Vietnamka, která doma nemá vařič na rýži

Outsider perexNěkdo jim tyká. Další obdivují jejich nasazení. Jiní se zamilovali do jejich jídla. Ale existuje jen velmi málo Čechů, kteří by tuzemskou komunitu Vietnamců nevnímali. Nebo na ni neměli názor. Za každým z těchto lidí se přitom skrývá příběh, a to obvykle dost pozoruhodný: Vždyť opustili svou zemi a putovali přes půl planety do státu s jiným klimatem, jazykem i zvyklostmi. Museli hledat, jak se uživit, jak zapadnout, jak přežít.

Jejich potomci, kteří už v Česku vyrostli, umí perfektně jazyk a znají veškeré místní reálie. Z této generace pochází Anna Thu Nguyenová, hlavní hrdinka autobiografického příběhu Outsider. Tahle rebelka, která si plní své sny, se vymyká všem běžným stereotypům: je vietnamsky cílevědomá a pracovitá, česky společenská, americky pozitivní, britsky zdvořilá, a přece do žádného z těch národů tak úplně nezapadá. Ve své knize, kterou napsala ve spolupráci s Ondřejem Novotným, vysvětluje, že je to tak v pořádku. Že i když je Vietnamka, nemusí mít doma vařič na rýži.

Jak se stát světoobčankou
Než se Anna rozhodla prorazit a než si začala plnit své sny, musela se zbavit nálepky outsidera. Je zvláštní, číst o tom, jak je odmalička úspěšná – hraje v seriálu Josef a Ly a potom také v Ulici – a přitom stále vnímá své postavení dcery vietnamských přistěhovalců jako hendikep. Svou roli jistě hraje výchova a odlišná mentalita. Čtenář je v podstatě buď stále konfrontován se svými vlastními předsudky, anebo se naopak teprve při čtení Annina příběhu zamýšlí nad tím, zda to tihle usedlíci opravdu mají tak těžké. Obzvlášť, pokud je sám také tak trochu světoobčanem a nerozlišuje, jestli je někdo Vietnamec, Afričan, Eskymák, křesťan, buddhista nebo třeba žid. Anna Thu Nguenová popisuje dílčí fáze svého přerodu z outsiderky v sebevědomou světoobčanku, kdy se nejprve snažila poznat své kořeny, aby zjistila, že tudy cesta nevede. A tak si začala vybírat různé destinace v Evropě, Asii i Americe pro své studium i podnikání. S vervou se vrhala do zdolávání výzev, které si sama nastavila – jakoby stále potřebovala sobě i ostatním něco dokazovat. Tento svůj hektický životní styl popisuje poněkud uspěchaně, a jelikož většinou chybí skutečný příběh, přišlo mi člení místy docela nudné.

Urputná rebelka s touhou inspirovat druhé
I když možná, jak pro koho… Autorčini krajané a vrstevníci pravděpodobně budou vnímat její líčení jako napínavé a Anna se stane jejich hrdinkou. Ukazuje jim cestu za hranice všedních dnů, dává jim naději, že i oni se mohou vymanit se svěrací kazajky rodinných tradic a stát se úspěšnými a bohatými světoobčany. Ano, tahle sonda do myšlenkových pochodů mladé ambiciózní dívky je zajímavá a mnoho úspěchů, kterých dosáhla, může podobně naladěné lidi inspirovat. Záleží však, v čem kdo vidí skutečné hodnoty. Myslím, že až tahle rebelka získá ještě více životních zkušeností, bude se na spoustu věcí dívat úplně jinak. Kdyby však alespoň část čtenářů došla ke stejnému přesvědčení, jaké předkládá ona sama v závěru knihy – že jednou z nejdůležitějších věcí na světě je laskavost – bude proměna outsidera v úspěšnou motivační koučku završena.

Outsider

Outsider
Autoři: Ondřej Novotný & Anna Thu Nguyen
Žánr: Literatura faktu, Biografie a memoáry
Vydáno: 2021, BizBooks
Počet stran: 176
Jazyk vydání: český

Hodnocení: 75 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Divadlo je magické, a jakmile mu jednou propadnete, je to láska na celý život

archiv Bára Kodetová 2Hraje, zpívá, je maminkou tří nadaných dcer. Sama pochází z rodiny s bohatou hereckou tradicí, a tak již od dětství byla Bára Kodetová přesvědčená, že bude herečkou. Vždycky ráda zpívala, al...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Romantické čtení nejen pro milovníky rugby

haka za lilii200V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha české autorce píšící pod pseudonymem M. K. Hardy. Jedná se o Haku za lilii s podtitulem Hřiště lásky.

...

Je tu nová série nejen o technologiích

zlomeny genius 200Zlomený génius je prvním dílem z cyklu knih s Willem Parkerem od Drewa Murraye. Pokud vás zajímají technologie a láká netradiční prostředí, určitě se do knihy pusťte.

...

Může půl promile alkoholu zajistit šťastnější život?

Chlast perexMartin (Petr Stach), učitel dějepisu, Nikolaj (Jacob Erftemeijer), učitel psychologie, Peter (Tomáš Petřík), učitel hudby, a Tommy (Robert Jasków), učitel tělocviku, již dávno rezignovali na své plány a sny. Doběhlo je vyhoření.

...

V Karlových Varech se představí Kendži Mizoguči

Mizoguci perexLetošní 52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (koná se ve dnech 30.6. – 8.7.2017) nabídne průřez tvorbou japonského režiséra KENDŽIHO MIZOGUČIHO (1898-1956). Tento - bohužel až na sklonku svého života - proslavený tvůrce patří mezi ...