Konzervatismus: Znovuobjevení

Konzervatismus: Znovuobjevení

konzervatismus-perexYoram Hazony (*1964) je filosof a politolog, představitel národně konzervativního hnutí, které vidí jako nezbytnou podmínku k přežití západní demokracie. Zejména požaduje oživení staletých právních, náboženských a kulturních tradic, které z Británie a Ameriky udělaly kdysi vzory národní svobody pro celý svět. Kniha Konzervatismus: Znovuobjevení, která vyšla v roce 2022 a na konci téhož roku i v češtině v nakladatelství RIVA, je kritikou liberální demokracie a zároveň ukazuje směr, jak může společnost oživením starých pravd vytvořit novou veřejnou filosofii.

Progresivismus nebo konzervatismus
V úvodu klade autor "konzervativní obrození" do protikladu k "současnému politickému režimu", který nazývá "liberální demokracií", a ptá se, zda je takové obrození možné. Hazony tuto "liberální demokracii" nazývá "státní ideologií" nebo taky "občanským náboženstvím". Analyzuje ji z filozoficko-politologického hlediska a dospívá k názoru, že je vlastně "aktualizovaným marxismem", i když vystupuje pod názvy jako "progresivismus", "antirasismus" nebo "woke" (probuzený). Za hrozbu společnosti a jejím konzervativním hodnotám považuje především to, že "většina důležitých zpravodajských médií, univerzit a škol, velkých technologických a dalších korporací, a dokonce i vládní úřady a armáda přijaly politiku vstřícnosti vůči novému marxismu a prosazování jeho programu".

V první části se autor věnuje historii angloamerického konzervatismu, ve druhé části přidává filozofické kořeny a teoretický základ pro pochopení konzervatismu. Vysvětluje pojmy jako "národní zájem nebo veřejné blaho jako neomezitelné na jedinou morální zásadu, jako je osobní svoboda". Místo liberální bezbřehé svobody pro každého jednotlivce a menšinu autor zdůrazňuje nutnost rovnováhy mezi různými morálními zásadami, abychom pochopili, k čemu je vláda a co by měla dělat.

Třetí část, souhrnně nazvaná "Aktuální události" se věnuje praktickým výzvám, kterým konzervativci dnes čelí. "Musí bojovat s agresivním novým marxistickým hnutím... a současně se osvobodit z okovů liberálního dogmatu." Závěry autor představuje v poslední kapitole této části, nazvané "Konzervativní demokracie":

Spravedlivá a soudržná konzervativní vláda
Spravedliví a moudří vládci se mají starat o nastolování spravedlnosti a podporovat všeobecné blaho společnosti svého národa, ale také dbát o ochranu svobody jednotlivce. Autor říká: "Právě tak, aby mohla existovat svoboda slova, musí existovat tradice umožňující jinému říci svůj názor, i když se zdá, že jeho slova postrádají pravdu i zdravý rozum." "Navíc tyto tradice nepředstavují právo, které je v určité společnosti zaručeno a hájeno celospolečenským souhlasem, pokud jsou pěstovány jen v jedné části společnosti a v jiné ne. Když nějaký mocný kmen nebo strana bez omezení nepřátelsky vystupuje proti nějakému typu politického postoje a jeho příslušníci trestají lidi, kteří se ke stigmatizovaným myšlenkám hlásí, tím, že je zneužívají a hanobí, připravují je o živobytí a vylučují je z veřejného života - pak se nedá tvrdit, že tato svoboda skutečně existuje."

Soudržná konzervativní společnost, ve které jsou všichni členové uznáváni, vykazuje "trvalost a stabilitu v průběhu věků". Konzervativní vládci usilují o "zachování nezávislosti národa". Autor však varuje, že "svoboda národa se dá omezit či zlikvidovat i bez válčení". "Dochází k tomu, když se vůdčí osobnosti národa dohodnou, že postoupí vládní pravomoci cizímu impériu nebo mezinárodním orgánům,... nebo jakékoliv jiné moci, ať už ze strachu, nebo z hlouposti, kvůli ideologii nebo chamtivosti. ... Hloupé vládce pohání ideologie a arogance."

Hazony si všímá, že "nadvláda liberálních myšlenek, která měla trvat věčně", sklouzla k "tanci liberalismu s marxismem" a "liberalismus už není opakem marxismu, ale branou k němu". Pro lidi ze států, které mají zkušenost s marxismem jako oficiální ideologií, jde o jednu z nejsilnějších částí knihy.

