začne měnit. Po porodu se všechno ještě zhorší - lásku k miminku nahradí hluboká deprese a pocit neschopnosti. Nenávist. Pocit zbytečnosti. Kdyby se zabila, uleví se jí… Její partner se jí snaží pomáhat, jak může, stejně tak jeho rodiče. U své matky však Helena pochopení moc nenachází – ta její problémy zlehčuje a považuje ji za línou a zbytečně ufňukanou. V hodině nejvyšší se rozhodne vyhledat péči odborníka a doufá, že jí pomůže pochopit, co se s ní děje. Dokáže ještě někdy milovat své dcery tak, jak si zaslouží?

Skutečný příběh drásající emoce
Jelikož autorka čerpala ze své osobní zkušenosti, je popisovaný děj natolik autentický, že čtenáře až mrazí. Zejména, pokud má dostatek empatie a s podobnými stavy se zatím vůbec nesetkal. Je opravdu těžké si představit, čím si maminky v depresi, ať už je její příčinou cokoliv, procházejí. A ještě těžší je pochopit, jak mohou vztáhnout ruku nejen na sebe, ale hlavně na své dítě, na bezbranné miminko. Když se k tomu přidá ještě malá informovanost o dané problematice, bagatelizování potíží a nepochopení nejbližších členů rodiny a přátel, ocitá se žena na okraji propasti, krůček od tragédie. Proto je dobré právě taková témata otevírat a číst podobné knihy, i když nám to nedělá zrovna dobře. Pak se nestane, že někoho zbrkle odsoudíme, anebo nepodáme včas pomocnou ruku.

Osobní terapie s literárními přešlapy
Vyrovnávat se s jakýmkoli hendikepem jistě není jednoduché. Někomu pomohou léky, jinému stačí, když se vypovídá, další se z toho takzvaně vypíše. Není málo takových knih, které laik napsal proto, aby poukázal na nějakou problematiku, k níž předtím sám marně hledal informace. Proto je pochopitelné, že hlavní důraz je kladen na obsah a na sdělení subjektivních pocitů a poznatků. Jen výjimečně se z takového autora vyklube rozený spisovatel. Proto na stránkách knihy Bez tváře nehledejte literární perly a buďte shovívaví k takovým zvláštnostem, jako jsou například křestní jména obou dcerek (Naomi a Noemi), stejně jako se partnerovi rodiče jmenují Patrik a Patricie. Ale třeba i to vychází ze skutečnosti, anebo to pro autorku má speciální význam, jakkoli se nám to může zdát, řekněme, podivné.

Nejrůznějších psychických poruch přibývá, vedle poporodní deprese to jsou například panické ataky, anorexie, maniodepresivní psychóza či schizofrenie. Dokud něco podobného člověk nezažije „na vlastní duši“, těžko pochopí, jaká muka postižení prožívají. Můžeme jim pomoci už jen tím, že je pozorně vyslechneme, nebudeme jejich potíže zlehčovat a přečteme si, sem tam, i nějaký titul, který nepatří zrovna mezi oddechovou literaturu. Fandím všem odvážlivcům, kteří dokáží odhalit své soukromí, aby pomohli dalším trpícím.

Bez tvare

Bez tváře
Autor: Lucie Salová
Žánr: Romány, Pro ženy, Literatura česká
Vydáno: 2021
Nakladatelství: Epocha
1. vydání originálu: 2021
Počet stran: 272

Hodnocení: 75 %

Zdroj použitých informací: www.nutriklub.cz/clanek/poprodni-deprese-a-laktacni-psychoza

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

„Rád by som hral na najväčšom hudobnom festivale na Slovensku“ Legendárny saxofonista Bill Evans

jazz 200Na Gypsy Jazz festivale sa predstavil legendárny saxofonista Bill Evans. Zveril sa nám, že by rád zahral aj na Pohode. Celý článok o akcii nájdete ZDE

...

Literární soutěže jsou jednou z nejlepších cest, jak dát o sobě vědět

Lucie Hlavinková, která se poprvé proslavila knížkou pro děti, je patronkou naší literární soutěže, která právě skončila a čeká na vyhlášení svých vítězů. Lucie nám na sebe prozradila, jak se stala spisovatelkou, čemu se nejraději věnuje a co nového připravuje pro své čtenáře.

Multikulti pindy jedný český mindy

multi kulti pindy 200Multikulti – Pindy jedný český mindy je v pořadí již devatenáctou vydanou knihou české spisovatelky Ivy Pekárkové. Publikaci dělí do šesti částí, na které se nyní podrobněji zaměřím.

...

Ukradená objetí - třicet různých příběhů nevěry

ukradenaobjetiob perexUkradená objetí. Tak se jmenuje nová kniha Libuše Konopové. Podtitul „Vášeň v cizích ložnicích se může stát osudnou…“ napovídá o čem kniha je. O nevěře. Autorka poutavou formou popisuje třic...

Městská strašidla: Cyklus tří minioper pro dětského diváka

mestska strasidla 200Městská strašidla jsou cyklem tří minioper v režii Lukáše Kopeckého, který je určený převážně dětským divákům. V humoristicky laděných libretech Martina Kyšperského se setkáváme se strašidly, která žijí v dopravních prostředc...

Foxfire. Mladá Angelina Jolie exceluje v roli rebelky

foxfireJe to už hodně dávno, co jsem jednou takhle večer po desáté přepínala kanály v televizi v takovém tom módu, kdy uvažujete, zda už jít spát nebo co vlastně... A najednou na mě vykoukla úplně mladá Angelina Jolie ve filmu, co zrovna začínal a byl pro mě neznámý...