Moudrost, svoboda i odpovědnost konzervativní společnosti
Z pohledu čtenáře, který není ani historik ani filozof, se nohou zdát první dvě kapitoly únavné, ale i kdybyste je jen prolistovali, kapitoly III až VIII jsou dokonalým popisem současného západního světa s jeho problémy a nástinem toho, co dělat a jak chránit jeho dobré konzervativní hodnoty. Poslední, devátá kapitola je autorovým osobním vyznáním a přihlášením se ke konzervativním hodnotám, ukazuje, co může dělat každý z nás. Navíc se dozvíme i podrobnosti z autorova života.

V krátké době je to již druhá práce Yorama Hazonyho, která vyšla v češtině. Jeho předchozí kniha Chvála nacionalismu (nakladatelství LEDA, 2021) je slovy autora "nadčasovou kritikou imperiálních říší počínaje antickým Římem přes Rakousko-Uhersko, Třetí říši, SSSR a USA až po EU" a "varováním západního světa před nesnášenlivostí liberálního imperialismu". Nyní vydaný Konzervatismus: Znovuobjevení jde více do hloubky a k filozofickým kořenům i současnému pojetí liberalismu i konzervatismu.

Rod Dreher, šéfredaktor časopisu American Conservative knihu hodnotí jako "neobyčejně přesvědčivou směsici dějin, politologie, kulturní analýzy, náboženské moudrosti" a autorova osobního svědectví.

Ben Shapiro, o generaci mladší než Hazony, vlivný americký konzervativní myslitel a redaktor Daily Wire, o knize říká, že je to dílo "fascinující, erudované a mysl otevírající, dějepisně zdatné, filozoficky důležité a jasně napsané. Je to povinná koupě a povinná četba pro každého, kdo hluboce přemýšlí o svobodě, odpovědnosti a společenství."

Citace dále neoznačené jsou z knihy: HAZONY, Yoram. Konzervatismus: Znovuobjevení. Překlad Petruška ŠUSTROVÁ, Robert KABÁT. V Brně: Riva, 2022. ISBN 978-80-908322-4-4.
Citace [1] je z knihy: HAZONY, Yoram. Chvála nacionalismu. Překlad Alexander Tomský. Voznice: Nakladatelství LEDA, spol. s r.o., 2021. ISBN 978-80-7335-666-8.

konzervatismus-hazony

Konzervatismus: Znovuobjevení (Conservatism: A Rediscovery)
Autor: Yoram Hazony
Překlad: Petruška Šustrová, Robert Kabát
Žánr: Politická filozofie
Nakladatelství: RIVA
Počet stran: 472

Hodnocení: 95%

1st Choice: „..Nikdy jsme moc nedělali kompromisy!“

200rozO rockové partičce z Prahy už tu byla řeč několikrát. Mají za sebou dvě alba, slušnou řádku odehraných let i koncertů. A taky početnou základnu fanoušků, kteří se už nemůžou dočkat nedělní párty 8. září ve Stromovce. Jmenuje se Sunday Music Jam a právě 1st ...

Největší dinosauří záhady

nejvetsi dinosauri zahady200V květnu měli zbystřit všichni fandové dinosaurů, neboť přední český pisatel o těchto tvorech, Vladimír Socha, vydal další knihu – Největší dinosauří záhady. Spolu s vydařenými ilustracemi Vladimíra Rimbaly nás p...

Morová loď přiváží zánik civilizace

altNakladatelství BB/art vydává, tentokrát v brožované podobě, další díl oblíbené špionážní řady Akta Oregon s názvem Morová loď amerického autora Clivea Cusslera (v originále vyšel v roce 2008...

Ve zlínském divadle se za jízdu pod vlivem alkoholu musí na terapii

Rekondicni jizdy200V čase, kdy do platnosti přichází novela, která rizikovým řidičům jako podmínku k navrácení řidičského průkazu ukládá povinnost absolvovat terapeutický kurz, přichází Městské divadlo Zlín s aktuálně laděnou novinkou Utánképzés ittas v...

Je rolí člověka průměrovat pravdu?

role200Pravda je esenciálním prvkem finského dramatu Role člověka. Tento snímek zahájí desátou přehlídku Severská filmová zima v pražském kině Lucerna, a to ve čtvrtek 13. února 2020. Příběh filmu vychází ze stejnojmenné knihy autora Kariho Hotakainena. Přijďte ...